-

Fota din lada de zestre a românilor, la Câmpulung Muscel

În această primăvară, până la sfârșitul lunii mai, Muzeul Golești și Muzeul Municipal Câmpulung vă invită să descoperiți una dintre cele mai spectaculoase componente ale portului popular românesc: FOTA.

73 de piese, cele mai multe fiind fote, de pe cuprinsul României - aflate în patrimoniul celor două muzee argeșene - sunt expuse în cadrul secției de etnografie și artă populară a muzeului din Câmpulung.

Daca aveți drum prin orașul de la poalele Mateiașului, nu ratați această expoziție care vă aduce în atenție piese deosebite ale costumului tradițional. lada de zestre - un reper în orice locuință tradițională românesc și, în același timp, vă vorbește despre un ritual central al vieții omului - nunta.

De marți până duminică, între orele 09:00 - 17:00, la Câmpulung, în Secția de etnografie din bulevardul Republicii, nr. 5, universul tradițional al lumii vechi românești vă așteaptă sa-i descoperiți comoara din lada de zestre.

În general, costumul femeiesc e compus din: cămașă, poale și piesa care acoperă partea de la brâu în jos care se deosebește de la o regiune la alta. Ea are și denumiri diferite în funcție de forma ei și de zonă, astfel ea poate fi „catrință”, „vâlnic”, „fotă”, „opreg”. Aceste piese sunt țesute din lână, având ornamentație mai simplă sau mai complicată în funcție de ținut, aflam de la Constantin Pașol - corespondent Radio Anteana Satelor.

Fota este pe cât de veche, pe atât de simplă: o țesătură de cca 1,5 m, care se înfășoară în jurul corpului, cu capetele suprapuse în față. Cele mai vechi exemplare au fost negre sau de culoarea naturală a lânii, prima ornamentație fiind cusătura cu lână roșie de la capete. Ulterior au fost adăugate ornamente constând în vergi verticale la capete și pe linia șoldurilor. Apoi s-au mai adăugat vergi, incluzându-se chiar dungi de mici motive. Femeile înstărite își permiteau chiar fote ornate cu fir metalic argintat sau aurit.

Spatele fotei astfel cum e îmbrăcată (mijlocul foii) rămâne fără ornamente, negru). Pe măsura îmbogățirii ornamentației, zona liberă din spate a devenit din ce in ce mai redusă, capetele simetric ornamentate câștigând spațiu.

Foto: Muzeul Golești, Argeș (facebook)