-

Dreptul consumatorului

Dincolo de orice calitate pe care o avem sau o dobandim, fiecare dintre noi este vrand-nevrand si consumator de bunuri sau servicii. Indiferent de cumparaturile pe care le facem, in calitatea de consumatori, avem drepturi. Printre cele mai dese probleme pe care consumatorii le intalnesc, se numara: sa returnam un produs care nu ne multumeste pe deplin, sa primim un produs nou daca cel cumparat este defect, sa beneficiem exact de serviciile pe care le-am platit.

Consumatorul este definit ca “ persoana fizica” ce dobandeste, utilizeaza sau consuma ca destinatar final produse obtinute de la agentii economici sau care beneficiaza de servicii prestate de acestia.

Pentru a-si procura bunuri sau servicii, consumatorii intra in relatii cu persoane fizice sau juridice care deruleaza activitatea de comert.

De regula, pietele cumparatoare sunt clasificate in 2 mari categorii:
a)    Pietele constituite din consumatorii si utilizatorii finali.
b)    Pietele constituite din consumatorii intermediari sau industriali, precum si din revanzatori, respectiv, organizatii comerciale sau comercianti propriu-zisi.

Consumatorii beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le aduca atingere drepturilor si intereselor legitime;
b) de a fi informati complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor, precum si de a fi educati in calitatea lor de consumatori;
c) de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;
d) de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop mijloace prevazute de lege;
e) de a se organiza in asociatii ale consumatorilor, in scopul apararii drepturilor si intereselor lor;
f) de a refuza incheierea contractelor care cuprind clauze abuzive, conform prevederilor legale in vigoare;
g) de a nu li se interzice de catre un operator economic sa obtina un beneficiu prevazut in mod expres de lege.

In Romania, protectia consumatorilor se realizeaza de catre urmatoarele organisme ale administratiei publice, conform atributiilor si competentelor ce le revin potrivit legii:
•    Oficiul pentru Protectia Consumatorilor;
•    Inspectoratul de Sanatate Publica;
•    Directia farmaceutica pentru Controlul de Stat al Medicamentelor si Cercetarii Farmaceutice din Ministerul Sanatatii si Familiei;
•    Agentia Natioanala Sanitar-Veterinara din Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
•    Agentia pentru Protectia Mediului din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
•    Garada Financiara, organ in subordinea Ministerului Finantelor;
•    Inspectoratl General al Politiei din Ministerul Administratiei Publice si Internelor;
•    Regia Autonoma a Registrului Auto Roman;
•    Biroul Roman de Metrologie Legala;
•    Institutul Roaman de Standardizare;
•    Corpul de Control al Primariilor.

Cele mai frcvente incalcari ale drepturile consumatorilor sunt cauzate de:

  • comercializarea de produse cu abateri calitative sau care pot pune in pericol viata/sanatatea/ securitatea consumatorilor,
  • comercializarea de produse falsificate sau contrafacute,
  • pastrarea si depozitarea produselor destinate comercializarii in mentinerea calitatii lor,
  • comercializarea produselor cu elemente de idea altor valori ale caracteristicilorntificare incomplete,
  • prezentarea prin publicitate, in prospecte, cataloage, mass-media etc.,a altor valori ale caracteristicilor produselor/ serviciilor decat cele reale.

 

Save
Cookies - preferințele utilizatorului
Folosim cookie-uri pentru a vă asigura că veți obține cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă refuzați utilizarea cookie-urilor, este posibil ca acest site să nu funcționeze conform așteptărilor.
Accept
Nu accept
Află mai multe
Functional
Instrumente utilizate pentru a vă oferi mai multe funcții atunci când navigați pe site, acestea pot include partajarea socială.
PHP.net
Accept
Nu accept
Marketing
Set de tehnici care au ca obiect strategia comercială și în special studiul pieței.
Facebook
Accept
Nu accept
Vot
Vot
Accept
Nu accept