Cercetătorii au descoperit „liderul” florei intestinale

Scris de

Bacteriile bune care „locuiesc” în intestinele noastre au un „lider”: anticorpul IgA. Cercetătorii francezi au arătat că, fără acesta, apărarea noastră imunitară este mult mai puțin eficientă ...

Sute de miliarde de bacterii locuiesc în intestinele noastre. Majoritatea fără să ne îmbolnăvească. Dimpotrivă, unele sunt responsabile pentru protejarea noastră împotriva infecțiilor. Dar cine le conduce?
O echipă de cercetători de la Inserm crede că are răspunsul la această întrebare. Conform rezultatelor sale, publicate în Science Translational Medicine, este vorba despre un anticorp care joacă rolul de „lider”.

Un impact asupra greutății
Anticorpul în cauză se numește IgA. După cum arată cercetările efectuate pe șoareci, acesta ocupă un loc cheie în corpul nostru. În primul rând, împiedică diferitele noastre microbiotase să se „amestece”: flora orală rămâne în gură, flora intestinală în tractul nostru digestiv.

Dar asta nu este tot. Anticorpul IgA promovează, de asemenea, prezența bacteriilor „bune”, cele care ne apără intestinele împotriva atacurilor externe sau interne. Știm, de exemplu, că un dezechilibru favorizează creșterea în greutate și obezitatea. De asemenea, ar putea fi asociat cu anumite boli autoimune.

Este pentru prima dată când acest rol de organizator a ieșit la iveală.

Dar, desigur, unii oameni au deficit de anticorpi IgA. Acest anticorp este aproape inexistent în organismul lor. Această cercetare pune în lumină modul în care reușesc să trăiască, fără infecții mortale.

Studiind 21 de persoane care suferă de un astfel de deficit, echipa franceză a descoperit un alt anticorp, IgM. În absența IgA, acesta este capabil să preia funcția de „lider”. Dar imperfect. Ca urmare, pacienții dezvoltă mai multe infecții respiratorii, boli autoimune sau atopice.

Este o descoperire esențială care ar putea duce la dezvoltarea unui tratament specific. Obiectivul ar fi restabilirea echilibrului în flora intestinală a acestor persoane, de exemplu, prin aport pe cale orală de IgA.

Foto: Pixabay