Reabilitarea podului istoric din Lipova stagnează. Administrația locală nu poate oferi un nou termen de finalizare
Deși trebuia să fie funcțional încă din aprilie 2024, podul istoric situat în inima orașului Lipova se confruntă cu o întârziere uluitoare: un an și jumătate de la termenul inițial de finalizare. Potrivit administrației locale, complexitatea lucrărilor și descoperirea unor probleme neprevăzute pe șantier au impus modificări ale proiectului tehnic, o situație care blochează deocamdată stabilirea unui nou calendar de execuție, lăsând deschisă întrebarea privind momentul în care artera de circulație vitală va fi redeschisă.

Articol de Petruț Mazilu, 29 Septembrie 2025, 10:17
Podul metalic, construit în 1896 şi lung de 144 de metri, a fost închis traficului rutier în urmă cu 22 de ani din cauza degradărilor suferite. Construcţia era cea mai scurtă cale între centrul oraşului şi staţia CFR sau Mănăstirea Maria Radna, cel mai important loc de pelerinaj catolic din vestul ţării.
Traficul a fost mutat pe podul rutier peste Mureş aflat la o distanţă de aproximativ 500 de metri.
Reabilitarea construcţiei istorice a acumulat întârzieri pentru că s-au identificat probleme şi la structura de rezistenţă, a declarat primarul oraşului Lipova, Florin Pera, citat de Agerpres.
În 2019, Primăria Lipova a obţinut fonduri pentru reparaţii doar la partea superioară a podului metalic, însă imediat ce lucrările au început s-a constatat că structura de rezistenţă este grav afectată.
Lucrările costă aproximativ 13 milioane de lei şi au fost începute în aprilie 2023, cu termen de finalizare de 12 luni.
Primarul a subliniat însă că finanţarea nu este europeană, ci de la Guvernul României, astfel că întârzierile din proiect nu atrag pierderea banilor.
În prezent, se lucrează la asamblarea căii de rulare din elemente prefabricate de beton armat.
Primarul nu a putut preciza un termen pentru finalizarea proiectului.
La redeschidere, podul va fi exclusiv pietonal şi administraţia locală speră să devină o atracţie turistică a oraşului. El va lega centrul oraşului şi de peroanele gării printr-o pasarelă pietonală suspendată care a fost construită printr-un alt proiect, care a vizat reabilitarea Staţiei CFR.