Înfricoșătoarea judecată
Religia creștină recunoaște două mari adevăruri ale credinței noastre și anume că Iisus Hristos are două veniri. A venit prima dată când s-a întrupat în om, pentru a ne mântui de păcatul originar și a ne învăța cum să dobândim viața veșnică și va veni a doua oară, la înfricoșata judecată de apoi, să judece vii și morții.La prima Sa venire, s-a întrupat și a suferit patimi și moarte, la a doua se va arăta îmbrăcat în slava Sa dumnezeiască.
18 Ianuarie 2015, 15:00
Judecata de apoi va veni la sfârșitul veacurilor, dar nimeni nu știe precis data. Însuși Iisus nu pomenește prea des de această judecată, deoarece El a venit în lume să propovăduiască mila și iubirea. În cei trei ani, cât a durat viața Lui publică, i-a vindecat pe bolnavi, pe orbi, pe demonizați și a dat tot timpul dovadă de cea mai mare înțelegere și dragoste față de cei năpăstuiți. În pildele Lui a fost totdeauna vorba de puterea binelui asupra răului. Dar și cunoașterea Înfricoșătoarei Judecăți, a consecinței propriilor fapte asupra modului în care îți vei trăi veșnicia, are un rol important.
Asupra acestei judecăți omenirea a fost avertizați în repetate rânduri. Conform Cărții Apocalipsei, ea va fi percedată de fenomene cosmice înspăimântătoare, care mai întâi vor curăți pământul prin foc, apoi vor fi urmate de întuneric și tăcere. Apoi deodată se va auzi sunetul de trâmbiță de care se vorbește în Scriptură și glasul Fiului lui Dumnezeu, care va porunci neamului omenesc: ,,Sculati-vă !’’. Și atunci sufletele tuturor oamenilor care au trăit de-a lungul secolelor, încă de la facerea lumii, își vor recăpăta trupurile și vor veni la judecată în fața lui Dumnezeu.
La porunca Sa, oamenii vor fi împărțiți de îngeri în două, cei drepți la dreapta și cei nelegiuiți la stânga. Vom fi judecați pe rând după credința și faptele noastre, așa cum se arată în Sfânta Evanghelie. Cei drepți, adică cei care au îndeplinit condițiile unei vieți curate, de a fi milostivi, de a se feri de păcatele generate din plăceri, trufie, lăcomie etc, se vor ridica și vor sta de-a dreapta Împăratului slavei. Cei care si-au trăit viața pământească în necredință, nedreptate și nepăsare vor fi trecuți la stânga sa, așteptând judecata care le va hotâră soarta pentru veșnicie. Ei vor suferi și mustrările propriei conștiințe, care le va reproșa greșelile pe care le-au făcut și nu s-au îndreptat.
În această Sfântă Evanghelie, Iisus se identifică chiar cu cei pe care trebuie să-i ajutăm, cu acei frați mai mici ai Săi flămânzi, însetați, goi, bolnavi sau în temniță, ceea ce arată iubirea Lui Dumnezeu față de noi, creația Sa. El ne-a iubit atât de mult încât ni L-a trimis pe însuși Fiul Său, unul născut, ca cei care cred în El să nu moară. Dar tot Dumnezeu ne-a dat darul libertății, să alegem calea cea dreaptă. El ne cheamă dar nu ne obligă. Iubirea Lui este lumina de care se vor bucura cei drepți care vor ajunge în Împărăția cerurilor. În iconografie, Iisus este reprezentat cu mâna dreaptă binecuvântând iar cu mâna stângă ținând Evanghelia după care va face judecata Sa. De asemenea, este reprezentat împreună cu Maica Domnului la dreapta Sa și cu Sfântul Ioan Botezătorul la stânga Sa, ceea ce arată că, prin mijlocirea acestora, vom primi răspuns bun la judecată.
Omul trebuie să se gândească mereu la ce-l așteaptă în cealaltă viață și, chiar dacă greșește, să se roage pentru iertare, să-și recunoască păcatele și să se roage pentru iertare.
Această duminică este a treia a Triodului, adică acea perioadă în care trebuie să ne pregătim pentru postul cel mare (Păresimile), și pentru praznicul cel mai important – Învierea Domnului nostru Iisus Hristos. După ea urmează săptămâna numită albă, în popor, sau Săptămâna brânzei, în care nu se consumă carne (așa cum făceau protopărinții când se aflau în Rai) pentru ca trecerea spre postul mare să se facă treptat și urcușul spre marea Înviere să înceapă.