Ascultă Radio Antena Satelor Live

Lupta împotriva icoanelor în istoria Bisericii. Scurt istoric și lămuriri

Prima duminică din Postul Mare, cunoscută de asemenea sub numele de "Duminica Ortodoxiei," sărbătorește tradiția bizantină a venerării imaginilor sfinte numite "icoane". Mai precis, în această duminică sărbătorim un eveniment istoric numit "Biruința Ortodoxiei", când în anul 843 o învățătură numită "iconoclasm," adică persecutarea venerării icoanelor, a fost în cele din urmă condamnată în Imperiul Bizantin. Astăzi vom vorbi mai întâi un pic despre iconoclasm, și apoi despre venerarea icoanelor, și ce anume ne spune despre viața noastră în Hristos.

08 Aprilie 2016, 09:22


Au fost două perioade de Iconoclasm, când episcopii și împărații Imperiului Bizantin au aruncat icoanele din toate bisericile, și au persecutat pe cei care le venerau. Prima perioadă iconoclastă a fost între 726 și 787, a început în timpul împăratului Leon Isaurul, și s-a încheiat cu al VII-lea Sinod Ecumenic din 787. Iar a doua perioadă iconoclastă a avut loc între anii 814 și 843, și aceasta s-a încheiat cu evenimentul pe care deja l-am menționat, și pe care îl sărbătorim în această primă duminică a Postului Mare, când împărăteasa Teodora a II-a a convocat un sinod în Constantinopol, care a pus capăt Iconoclasmului pentru totdeauna.

Se poate observa faptul surprinzător că majoritatea episcopilor educați teologic în perioada Iconoclastă au simpatizat, de fapt, cu Iconoclasmul. Ne putem întreba, desigur: De ce? Ce aspect anume din teologia lor a făcut ca icoanele să fie inacceptabile pentru ei?

În termenii cei mai simpli, - deși, desigur, aceasta nu este o problemă simplă - a fost faptul că icoanele sunt bazate pe istorie. Acești teologi nu acceptau pe deplin valoarea istoriei pentru creștinism. Teologii bizantini erau educați și foloseau limbajul filozofiei antice grecești, care aborda întreaga lume vizibilă, materială, cât și evenimentele concrete istorice care au avut loc în această lume vizibilă, ca pe ceva inferior lumii superioare, spirituale, veșnice.

Teologia creștină a încreștinat, într-adevăr, limbajul și conceptele gândirii antice grecești, însă acest proces nu a avut loc peste noapte, ci treptat. Deci, unele concepte antice grecești, - cele non-creștine - au persistat o vreme, cum a fost și acesta al devalorizării istoriei și a lumii materiale, - prezent mai ales, de exemplu, în gândirea marelui și foarte influentului teolog creștin pe nume Origen (185-254 d.Hr.), din Alexandria, a cărui viziune care a continuat să influențeze teologia bizantină timp de secole.

Conform acestui mod gândire, - modul origenist de gândire, - evenimentele istorice, cum ar fi Întruparea Fiului lui Dumnezeu, precum și crucea și Învierea Sa, - chiar dacă s-au întâmplat în timp real, - trebuiau să fie percepute (înțelese) ca semne ce indicau spre o realitate viitoare mai înaltă, veșnică, și spirituală în care trupul fizic al lui Hristos, precum și al sfinților, a fost depășit. De aceea iconoclaștii, la "Sinodul" Iconoclast din 754, au întrebat: "Putem descrie sfinții, care strălucesc acum în slavă incoruptibilă, și să îi tragem astfel înapoi pe pământ?"

Marea capcană a unei astfel de abordări, inspirată de o devalorizare neoplatonică a lumii vizibile, este devalorizarea creștinismului istoric și transformarea credinței într-un fel de mit simbolic.

Desigur, învățătura ortodoxă despre icoane folosește, de asemenea, un limbaj care este luat din filosofia platonică, dar a cărui semnificație a fost încreștinată. O icoană „re-prezintă” sau face prezentă persoana reprezentată pe ea, "prototipul" ei. După Sfântul Ioan Damaschin (676-749), un mare teolog al icoanelor, o icoană "participă" în har, pentru că face prezentă o persoană plină de har. În acest fel, icoanele sunt canale, dar nu surse, ale energiei Duhului Sfânt. Venerarea sau "proskynesis" în greacă, - nu "latreia" sau adorarea, care este rezervată numai lui Dumnezeu - unei icoane -, nu se adresează lemnului sau vopselei de pe icoană, ci persoanei sfinte reprezentată pe ea.

Diferența mare, esențială dintre ideile lui Platon și învățătura creștină despre icoane este că fiecare icoană este înrădăcinată în istorie. Nu se poate descrie pe o icoană, de exemplu, ceea ce nu am văzut fizic în istorie.

De aceea, este necanonic a-L reprezenta pe Dumnezeu Tatăl ca pe un om cu barbă (deși, adesea, o facem) pentru că nimeni nu L-a văzut („întrupat”). Acesta este motivul pentru care este interzis, de asemenea, în iconografia ortodoxă, în conformitate cu Canonul 82 al Consiliului din Trullo (691/2), a-L reprezenta pe Hristos ca un miel, fiindcă nu acesta a fost modul în care El ni S-a făcut cunoscut nouă în istorie.

Să reflectăm un pic mai mult asupra faptului istoric al Întrupării, asupra intrării lui Dumnezeu în istorie într-un mod foarte fizic și personal, în Persoana Fiului Său; la vestea bună: "Cuvântul S-a făcut trup", cum spune Evanghelia după Ioan (Ioan 1,14); la faptul că Hristos S-a născut și a umblat printre noi, a fost răstignit și îngropat, și a înviat și a trimis o altă Persoană a Sfintei Treimi, Duhul Sfânt, în lumea noastră.

Toate aceste lucruri fac posibilă comuniunea noastră foarte personală, intimă, continuă și, fizică - cu Dumnezeu, în viața noastră de rugăciune plină de har, prin simboluri materiale pline de har, precum sfintele icoane, sau oameni sfinți, sau apa de la Botez, sau precum pâinea și vinul în Euharistie...

Această comuniune nu este numai spirituală, ci și fizică. Noi, ca și creștini, nu intrăm în comuniune cu Dumnezeu, nici nu devenim oameni mai buni, printr-un set de reguli moarte pe care El ni le-a lăsat, și apoi a zburat undeva departe, să rămână departe de viețile noastre. Nu. Ni se dă mult mai mult de atât. Pentru că Dumnezeu a venit la noi personal, și în timp real, prin canale atât fizice, cât și spirituale. Pentru că realitatea noastră istorică nu este numai spirituală, ci și fizică.

De aceea, în timpul Postului Mare ne implicăm corpurile noastre în eforturile noastre de a ne recăpăta concentrarea asupra comuniunii cu Dumnezeu ținând un post fizic.

Astfel, așa când ne străduim pentru progres spiritual, pentru atingerea unor virtuți, cum ar fi curăția, smerenia, răbdarea, iubirea ..., nu ne străduim pentru un "sistem de valori morale" abstracte, ci pentru o comuniune personală cu Persoana Duhului, tot așa când ne rugăm (de exemplu, rugăciunea Sfântului Efrem în Postul Mare) însoțim rugăciunea de închinare și de metaniile cu trupul.

Spunem: "duhul curăției, al gândului smerit, al răbdării și al dragostei dăruiește-l mie, robului Tău." pentru că Dumnezeul nostru este un Dumnezeu personal, și comuniunea cu El implică întreaga noastră persoană, trup și suflet.

Să cinstim sfintele icoane și să tindem și noi să-L reprezentăm (să-L facem viu, prezent, împreună-lucrător cu noi) pe Hristos în viața noastră, după cum ne-a cerut: „Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât, văzând faptele voastre cele bune, să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri.” (Matei 5, 16)

Apel la rugăciune pentru încetarea secetei
Puterea credintei 16 Iulie 2024, 19:12

Apel la rugăciune pentru încetarea secetei

În contextul actual al secetei care afectează agricultura şi alte domenii de activitate, Patriarhia Română adresează un...

Apel la rugăciune pentru încetarea secetei
Credincioșii sunt invitați la procesiunea de Rusalii care va avea loc prin centrul Clujului
Puterea credintei 18 Iunie 2024, 16:32

Credincioșii sunt invitați la procesiunea de Rusalii care va avea loc prin centrul Clujului

Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului lansează o invitaţie către credincioşi de a participa, în 23 iunie, la...

Credincioșii sunt invitați la procesiunea de Rusalii care va avea loc prin centrul Clujului
Puterea credintei 31 Mai 2024, 23:46

Sfinți părinți cu sfinți copii

În tradiția creștină, Sfânta Familie este un model care a fost urmat de alte și alte familii cu credință în Dumnezeu.

Sfinți părinți cu sfinți copii
La Mănăstirea Plăviceni se află osemintele celui care a făcut prima mare unire
Puterea credintei 27 Mai 2024, 13:48

La Mănăstirea Plăviceni se află osemintele celui care a făcut prima mare unire

Marele voievod Mihai Viteazul, cel dintâi unificator al românilor, este prăznuit și în calendarul ortodox, el intrând deja în...

La Mănăstirea Plăviceni se află osemintele celui care a făcut prima mare unire
Puterea credintei 25 Mai 2024, 23:34

Sfinții vindecători care îi ocrotesc pe români

Principiul după care lucrau doctorii fără de arginți este acela rezumat de Sfântul Evanghelist Matei: „În dar ați luat, în...

Sfinții vindecători care îi ocrotesc pe români
Puterea credintei 24 Mai 2024, 23:28

Capela Oaselor din Evora, Portugalia - un monument neobișnuit, care te face să reflectezi asupra esenței vieții veșnice

„Nos ossos que aqui estamos pelos vossos esperamos” – „Oasele noastre care stau aici pe ale voastre le așteaptă”. Cu aceste...

Capela Oaselor din Evora, Portugalia - un monument neobișnuit, care te face să reflectezi asupra esenței vieții veșnice
Puterea credintei 23 Mai 2024, 23:37

Evanghelistul Luca, primul care i-a urmat lui Hristos pe calea vindecării oamenilor

Primul „medic” din Noul Testament a fost Sfântul Evanghelist Luca.

Evanghelistul Luca, primul care i-a urmat lui Hristos pe calea vindecării oamenilor
Sfinţii Constantin şi Elena: Peste 1,8 milioane de români îşi sărbătoresc ziua numelui
Puterea credintei 21 Mai 2024, 12:03

Sfinţii Constantin şi Elena: Peste 1,8 milioane de români îşi sărbătoresc ziua numelui

In România este o zi de sărbătoare pentru 1,8 milioane de oameni care poartă numele Constantin sau Elena, precum și...

Sfinţii Constantin şi Elena: Peste 1,8 milioane de români îşi sărbătoresc ziua numelui