Companiile poloneze de logistică se plâng de lipsa cerealelor ucrainene
Companiile poloneze de logistică se plâng de lipsa cerealelor ucrainene de pe piaţă. Companiile de transport, porturile şi terminalele de transbordare din Polonia suferă pierderi, din cauza lipsei cerealelor din Ucraina, a relatat Ukrinform, cu referire la publicaţia poloneză Rynek Infrastruktury.

31 Iulie 2025, 12:27
În acest context, CSL Logistics Group din Polonia a menţionat că, pe parcursul a mai multor luni, s-a confruntat cu o criză vizibilă de mărfuri importate prin graniţele poloneze, în mod special în ceea ce priveşte transbordarea cerealelor din Ucraina şi că acest fapt a dus la costuri uriaşe şi la ameninţarea angajaţilor din Polonia cu concedieri.
'Înţelegem că intrarea materiilor prime, a produselor agricole şi a cerealelor ucrainene pe piaţa poloneză este deficitară, fapt care nu ar trebui să se întâmple niciodată. Cu toate acestea, trebuie să distingem între două lucruri importante: permisiunea de tranzit şi, drept urmare, aceasta aduce profit pentru porturile poloneze şi terminalele de transbordare; şi permisiunea de a introduce mărfuri în circulaţie', a declarat Laura Holowacz, CEO CSL Logistics Group. Laura Holowacz, CEO CSL Logistics Group, a subliniat recent că scăderea importurilor din Ucraina durează deja de peste un an, iar terminalele poloneze înregistrează pierderi.
'Considerăm că blocarea transbordării produselor din Ucraina în Polonia este dureroasă pentru economia noastră', a susţinut Laura Holowacz, CEO CSL Logistics Group. 'Importurile, în mod special, cerealele din Ucraina, sunt suspendate de peste un an. Terminalele poloneze sunt probabil toate goale şi au costuri de operare foarte mari', a mai spus Holowacz.
'Unele ţări, precum România, Germania şi Turcia, au cantităţi mari de cereale din Ucraina în porturile lor. Aceste ţări sunt capabile să gestioneze transportul materiilor prime, împiedicând în acelaşi timp distribuirea acestora pe pieţele lor interne. Din păcate, această situaţie este neglijată în Polonia. Drept urmare, companiile de transport, porturile şi terminalele de transbordare suferă pierderi', a declarat Laura Holowacz, CEO CSL Logistics Group, citată de publicaţia Rynek Infrastruktury.
Reamintim că, în 2024, partea poloneză a restricţionat intrarea şi ieşirea camioanelor ucrainene.
Viceprim-ministrul polonez, Władysław Kosiniak-Kamysz, a declarat că Polonia nu exclude reînnoirea interdicţiei naţionale ce vizează importurile de produse agricole ucrainene, dacă se va impune şi dacă va fi oportun.
Anterior presa a relatat că Polonia s-a opus prelungirii acordului privind transportul rutier de mărfuri între Ucraina şi UE.
Parlamentul European a votat prelungirea până la sfârşitul anului 2025 a Acordului privind transportul rutier de mărfuri dintre Uniunea Europeană şi Ucraina, dar, cu toate acestea, europarlamentarii polonezi au votat împotrivă.
Presa din Polonia a mai relatat că prim-ministrul polonez, Donald Tusk, a declarat că creşterea investiţiilor în terminalul feroviar Sławków nu numai că va duce la construirea celui mai mare centru logistic din Europa, dar va deschide şi oportunităţi mari pentru Polonia de a câştiga bani frumoşi din reconstrucţia Ucrainei.
În anul 2022, presa a relatat că Polonia încerca să rezolve problemele logistice, ceea ce ar facilita transportul cerealelor din Ucraina (şi l-ar face mult mai rapid) către porturile maritime ale ţării, cu destinaţia ţărilor africane şi asiatice.
În acea perioadă, în 2022, s-a discutat despre posibilitatea creării unui terminal de cereale cu o suprafaţă de depozitare de aproximativ 100 de mii de tone - aceasta ar permite exportul de cereale atât ucrainene, cât şi poloneze, la scară largă.
Polonia lucrează la crearea unui 'doc uscat' la graniţa cu Ucraina pentru a creşte capacitatea de export a produselor agricole ucrainene, a declarat ministrul polonez al agriculturii, Henryk Kowalczyk, membru al Sejmului Republicii Populare Polone, în timpul unei întâlniri online cu ministrul ucrainean al politicii agrare şi alimentaţiei, Mikola Solski.
RADOR