-

Ministrul Transporturilor a vizitat, la Oraviţa, cea mai veche gară din România, prilej cu care a afirmat că va analiza posibilitatea suplimentării garniturilor de tren între Berzovia şi Oraviţa.

''Vom discuta cu CFR Călători. În momentul de faţă, nu pot să mă antepronunţ, dar soluţii se găsesc la orice probleme. La vizita anterioară am fost nemulţumit, după ce operatorul privat a decis să oprească transportul fără să ne notifice din timp, pentru a avea posibilitatea să ne pregătim cu operatorul naţional. Dar i-am cerut şi atunci directorului de la CFR Călători şi Autorităţii de Reformă Feroviară, cei care practic dau subvenţia de la buget pentru cei care asigură transportul de pasageri, să ia nişte măsuri radicale faţă de acei şmecheri. Vom face împreună o analiză să vedem dacă trenurile sunt pline, iar, dacă este nevoie, bineînţeles că vom suplimenta'', a afirmat ministrul Răzvan Cuc.

Şeful de gară, Remus Cherla, a arătat că ar mai fi nevoie de o pereche de trenuri, pe traseul Oraviţa - Berzovia, care să asigure transportul persoanelor şi după-amiaza, având în vedere că, în prezent, se circulă pe acest tronson doar dimineaţa.

De asemenea, el a menţionat că este nevoie şi de o investiţie pe calea ferată, deoarece între Oraviţa şi Berzovia, între care sunt 69 km, de la kilometrul 11 la 54 există o restricţie de viteză, de la 50 km/h, la 30 km/h, ceea ce înseamnă că pe o porţiune de 40 de kilometri sunt necesare lucrări de reabilitare.

În context, ministrul Cuc a precizat: ''Aşa cum am solicitat şi la Compania de autostrăzi, le cer şi celor de la Infrastructură, şi anume să facă o echipă şi să preia mai mulţi muncitori, de la toate regionalele, pentru că avem un total de 11 mii de muncitori care asigură partea de întreţinere a structurii feroviare. De exemplu, 500 de persoane să lucreze pe tronsoane unde sunt restricţii de viteză şi unde se pot face lucrări în regie proprie, aşa cum facem acum un tronson experimental în regie proprie, între Cluj şi Apahida. Aceşti oameni pot fi mutaţi în toată ţara''.

La rândul său, primarul oraşului Oraviţa, Dumitru Ursu, a spus că administraţia locală ar dori preluarea gării, astfel încât să poată să fie făcute proiecte europene pentru reabilitarea totală a acesteia.

Prima linie ferată montană de pe teritoriul României este cea dintre oraşele Oraviţa şi Anina, construită în vremea Imperiului Austriac. Calea ferată Oraviţa - Anina, unicat în ţara noastră, este considerată monument istoric încadrat în grupa valorică 'A'. Oraşul Oraviţa deţine o serie de premiere în România. Pe lângă primul teatru, înfiinţat în anul 1817, prima gară (cu lift), prima farmacie naturistă (1793), prima Şcoală Montanistică de Meserii (1729) sau prima expoziţie de industrie şi comerţ (în 1869), aici a funcţionat şi prima cale ferată de munte, în 1863.

Prima cale ferată de munte din România, Oraviţa - Anina, este cunoscută şi sub numele de Semmering-ul Bănăţean. Este considerată şi astăzi o adevărată operă de artă şi capodoperă în materie de construcţii de căi ferate. 

AGERPRES

Foto: wikipedia