Concurență acerbă pe piața exportatorilor de animale din România
Ovidiu Ciuruș este un clujean crescut la bloc, care s-a mutat la Bistrița prin anii 1990 și a prins drag de animale. Acum este unul dintre cei mai mari exportatori de viței din România și reprezintă un bun exemplu al antreprenorului mânat de pasiune, care învață din mers, care se adaptează oricărei situații de piață și care își dezvoltă afacerea fără să se uite zilnic la profit.

20 Decembrie 2019, 08:38
“Am crescut la bloc, sunt clujean, nu am avut animale, nu am avut fermă aproape, de copil. Am făcut Politehnica și după `89, din păcate, industria României s-a prăbușit. Am fost nevoit să fac altceva. Am făcut de toate, ca toți cei care au început imediat după `89 – și magazin și fabrică de mobilă și zootehnie… Prin ’93 am pornit ca antreprenor și pare că mi-am găsit această pasiune și am rămas cu animalele…”.
“Afacerea din zootehnie am început-o în anul 2000. Iată, sunt 19 ani de când lucrez cu animale și nici nu mi-am dat seama. Bine, față de acum două decenii totul e schimbat. Am dezvoltat încontinuu, pentru că am accesat mereu piețe noi, unde altfel se fac vânzările, altfel se fac livrările.
Clienții noștri ne-au forțat practic să ne profesionalizăm rapid și să ne dezvoltăm” spune fondatorul companiei ITL Agrocomplex, Ovidiu Ciuruș.
În ultimii ani, compania s-a axat în special pe exportul de viței către țările arabe. De ce? “Sunt mai mulți bani acolo decât în Europa, iar piețele sunt mult mai largi. Pentru a vinde în țările arabe trebuie făcute volume mari și cine nu este capabil să facă volume mari nu rezistă pe piață. Devine neinteresant pentru eventualii cumpărători. Noi pare că suntem capabili, de vreme ce suntem acolo” explică, zâmbind, Ovidiu Ciuruș.
Ferma ITL Agrocomplex înseamnă 10 adăposturi pentru îngrășare cu o suprafață de peste 8.000 mp și un centru de colectare. Compania achiziționează și livrează la export anual 20.000 – 25.000 de viței. Mai puțin de 20% provin din Bistrița-Năsăud, ceilalți fiind cumpărați din aproape tot Ardealul.
Pe lângă zootehnie, ITL Agrocomplex înseamnă și culturi de cereale, pe o suprafață de peste 400 hectare de teren. Și mai înseamnă enorm de multă muncă, fără sâmbete, fără duminici libere, fără sărbători, fără concedii.
Ferma lui Ovidiu a înregistrat anul trecut venituri totale de 42,65 milioane de lei.
“Ne-a scăzut cifra de afaceri, dar am avut creștere ca și bază materială… Au fost închise mai multe piețe de desfacere – Turcia, Israel – și am avut o scădere a cifrei de afaceri cu 17%, la o creștere a salariilor cu 30%. Eu prin dezvoltare nu înțeleg obligatoriu că trebuie să am un profit consistent… Am mărit capacitatea, numărul de adăposturi, putem ține acum mai multe animale – este o dezvoltare, ca să zicem așa, ca producție, ca număr de zile furajate. Trebuie să ai o bază materială foarte mare, trebuie să te dezvolți întruna! O să ajungem și fermele ca și supermarketurile – cele mici dispar, rămân doar cele mari!”
În viitorul apropiat, fermierul are un obiectiv clar: lansarea unui produs de calitate din carne de vită, sub brand propriu. Fermierul crede că este momentul în care consumatorii trebuie să reevalueze carnea de vită și să înceapă să o consume, pentru că este printre cele mai sănătoase, gustoase și ușor de gătit.
Sursa: Viorel Grosu
Foto: pixabay.com