Cultul Maicii Domnului în Biserică - Partea II-a
“Ce gând va număra şi ce laudă va rosti sau ce mâna va scrie cu meşteşugul cărţii mulţimea nenumărată a harurilor şi bunătăţilor Sfintei Născătoare de Dumnezeu, Pururea-Fecioara, pe care le-a arătat şi pe care le arată din zi în zi neamului omenesc?" Sf. Maxim Mărturisitorul
17 August 2016, 06:10
Mai multe informații despre viața Fecioarei Maria, Născătoarea de Dumnezeu, aflăm din Sfânta Tradiție – învățătura în veacul apostolic până la moartea ultimului Apostol (100 d.Hr.), dar fixată în scris în primele opt secole. Astfel, în Protoevanghelia lui Iacov ne este prezentată viața Fecioarei Maria până la naşterea Mântuitorului (cap. 1-16), iar după Naşterea Domnului până la uciderea pruncilor şi a lui Zaharia, tatăl Sfântului Ioan Botezătorul (cap. 17-22).
O altă lucrare, Cuvântul Sfântului Ioan Teologul, ne oferă amănunte despre Adormirea Maicii Domnului şi despre înălțarea ei cu trupul la cer de către Domnul Hristos, întru slavă. „Şi, după ce a sărutat-o, Domnul a plecat. Iar sufletul ei l-a dat îngerilor, ca să-l ducă în rai. Apoi a zis apostolilor: «Veniți lângă mine!». Iar când s-au apropiat, El i-a sărutat şi le-a zis: «Pace vouă! După cum mereu am fost cu voi până acum tot aşa voi fi cu voi până la sfârşitul lumii». Şi după ce a rostit cuvintele acestea S-a suit pe un nor la cer. Şi îngerii l-au însoțit ducând-o pe fericita Maria în raiul lui Dumnezeu.
Apostolii, şi ei, au fost luați pe nori şi fiecare s-a întors la locul predicării lui, povestind minunile lui Dumnezeu şi slăvindu-l pe Domnul nostru Iisus Hristos, care trăieşte şi domneşte împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt în unire desăvârşită şi-ntr-o singură ființă în vecii vecilor. Amin.” (cap. XVII)
Termenul de „Theotokos” (Născătoare de Dumnezeu) apare în scrierile bisericeşti în sec al III-lea (fiind consacrat la Sinodul III Ecumenic /432 d.Hr./ pentru combaterea doctrinei nestoriene, care filosofa spunând că Maria a născut un simplu om sau cel mult, un Mântuitor adoptat ca fiu de Dumnezeu).
Mai înainte termenul fusese folosit și de alți scriitori bisericești, precum Origen, Sfântul Chiril al Alexandriei ș.a., dar cel mai evident apare în Evanghelia după Luca, unde Elisabeta spune Mariei, inspirată de Duhul Sfânt: „Binecuvântată eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău. Şi de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?” (Luca 1, 42-43).UNDE ESTE DUMNEZEU?
Pururi-fecioria Maicii Domnului este exprimată iconografic prin cele trei stele pictate pe umerii și fruntea ei, care arată că Maria a fost fecioară înainte, în timpul sarcinii şi după naștere, rămânând fecioară şi cu trupul și cu sufletul.
Tradiția bisericească a rânduit rugăciuni speciale către Maica Domnului, cele mai cunoscute fiind acatistele, paraclisele și Psaltirea (în cinstea) Maicii Domnului, compusă de Sfântul Dimitrie al Rostovului.
Maica Domnului este mijlocitoarea cea mai puternică către Dumnezeu pentru iertarea păcatelor noastre și pentru ajutorul de Sus. Sfântul Nifon, Mitropolitul Țării Româneşti, adeseori îndemna pe credincioşi și ne îndeamnă și pe noi cei de azi:
„În toate zilele se cuvine să ai pe Dumnezeu şi pe Preacurata Născătoare de Dumnezeu în inima ta, căci toate bunătățile vin de la Domnul şi de la Preacurata Maica Sa pentru cei ce nădăjduiesc spre dânşii. Fie-ți drag a te ruga de-a pururea şi ți se va lumina inima şi va vedea pe Dumnezeu.”
Să ne ajute Bunul Dumnezeu cu rugăciunile Maicii Domnului şi ale tuturor Sfinților, luminându-ne în a înțelege şi a cultiva prin viața noastră dreapta credință!
În slujba Sfântului Maslu, găsim o rugăciune către Maica Domnului ce arată măreţia acesteia: "Pe tine, preacuratul palat al Împăratului ceresc, ceea ce eşti multlăudată, te rog, curăteste-mi mintea mea cea întunecată cu tot felul de păcate şi o fă locaş înfrumuseţat al dumnezeieştii Treimi, ca să laud şi să măresc puterea ta şi mila ta cea nemăsurată, fiind mântuit eu, netrebnicul robul tău".
Preabinecuvântata, Stăpâna noastră o numim, pentru că datorită curăţiei şi evlaviei, Fecioarei Maria, Dumnezeu ne-a binecuvântat pe toţi, prin Ea am dobândit iertarea păcatului staramoşesc, prin Născătoarea de Dumnezeu se naşte Dumnezeu Fiul iar Fecioara Maria devine Stăpâna noastră, fiind mama Fiului şi roaba Domnului.”
Bucură-te, Marie, cea plină de har,
Domnul este cu tine.
Binecuvântată eşti tu între femei
şi binecuvântat este rodul trupului tău, Iisus.
Sfânta Marie, maica lui Dumnezeu,
roagă-te pentru noi păcătoşii
acum şi în ceasul morţii noastre.
Amin!”