PRAF DE STELE produs în laboratoarele Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

"Monthly Notices of the Royal Astronomical Society", una dintre cele mai prestigioase reviste de astrofizică din lume, editată de către Oxford University Press a publicat la sfârşitul anului trecut o premieră ştiinţifică marcă românească.

Este vorba despre praful interstelar artificial, produs de o echipă de cercetători români în laboratoarele Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Echipa de cercetare a creat în laborator un praf din carbon care, analizat, pare aproape identic cu materia organică aflată la zeci de mii de ani lumină, în spațiul îndepărtat.

Deși în lume au mai fost obținute produse de carbon asemănătoare prafului stelar, cele câteva laboratoare care au reușit performanța au folosit fie temperaturi foarte înalte, fie presiuni foarte scăzute.

În cazul prafului de stele românesc metoda de producere a acestuia reprezintă o premieră mondială. În plus, firele de praf sunt pufoase și dezordonate, așa cum e de așteptat să fie în spațiu.

„Procedeul prin care am ajuns la acest rezultat este o noutate absolută”, a precizat lect. dr. Valentin Pohoață, membru al echipei de cercetare. „Practic, plecăm de la două gaze obișnuite, butan și heliu, care introduse într-o regiune de câmp electric foarte intens, formează o plasmă. Acest mediu funcționează ca o foarfecă ce taie moleculele de gaz în bucăți. Când fragmentele se recombină, apar aceste particule de praf și o parte din moleculele-mamă de butan se transformă în solid”.

Pentru a fi considerată similară celei interstelare, substanța obținută a trebuit să îndeplinească trei criterii:

- particulele să fie de toate formele și mărimile

- particulele să fie formate doar din carbon și hidrogen

- la analiza spectrală, rezultatele să fie comparabile cu datele despre praful interstelar furnizate de NASA (Agenția Spațială Americană) și ESA (Agenția Spațială Europeană)

Coordonatorul studiului, lect. dr. Ionuț Topală, spune că praful creat în laborator, analog celui din spațiu, va permite comunității științifice să înțeleagă cum evoluează materia din spațiu și ce se întâmplă cu ea când este radiată sau se află în calea vreunei comete. Mai mult decât atât, echipa de cercetare din Iași speră cape viitor să poată veni în sprijinul agențiilor spațiale – punându-le la dispoziție praful interstelar produs pe Pământ.

Foto: Pixabay