-

Creierul și muzica: sunt în armonie?

Scris de

Se poate învăța să te bucuri de muzică, dar este și ceva înnăscut. Uită-te la copii mici care ascultă un cântec ... și dansează spontan.

Mai bine, muzica este, de asemenea, mai mult decât o plăcere, un instrument care ne poate servi creierul foarte util.

Muzica crește inteligența verbală a copiilor

Acest lucru este dovedit de studii. Copiii foarte mici între 4 și 5 ani care beneficiază de o introducere în muzică au o mai bună înțelegere orală, precum și un raționament mai bun din explicații orale. Dezvoltarea abilităților muzicale precum recunoașterea unui instrument sau identificarea unei melodii pare să se transfere pe tărâmurile raționamentului și ale limbajului.

Muzica te învață să decodezi emoțiile

Când cineva îți vorbește, poți ghici mai mult sau mai puțin ce stare de spirit este, care sunt emoțiile lor și asta prin sunetul vocii lor, felul în care vorbesc. Studiile științifice au arătat că oamenii fără practică muzicală fac greșeli mult mai des decât persoanele cu un nivel bun de practică muzicală. Cu alte cuvinte, a fi muzician îți crește nivelul de expertiză în înțelegerea emoțiilor oamenilor pe care îi întâlnești. Acesta este motivul pentru care se spune uneori că „muzica înmoaie manierele”, cu atât ne înțelegem mai bine și cu atât mai mult putem fi în armonie.

Muzica ar putea ajuta creierul copiilor cu dislexie

Copiii dislexici par să sufere de dificultăți în accesarea unei reprezentări a sunetelor, de unde dificultatea lor de a citi, adică de a transforma scrierea în sunet. Antrenamentul muzical care lucrează pe canalele senzoriale și cântând sau cântând la un instrument ar contribui la consolidarea conexiunilor anormal de subdezvoltate între neuronii lor.

Deci muzica poate deveni un instrument terapeutic pentru logopezi. Cu practica, vedem îmbunătățiri în viteza de citire, atenția auzului și alte schimbări pozitive.

Reeducați hemiplegia sau boala Parkinson prin ritm muzical

Muzica ritmată declanșează dorința de mișcare. Dacă auzul ne influențează mișcările, aceasta se datorează faptului că zonele auditive sunt strâns legate de zonele motorii. Această proprietate este utilizată pentru reabilitarea persoanelor cu dificultăți de mișcare, cum ar fi persoanele cu boala Parkinson sau hemiplegie. Stimularea auditivă ritmică (RAS) îmbunătățește mersul pe jos prin activarea mișcărilor.

Muzica îmbunătățește memoria

Memorarea în muzică este o activitate care necesită mai puține investiții decât căutarea memorării voluntare. Cu alte cuvinte, veți învăța versurile unui cântec mai ușor decât un poem recitat. De fapt, persoanele cu boala Alzheimer își pot păstra abilitatea de a învăța versuri de cântece noi, în timp ce altfel își pierd memoria. Memoria muzicală pare să fie rezistentă la diferite boli ale creierului. Acesta este motivul pentru care se efectuează studii pentru a folosi această capacitate a muzicii pentru a stimula creierul și, eventual, pentru a încetini progresia anumitor disfuncții.
Deci muzica ar putea deveni un fel de medicament sau instrument de reabilitare. Suntem încă în primele etape ale înțelegerii modului în care creierul nostru funcționează în armonie cu muzica. Se pot spera atât de multe, mai ales că aceasta este o metodă care ar putea avea foarte puține efecte secundare.
Acest articol rezumă argumentele obținute până în prezent în favoarea utilizării învățării muzicale pentru îmbunătățirea deficitelor cognitive, în special în dislexia de dezvoltare. Dintre ipotezele explicative ale dislexiei, cea a unei tulburări fonologice rămâne predominantă, cu argumente din ce în ce mai convingătoare pentru o modificare a mecanismelor de acces la o reprezentare a fonemelor (care altfel ar fi intacte). Această lipsă de acces la informațiile intacte ar putea fi susținută de o lipsă de conectivitate între diferite regiuni ale creierului. S-a demonstrat că învățarea muzicală, mai ales dacă implică antrenarea simultană a diferitelor canale senzoriale și a puterii motorii (cântarea sau practica instrumentală), facilitează integrarea intermodală și întărește procesarea în fiecare dintre modalități. La sfârșitul acestui articol sunt prezentate rezultatele unui studiu preliminar al unui antrenament muzical în masă de 3 zile, efectuat de grupul nostru la copii dislexici.

Foto: Pixabay