-

Pentru a susţine iniţiativa Bear Right, companiile pot intra în contact cu un reprezentant al campaniei, online.

Într-o serie de clipuri lansate pe reţelele de socializare de Agent Green, Charlie Ottley îndeamnă brandurile care folosesc imaginea sau cuvântul "urs" în identitatea lor să plătească dreptul de copyright către urşi (bear right) şi să contribuie astfel la realizarea unui nou sanctuar în România.
Pentru a susţine iniţiativa Bear Right, companiile pot intra în contact cu un reprezentant al campaniei, online.
Pentru realizarea sanctuarului sunt luate în calcul locaţii mai ales din judeţele cu cele mai mari populaţii de urs, precum Harghita, Mureş, Braşov, Covasna, Vrancea. Arealul ales ar urma să răspundă nevoilor de bază ale urşilor, astfel că gradul de naturaleţe al habitatului va avea un rol esenţial.
Teritoriul trebuie să cuprindă pădure mixtă din compoziţia căreia să nu lipsească fagul, o pajişte, apă curgătoare şi o baltă. În acest sanctuar, urşii vor putea să-şi exprime comportamentul natural şi vor avea acces la facilităţi care să le stimuleze condiţia fizică şi să-i menţină activi.
Programul va urmări inclusiv reintroducerea în natură a acelor urşi care mai pot fi reabilitaţi.
"Încă de când am ajuns pentru prima dată în România, în 2010, am fost fascinat de natura sa şi de fauna bogată de aici. Din păcate lucrurile nu merg bine pentru populaţiile de urs brun, o creatură magnifică, periclitată. În mare parte noi, oamenii, suntem responsabili pentru problemele recente apărute din cauza apariţiei urşilor în mediul nostru - deoarece suntem atât de ocupaţi să-l punem la pământ pe al lor.
Dacă le distrugem teritoriul, forţăm urşii să se apropie mai mult? şi atunci îndrăznim să-i învinovăţim tot pe ei. Drept urmare, dreptul la viaţă este focusul acestei campanii, în care ne adesăm în primul rând celor care poartă ursul în identitatea lor, precum nume sau logo-uri. Plătind dreptul către urs, plătim pentru durabilitatea mediului înconjurător, pentru viitorul nostru", a declarat Charlie Ottley.
Obiectivul campaniei este de a înfiinţa un sanctuar care să salveze, pentru început, 50 de urşi. În prima etapă ţinta este obţinerea celor 30 de hectare necesare, dar şi atragerea investiţiilor pentru primii 10 urşi - costurile totale pentru ca sanctuarul să fie construit şi să devină operaţional sunt de până la 10.000 euro per urs salvat.
"Prin fondurile pe care le vom strânge din dreptul de autor pentru urşi vrem să le cumpărăm animalelor, care altfel ar fi împuşcate, dreptul la viaţă. O întreagă viaţă în demnitate într-un nou sanctuar în mediul lor natural pentru urşii pe care autorităţile au eşuat să îi ferească de pierderea habitatului şi de apropierea fatală de oameni. Sau, după un timp, înapoi în natură dacă reabilitarea lor va mai fi posibilă"ť, a declarat Gabriel Păun, preşedintele Agent Green.
În acest mod, aceştia îşi doresc să aducă în atenţie faptul că în lipsa asigurării măsurilor de coexistenţă şi coadaptare, precum şi a degrădării habitatului, conflictul om-urs a atins cote fără precedent, o problemă din care va continua să profite doar vânătoarea de trofee. Iar parte din soluţie pentru urşii habituaţi, consideraţi de acum obişnuiţi cu omul şi periculoşi, sunt proiectele de educaţie şi crearea unui sanctuar.
La nivel mondial, ursul se numără printre cel mai des întâlnite animale sălbatice în identitatea companiilor, alături de unele domestice, precum câinii, pisiciile şi caii, potrivit celor mai recente cercetări. Totodată, este cel mai popular nume de familie din România care are ca origine numele unui animal, conform statisticilor oficiale.
În România se află în continuare cea mai însemnată populaţie de urs brun din Europa, însă existenţa acestora este periclitată în special de reducerea habitatelor lor naturale, la care se adaugă schimbările climatice, persecuţia oamenilor, dar şi vânătoarea de trofee. Cel mai cunoscut caz de urs vânat pentru trofee este cel al uriaşului Arthur, împuşcat anul acesta într-o arie naturală protejată din judeţul Covasna, caz semnalat de Agent Green.
Iniţiativa, lansată în primă fază către companii şi continuată ulterior cu deschiderea donaţiilor către persoanele fizice, se adresează tuturor celor care vor să susţină simbolul Carpaţilor, ursul brun. Oricine va putea face o donaţie în platforma online dedicată.
Proiectul răspunde în acelaşi timp şi combaterii schimbărilor climatice. Fiecare companie are, inevitabil, activitate care generează emisii de gaze cu efect de seră, însă acestea pot fi neutralizate sau compensate şi dacă susţin astfel de proiecte, prin care sunt conservate păduri care stochează carbon şi produc oxigen.

RADOR
Foto: Pixabay