Ascultă Radio Antena Satelor Live

Sindromul toleranțocrației sau al lui „fă ce vrei” - partea I

„Nu socotiți că am venit să aduc pace pe pământ;n-am venit să aduc pace, ci sabie.”(Evanghelia după Matei 10, 34) Iubirea este calitatea sufletească prin care se deosebesc cei ce cred în Dumnezeu de cei necredincioși, e trăsătura celor care deși poate că nu-L cunosc pe Dumnezeu din cărți, Îl cunosc din experiență, din trăirea poruncilor Lui.

29 Octombrie 2015, 14:00


Din păcate, de când e lumea, chiar și iubirea, acest dar divin, ajunge uneori să fie denaturată, mimată, falsificată, mai precis – așezată drept paravan pentru imoralitate, pentru bunul plac, pentru desconsiderarea valorilor de veacuri ale umanității. Cum este posibil acest lucru? Datorită libertății și încrederii date omului de Dumnezeu. Cum putem deosebi iubirea de surogatele ei? Un posibil răspuns, dat de Însuși Mântuitorul Hristos, ar putea fi: după roadele ei (Matei 7, 16).

Dar, mai bine, să dăm la o parte una dintre măștile de azi ale falsei iubiri și să vedem cauzele ei.

Toleranța absolutistă

Toleranța este un concept destul de vechi, folosit încă din Antichitate. Pentru credința creștină, Edictul de la Milano dat de Sfântul Împărat Constantin cel Mare și de cumnatul său, Licinius în anul 313, a reprezentat „poarta” legală de intrare în lumea liberă, ca și cult recunoscut. Din acel moment, în general, creștinii au beneficiat de toleranță religioasă în lumea politeistă romană, chiar dacă au mai fost unele persecuții sporadice.

Dreptul la libera exprimare câștigat de creștini a rămas de atunci principiul pe care se bazează până astăzi toate inițiativele prin care se solicită recunoașterea caracterului legal al unei credințe sau opinii. Dar, este acest principiu suficient pentru a fi valid? Deși teoretic da, el se cuvine aplicat în anumite limite.

Dacă facem o incursiune în istoria bisericească, vedem că acceptarea publică a credinței creștine s-a datorat nu atât vreunui drept la libertatea de conștiință (străin lumii romane), ci unor factori mult mai concreți. Înainte de a fi recunoscută ca religie licită (tolerată, acceptată), credința în Hristos fusese puternic discriminată, de cele mai multe ori fără o justificare logică sau morală. Creștinii erau persecutați, deposedați de bunuri, închiși, chiar uciși sub diferite pretexte, cel mai la îndemână fiind acela că prin atitudinea lor ar submina stabilitatea imperiului, întrucât respingeau cinstirea împăratului ca zeu. Cei mai mulți dintre creștini, însă, erau în acea vreme oameni cu viață sfântă, dând „Cezarului cele ale Cezarului și lui Dumnezeu cele ale lui Dumnezeu” (Matei 22, 21), se comportau ca niște cetățeni model și câștigaseră respectul păgânilor pentru cinstea, unitatea în iubire și fidelitatea lor totală față de Dumnezeu.

În aceste condiții, recunoașterea credinței creștine a venit ca ceva firesc, ca o corectare a unei nedreptăți ce durase aproape trei secole. Creștinătatea își dovedise justețea de a fi tolerată, prin caracterul ei benefic și moral, și a continuat să arate aceasta în tot răstimpul ce a urmat de atunci până astăzi. Pe temeliile credinței în Hristos a fost abolită sclavia, a fost reabilitat statutul femeii în societate, a fost construită o întreagă civilizație și cultură, au fost „îmblânzite” populații migratoare și sfințite milioane de vieți și de familii. Iată câteva dintre roadele credinței creștine!
De aceea, afirmam categoric, dar și poate destul de revoltător pentru mentalitatea omului de azi: toleranța se cuvine a fi aplicată în anumite limite, funcție de binele pe care îl radiază mijloacele și scopurile promovate de diferitele credințe ce o solicită.

Dacă, teoretic, toleranța presupune manifestarea unei atitudini conciliante, de respect, de îngăduință față de opiniile, credința, sistemul de valori ale unei persoane/ grup de persoane/ comunități, practic ea trebuie aplicată evitându-se tendințele extremiste. Toleranța se dorește a fi opusul atitudinii anti-democratice: al dictaturii, al inchiziției, al moralismului legalist, care într-adevăr au lezat mult libertatea și demnitatea persoanei umane, dar nu trebuie să devină ea însăși o dictatură.

Primul an în care Sfântul Arsenie Boca este prăznuit oficial în calendarul ortodox
Puterea credintei 28 Noiembrie 2024, 15:44

Primul an în care Sfântul Arsenie Boca este prăznuit oficial în calendarul ortodox

Românii îl cinstesc pe 28 noiembrie 2024, pentru prima dată, pe Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie Boca, cunoscut ca...

Primul an în care Sfântul Arsenie Boca este prăznuit oficial în calendarul ortodox
Postul Crăciunului, un timp pentru suflet, trup și aproapele nostru
Puterea credintei 18 Noiembrie 2024, 10:40

Postul Crăciunului, un timp pentru suflet, trup și aproapele nostru

Postul Crăciunului, început pe 15 noiembrie, este o perioadă specială în care creștinii sunt invitați să-și îndrepte atenția...

Postul Crăciunului, un timp pentru suflet, trup și aproapele nostru
Credincioșii ortodocși au intrat în Postul Crăciunului, o perioadă de purificare
Puterea credintei 15 Noiembrie 2024, 16:31

Credincioșii ortodocși au intrat în Postul Crăciunului, o perioadă de purificare

Credincioșii ortodocși au intrat în Postul Crăciunului, o perioadă de 40 de zile dedicată pregătirii spirituale pentru...

Credincioșii ortodocși au intrat în Postul Crăciunului, o perioadă de purificare
Patriarhul Daniel despre Sfântul Dimitrie cel Nou: Exemplu de credință și ocrotire
Puterea credintei 27 Octombrie 2024, 14:33

Patriarhul Daniel despre Sfântul Dimitrie cel Nou: Exemplu de credință și ocrotire

Sfinţenia lui Hristos şi iubirea Sa milostivă, vindecătoare, dătătoare de viaţă, de pace şi bucurie se transmit prin sfinţii...

Patriarhul Daniel despre Sfântul Dimitrie cel Nou: Exemplu de credință și ocrotire
Patriarhul Daniel: Prin participarea la viaţa spirituală şi socială a comunităţilor, tinerii descoperă izvoare de formare a personalităţii
Puterea credintei 17 Octombrie 2024, 19:48

Patriarhul Daniel: Prin participarea la viaţa spirituală şi socială a comunităţilor, tinerii descoperă izvoare de formare a personalităţii

Prin participarea la viaţa spirituală şi socială a comunităţilor din care fac parte, tinerii descoperă izvoare noi de bucurie...

Patriarhul Daniel: Prin participarea la viaţa spirituală şi socială a comunităţilor, tinerii descoperă izvoare de formare a personalităţii
Hramul Sfintei Parascheva aduce la Iași mii de pelerini și 23 de ierarhi din mai multe țări
Puterea credintei 14 Octombrie 2024, 11:01

Hramul Sfintei Parascheva aduce la Iași mii de pelerini și 23 de ierarhi din mai multe țări

Zeci de mii de credincioşi au venit de la primele ore ale zilei de luni pe Bulevardul Ştefan cel Mare din Iaşi şi pe străzile...

Hramul Sfintei Parascheva aduce la Iași mii de pelerini și 23 de ierarhi din mai multe țări
Credincioșii se pregătesc pentru pelerinajul de Hramul Sf. Parascheva, care va începe pe 8 octombrie
Puterea credintei 27 Septembrie 2024, 16:52

Credincioșii se pregătesc pentru pelerinajul de Hramul Sf. Parascheva, care va începe pe 8 octombrie

Pelerinajul la Mitropolia Moldovei şi Bucovinei prilejuit de Hramul Sf Parascheva va începe marţi, 8 octombrie, de la ora...

Credincioșii se pregătesc pentru pelerinajul de Hramul Sf. Parascheva, care va începe pe 8 octombrie
17 ani de spiritualitate sub Patriarhul Daniel, liderul Bisericii Ortodoxe Române
Puterea credintei 23 Septembrie 2024, 16:36

17 ani de spiritualitate sub Patriarhul Daniel, liderul Bisericii Ortodoxe Române

Biserica Ortodoxă Română (BOR) va aniversa pe 30 septembrie 17 ani de la întronizarea Patriarhului Daniel.

17 ani de spiritualitate sub Patriarhul Daniel, liderul Bisericii Ortodoxe Române