Programul Transport, vital pentru exportul produselor agricole ucrainene
Porturile de la Dunăre sunt vitale pentru exporturile de produse agricole ucrainene, în contextul în care prelungirea acordului internaţional privind exportul de cereale ucrainene via porturile de la Marea Neagră este în suspensie, a declarat azi un înalt oficial ucrainean.
22 Aprilie 2023, 10:28
În privinţa Bâstroe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii de la Bucureşti anunţă că a transmis pe 18 aprilie Ministerului Afacerilor Externe solicitarea de a discuta pe canale diplomatice cu autorităţile din Ucraina să le transfere datele măsurătorilor efectuate de experţii ucraineni pe Bâstroe, a spus azi Sorin Grindeanu.
Podul de la Brăila va fi inaugurat în jurul datei de 27 iunie pe varianta Măcin, urmând ca varianta Jijila să fie gata până la sfârşitul anului, a declarat ministrul transporturilor şi infrastructurii într-o conferinţă de presă.
Pe de altă parte, România a terminat finanţarea europeană nerambursabilă pentru marile proiecte de autostrăzi şi căi ferate şi are nevoie de o suplimentare a bugetului cu aproximativ 500.000.000 de euro, care pot fi transferaţi de la alte ministere care nu vor reuşi să închidă proiectele până la finele anului. Pe ce mari şantiere se lucrează cu bani europeni şi ce proiecte noi intră la finanţare pe viitorul program al Comisiei Europene.
40 de kilometri ai autostrăzii Sibiu-Piteşti sunt acum în lucru, iar loturile de munte, adică alţi 67 de kilometri, urmează să intre în execuţie anul viitor, cu finanţare din Programul Transport, care se derulează până în 2027. În această vară vom avea inaugurări importante pe sectoare ale Autostrăzii Transilvania şi ale Drumului expres Craiova-Piteşti, o investiţie foarte importantă mai ales pentru industria auto naţională, dar poate cea mai importantă investiţie cu bani europeni, care se termină tot la vară, este podul peste Dunăre de la Brăila, al treilea pod ca lungime din Europa. 27 iunie este termenul pe care l-a promis astăzi ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
Sorin grindeanu: „În jurul datei de 27 iunie, cine o fi ministru aicea şi cu cine o fi prim-ministru, plus minus câteva zile, de-aia fac şi anunţul public, ca să nu mai fie semne de întrebare, se va inaugura podul de la Brăila pe varianta descărcarea în judeţul Tulcea, pe varianta scurtă Măcin, urmând ca varianta de Jijila să fie gata până la sfârşitul anului, deci 27 iulie plus minus două, trei zile, indiferent de... deci public, pentru că este angajamentul pe care dânşii şi l-au luat, trimit în numele ministerului, eu, ca ministru, invitaţie la omologul italian, să vină la inaugurare.”
În următorii cinci-şase ani, prin PNRR şi alte două programe din transporturi, Comisia Europeană ne-a alocat aproape 15 miliarde de euro, în mare parte bani nerambursabili. Totuşi, spre deosebire de actualul exerciţiu financiar, noul Program Transport, pe baza căruia vrem să construim sectoare de autostradă, să reparăm calea ferată sau să deschidem noi magistrale de metrou, vine cu mai puţini bani, gratis, de la 85% componenta nerambursabilă, în prezent, pe următorul exerciţiu, contribuţia Uniunii Europene este de doar 40%, deci bugetul de stat va trebui să acopere mai mult de jumătate din valoarea fiecărui proiect. De exemplu, pe POT, Programul Transport avem doar 4,6 miliarde de euro, finanţare pentru autostrăzi, căi ferate şi metrou, în timp ce ultima variantă de cost a autostrăzii Ploieşti-Braşov arată o valoare de aproximativ 4 miliarde de euro, deci cât tot programul. Felix Ardelean este director în Ministerul Transporturilor, responsabil cu fondurile europene.
Felix Ardelean: „Pe POT este 40 cu 60. Motivul fundamental pentru această scădere a ratei de cofinanţare este capacitatea noastră de a include la finanţare în POT, în Programul de Transport, cât mai mult de proiecte vitale.
Reporter: Într-un scenariu realist, România va inaugura la sfârşitul anului 100 de kilometri de autostradă şi drum expres şi va redeschide linia de tren Bucureşti-Giurgiu, pe care nu se mai circulă din 2005.”
RADOR