-

Veneţia - splendidul oraş care “iese” din apele Adriaticii (GALERIE FOTO)

Despre Veneţia poţi vorbi neîntrerupt. Fie ca îi spui “laguna albastră”, oraşul canalelor şi al gondolelor sau “oraşul plutitor”, atunci când vorbeşti despre această “perlă” a Italiei nu poţi să o faci decât cu emoţie, uimire şi admiraţie.

Si, odată ajuns pe acest tărâm de vis, nu ai cum să nu te întrebi cum a fost cu putinţă să ia naştere un astfel de oraş?!? Şi cum rezistă cu îndârjire peste timp, în ciuda faptului că este un oraş îngrămădit şi foarte dens, ce ”pluteşte” pe o insulă ce măsoară între punctele sale extreme, de la est la vest, aproximativ 4 km?!?

Veneţia stârneşte deopotrivă admiraţie şi uimire, pentru că este un oraş ireal, un oraş fantastic, incomparabil, absolut unic în lume, atât prin felul în care a luat naştere, dar şi prin fascinanta sa frumuseţe naturală şi artistică, sau prin grandioasa sa istorie şi civilizaţie.

Situat într-o lagună, Veneţia este o formaţiune urbanistică complexă. Legendele locale acreditează ziua de 25 martie a anului 421 drept moment al întemeierii Cetăţii Veneţiei. Cert este că oraşul s-a dezvoltat începând cu cartierul Rialto. La acea vreme s-a realizat un adevărat plan de amenajare, excavându-se o reţea de canale, pământul scos fiind folosit pentru ridicarea şi consolidarea planului insular. Aşa s-a născut Canal Grande, cu alte numeroase canale ale oraşului, cu mai mult de 400 de poduri. Cele 118 insuliţe care alcătuiesc urbea plutitoare au fost consolidate cu ajutorul unei adevărate păduri de piloţi din trunchiuri de lemn de esenţă tare care formau fundamentul caselor şi palatelor.

Venice

Astfel, Marele Canal formează cea mai mare şi mai notabilă împărţire între insule, dar fiecare canal, oricât de mic ar fi, se transformă în graniţa unei insule veneţiene. Din acest motiv, oraşul este foarte întortocheat, însă nici măcar asta nu te va împiedica să o iei la pas şi să te laşi purtat pe străduţele pe care de abia încape un om şi care se termină direct în canal sau pe podurile care se întind în faţa ta la fiecare câteva zeci de metri, pentru a descoperi cât de frumoasă este Veneţia.

Veneţia este la 4 km de partea ei stabilă. Pentru că serviciile maritime sunt indispensabile, legătura între cele doua zone se face prin 2 poduri care traversează laguna: o linie de cale ferată dublă şi o autostradă. La capătul drumului, se află gara oraşului şi locul unde pierzi contactul vizual cu autovehiculele pe 4 roţi. De aici, cât vezi cu ochii, transportul de orice fel se face numai cu vaporul, gondola sau alte ambarcaţiuni maritime.

Perimetrul oraşului cuprinde insulele Gării Maritime, San Giorgio, Sant’Elena şi Giudecca. Celebrul Canal Grande, sau Canalazzo, cum îl numesc localnicii, cu minunatele sale palate şi case pitoreşti, este artera principală a oraşului. Are forma unui “S” invers, pe o lungime de cca 4 km, cu o lăţime variabilă, între 30 şi 70 m şi cu o adâncime depăşind 5 m, tăind oraşul de la nord-vest la sud-est în două părţi neegale şi străpungând în vastul Canal San Marco, unde se profilează construcţia grandiosului Palat Ducal.

Podul Rialto, cu un arc de 28 m şi o înălţime de 7 m este cel mai cunoscut pod al lagunei. Este locul unde turiştii zăbobesc ceva mai mult, pentru a admira splendoarea canalului şi pentru a imortaliza momentul. Aici şi în Piaţa San Marco găseşti un aflux impresionant de pictori, fotografi şi turişti sosiţi din întreaga lume. Un adevărat Babel, plin de buticuri.

italy 1053645 1280

Piaţeta de la San Marco poate fi considerată o elegantă intrare în grandioasa Piaţă San Marco. Monumentele de acolo sunt fără nici o îndoială excepţionale: pe stânga, privind spre piaţă, Biblioteca Sansovino şi la dreapta, Palatul Dogilor. Iniţial fusese acolo o piaţă de mărfuri alimentare, dar decretul dogelui a stabilit că Piaţeta trebuia să fie liberă. În piaţeta se află 2 coloane, din granit roşu, una a Sf. Teodor, alta a Leului din San Marco, simbolul oraşului. În piaţetă aveau loc execuţiile capitale. Campanila, este turnul care “veghează” activitatea din San Marco şi din împrejurimi, un loc de unde Veneţia arată splendid. La piciorul Campanilei se află minunata loggetta cu trei arcade, ornate cu 4 statui în bronz (Apolo, Mercur, Pacea şi Minerva).

italy 1053650 1280

Turnul cu ceas, care sună de 4 secole şi jumătate, are deasupra leul înaripat. Mai jos se afla o terasă în semicerc cu o nişă şi două uşi laterale. În nişă este amplasată Fecioara cu pruncul. Bazilica San Marco, aflată în imediata apropiere a Palatului Dogilor, conţine toată istoria politică, socială şi religioasă a Veneţiei.

San Michele sau insula-cimitir, se află la câteva minute de mers cu vaporetto de Veneţia. În anul 1807, Napoleon a decis ca această insulă să fie transformată în cimitir, din cauza problemelor de salubritate. Oamenii nu mai aveau voie să îşi îngroape morţii în Veneţia, din raţiuni sanitare. Chiar şi astăzi, insula este singurul cimitir al Veneţiei. Cei îngropaţi acolo sunt deshumaţi după 10 ani, pentru a face loc şi altor decedaţi, cu excepţia personalităţilor precum Igor Stravinski (compozitor), Ezra Pound sau alţii.

venice 2933666 1280

După ce ai terminat cu San Michele, vaporetto te duce la Murano, insula vestită pentru atelierele sale de sticlă. Magazinelecu obiecte de artă din sticlă sunt la fiecare 10 metri. Nu trebuie să ratezi atelierele, unde poţi asista la o demonstraţie live de fabricare a sticlei de Murano.

Murano

Vaporetto te va purta mai departe, spre insula Burano, care te va impresiona prin explozia de culori cu care sunt zugrăvite casele, prin aerul boem şi prin atmosfera calmă şi liniştită.

burano 2522251 340

Însă simbolul incotestabil al Veneţiei este gondola, vehicolul tipic pe care nu îl vei găsi în alt colţ al lumii. Cuvântul derivă din grecescul kondi, care înseamnă “scoică”.
Gondola - care există aici încă de la sfârşitul secolului al IV-lea - este un tip de ambarcaţiune care nu seamănă cu nici un alt tip de barcă: foarte docilă la manevrele atât de dificile ale gondolierului - care vâsleşte stând în picioare şi cu o singură vâslă, - pare a fi o barcă foarte fragilă, nesigură; în realitate, datorită tocmai formei sale este foarte stabilă, foarte sigură. Are dimensiuni fixe: 11 m lungime, 1,75 m lăţime şi transportă până la 8 persoane. În centru are un felze, un fel de cabană minusculă, cu uşa şi ferestruici, demontabilă, cabană folosită numai iarna şi în intemperii de durată.

gondolas 2785565 340

Sursa foto: Pixabay

Text: Roxana Dimitriu

Articole înrudite