Taina logodnei și a căsătoriei - Lămuriri partea a IV-a
Cununia religioasă se săvârșește în zilele de sărbătoare pentru ca mirii să se poată împărtăși la Sfânta Liturghie alături de întreaga Biserică (rude, prieteni, dar și simplii creștini, împreună formând Trupul Tainic al lui Hristos) pentru a lua putere de sus în acest urcuș duhovnicesc. Fiind un praznic de bucurie, Cununia nu se poate săvârși în zilele și răstimpurile de peste an opritoare (potrivit poruncii a noua și canoanelor Bisericii: 69 al Sfinților Apostoli, 52 al Sinodului de la Laodiceea):
20 August 2014, 06:37
- în cele patru posturi de peste an;
- miercurea și vinerea – zile de post în amintirea vânzării și răstignirii Mântuitorului;
- ziua Înălțării Sfintei Cruci (14 septembrie) – zi de post;
- tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august) – zi de post;
- în „săptămâna brânzei" sau „săptămâna albă";
Dar nici în:
- în Săptămâna luminată (dintre Duminica Paștilor și Duminica Tomei) – dedicată sărbătoririi Învierii Domnului și a biruinței asupra păcatului și morții;
- În Duminica Rusaliilor – dedicată sărbătoririi Întemeierii Bisericii la Pogorârea Sfântului Duh;
- În perioada dintre Crăciun și Bobotează – dedicată sărbătoririi Nașterii Domnului.
- În ajunul Praznicelor Împărătești (unele dintre ele cu ajunare/post).
Aceste restricții sunt rânduite pentru ca bucuria petrecerii ce însoțește Sfânta Taină a Cununiei să nu impieteze (când sunt posturi) sau să nu treacă în plan secund bucuria duhovnicească a faptelor minunate pe care Dumnezeu le-a făcut pentru mântuirea neamului omenesc.
În Postul Paștelui de ziua Bunei Vestiri este îngăduită logodna, dacă nu cade în Săptămâna Patimilor sau în Duminica de Florii.
Săvârșirea Sfintei Taine a Cununiei în casă sau în alte locuri este îngăduită numai rareori și cu motive bine întemeiate, cu dezlegare de la arhiereu, acesta hotărând de la caz la caz.
Biserica Ortodoxă admite desfacerea căsătoriei doar în două situații: a) când ambii soți au hotărât să între în monahism; b) pe motiv de adulter, conform cuvintelor Mântuitorului „Oricine va lasă pe femeia sa în afară de pricina de desfrânare... și va lua alta, săvârșește adulter..." (Matei 5, 32 și 19, 9),
Prin aplicarea iconomiei (pogorământului), Biserica Ortodoxă oficiază Sfânta Taină a Cununiei și în cazul în care doar unul dintre miri nu a mai fost căsătorit. A doua și a treia căsătorie nu reprezintă propriu-zis Sfânta Taină, ci sunt slujbe de penitență (pocăință) prin care se cere lui Dumnezeu iertare pentru neputința firii omenești care s-a lăsat înșelată și dezbinată de cel rău și de poftele trupului, dar dorește să se ferească astfel de o cădere și mai grea. În cazul celei de a treia căsătorii este necesară aprobarea episcopului.
Conform însușirilor esențiale ale Căsătoriei: unitate și indisolubilitate („Ceea ce unit Dumnezeu omul să nu despartă" – Matei 19, 6), în Biserica Ortodoxă este recunoscută o singură Sfântă Taină a Căsătoriei, slujba celei de a doua și a treia „cununii" fiind numite impropriu astfel, iar a patra căsătorie este oprită cu desăvârșire sub pedeapsa caterisirii săvârșitorului.
Doamne ajută !