Ascultă Radio Antena Satelor Live

Telefonul Vârstnicului

Nevoile seniorilor din România în prima jumătate a anului 2025; Se menţin solicitările pentru informaţii utile, dar creşte interesul pentru implicare digitală şi socială.

Telefonul Vârstnicului
Foto: pixabay

10 Iulie 2025, 12:19

În primele şase luni ale acestui an, linia socială gratuită Telefonul Vârstnicului - 0800 460 001, operată din anul 2015 de Fundaţia Regală Margareta a României, a înregistrat 5.464 de apeluri din întreaga ţară. Dintre acestea, 1.182 de apelanţi - seniori şi aparţinători - au sunat pentru prima dată, iar 54% dintre vârstnici au declarat că locuiesc singuri.
Serviciul rămâne un reper pentru vârstnicii de peste 65 de ani din România, oferind informare, consiliere socială, sprijin şi îndrumare pentru nevoi diverse - de la recomandări pentru servicii sociale, până la suport emoţional sau activităţi comunitare.

Care sunt nevoile seniorilor care sună

Unul dintre aspectele notabile ale acestei perioade este modificarea topului nevoilor exprimate de seniori. Dacă în anii anteriori cele mai multe apeluri vizau cererea de informaţii utile şi de încredere sau sprijinul practic la domiciliu, în prima jumătate a anului 2025 a urcat semnificativ în top dorinţa de implicare în viaţa comunităţii şi de participare la activităţi specifice vârstei a treia. Categoria Viaţă activă şi participare socială a ajuns pe locul al doilea, cu 330 de apeluri, devansând solicitările pentru îngrijire şi suport în funcţie de gradul de dependenţă, dar şi sprijin material sau financiar.

Această schimbare se datorează şi faptului că Fundaţia Regală a demarat anul trecut şi continuă în anul 2025, alături de Fundaţia Vodafone, proiectul Conectăm Generaţii în Lumea Digitală, dedicat educaţiei digitale pentru seniori. În acest context, 265 de persoane vârstnice au contactat pentru prima dată Telefonul Vârstnicului, în prima jumătate a anului, pentru a se înscrie la atelierele de digitalizare. Aşadar, toţi apelanţii care doresc o viaţă activă au primit informaţii despre posibilităţile de participare la atelierele de educaţie digitală pentru seniori organizate la Bucureşti şi în alte 15 localităţi din ţară, despre oportunităţile de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generaţii, sau despre activităţile organizate în cluburile pentru seniori din comunitate sau la TeleClubul Seniorilor.

'Sunt recunoscătoare, chiar m-aţi salvat. Nu credeam că există astfel de cluburi şi la noi în oraş. Ştiţi cum este, decât să stau acasă între patru pereţi, mai bine merg undeva să mai schimb o vorbă cu cineva, să mai învăţ şi lucruri noi sau să merg în excursii împreună cu alte persoane de vârsta mea.' - spune cu bucurie în voce doamna P, în vârstă de 68 ani, care a sunat din dorinţa de a ieşi din casă şi de a cunoaşte oameni de aceeaşi vârstă cu a dumneaei

În continuare, Telefonul Vârstnicului rămâne un spaţiu de sprijin şi încredere pentru seniorii care sună. Nevoia de a afla informaţii practice, utile şi de încredere rămâne pe primul loc. Contacte relevante şi informaţii actualizate pentru situaţii particulare au fost oferite celor 367 de seniori de către asistenţii sociali ai liniei telefonice. Aceştia operează cu o bază de date ce conţine circa 1.500 de instituţii de stat, servicii sociale sau private cu servicii specifice pentru seniori, în continuă actualizare.

Nevoia de îngrijire şi suport în raport cu gradul de dependenţă a ajuns pe locul 3 în topul apelurilor. 258 dintre apelanţii unici au primit informaţii despre serviciile specializate disponibile, referinţe despre cămine pentru vârstnici şi proceduri de instituţionalizare şi resursele disponibile în comunitate, precum şi recomandări privind instituţii care oferă îngrijiri medicale la domiciliu.

Locul 4 în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar sau material, din partea a 115 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului. Echipa a recomandat acestora resursele comunitare adecvate nevoilor individuale, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, care pot oferi produse alimentare, igienico-sanitare sau tichete sociale.

Nevoia de sprijin emoţional ocupă locul 5 în top. Pentru 53 de seniori care trăiesc cu greu singurătatea şi provocările personale, Telefonul Vârstnicului a răspuns prin servicii proprii de reapelare săptămânală sau prin redirecţionare către organizaţii partenere cu servicii specializate din comunitatea lor. Până în acest moment al anului, 227 de seniori au beneficiat de sprijin emoţional prin apeluri săptămânale de susţinere.

Cine sunt seniorii care apelează Telefonul Vârstnicului

54% locuiesc singuri, un procent care reflectă o tendinţă naţională: 1 din 3 vârstnici din România trăieşte în izolare. Alte categorii includ seniori care locuiesc cu parteneri (29%), sau cu alte persoane (9%), sau în gospodării extinse, alături de copii sau nepoţi (8%).

Femeile reprezintă 58% dintre apelanţi, iar distribuţia pe categorii de vârstă arată că cei mai mulţi seniori apelanţi sunt în intervalul 70-80 de ani (38%), urmaţi de cei între 65-70 de ani (19%) şi cei între 80-90 de ani (17%). De asemenea, 11% dintre apeluri au venit din partea aparţinătorilor, care au solicitat sprijin indirect pentru vârstnici.

Un serviciu cu impact naţional, operat cu empatie

Telefonul Vârstnicului are acoperire naţională: cei mai mulţi apelanţi provin din Bucureşti şi Ilfov (377 apeluri), urmaţi de seniorii din Transilvania (223 apeluri) şi Moldova (216 apeluri). Provocările seniorilor sunt resimţite mai acut în zonele rurale şi oraşele mici, de unde au venit 454 de apeluri, comparativ cu 348 din Bucureşti.

Echipa Telefonul Vârstnicului este formată din 3 asistenţi sociali operatori şi un (1) coordonator, precum şi 15 voluntari implicaţi în serviciul de reapelare săptămânală. Vârstnicii din toată ţara, care au nevoie de informare, consiliere socială şi alinare a singurătăţii, pot suna gratuit la numărul 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 - 20.00 şi sâmbăta între 08:00 - 16:00.

Fiecare apel este o şansă pentru un vârstnic să reintre în contact cu lumea. Fiecare senior este tratat cu empatie şi profesionalism, oferindu-i-se nu doar informaţie, ci şi alinare.

Bihor: Toţi copiii şi adulţii internaţi în urma toxiinfecţiei alimentare de la Vârtop se simt bine şi au fost externaţi
Social 10 Iulie 2025, 12:22

Bihor: Toţi copiii şi adulţii internaţi în urma toxiinfecţiei alimentare de la Vârtop se simt bine şi au fost externaţi

Toţi copiii şi adulţii internaţi miercuri în urma toxiinfecţiei alimentare semnalate în tabăra din staţiunea Vârtop au fost...

Bihor: Toţi copiii şi adulţii internaţi în urma toxiinfecţiei alimentare de la Vârtop se simt bine şi au fost externaţi
Peste 700 de cărţi pentru copii donate în 10 sate clujene prin proiectul 'Plantăm Book-urie la sat 2.0' iniţiat de Asociaţia Apartenenţa
Social 07 Iulie 2025, 16:41

Peste 700 de cărţi pentru copii donate în 10 sate clujene prin proiectul 'Plantăm Book-urie la sat 2.0' iniţiat de Asociaţia Apartenenţa

Cu sprijinul comunităţii clujene, peste 700 de cărţi pentru copii au fost donate şi au ajuns pe rafturile bibliotecilor din...

Peste 700 de cărţi pentru copii donate în 10 sate clujene prin proiectul 'Plantăm Book-urie la sat 2.0' iniţiat de Asociaţia Apartenenţa
ANPC a găsit deficienţe la căminele de bătrâni Sf. Mina şi Sf. Parascheva din Calea Giuleşti
Social 04 Iulie 2025, 13:31

ANPC a găsit deficienţe la căminele de bătrâni Sf. Mina şi Sf. Parascheva din Calea Giuleşti

Comisari din cadrul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor Sector 6 au efectuat, joi, controale la căminele de...

ANPC a găsit deficienţe la căminele de bătrâni Sf. Mina şi Sf. Parascheva din Calea Giuleşti
Șoferii vor plăti mai mult pentru rovinietă de la 1 septembrie, conform unui nou proiect
Social 03 Iulie 2025, 14:28

Șoferii vor plăti mai mult pentru rovinietă de la 1 septembrie, conform unui nou proiect

Șoferii din România ar putea plăti mai mult pentru rovinietă începând cu 1 septembrie, potrivit unui proiectului de lege care...

Șoferii vor plăti mai mult pentru rovinietă de la 1 septembrie, conform unui nou proiect
Ministrul Cseke Attila dă asigurări că există finanţare în 2025 pentru continuarea programului de construire a creşelor
Social 01 Iulie 2025, 10:37

Ministrul Cseke Attila dă asigurări că există finanţare în 2025 pentru continuarea programului de construire a creşelor

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Cseke Attila, a inaugurat, marţi, o nouă creşă în municipiul...

Ministrul Cseke Attila dă asigurări că există finanţare în 2025 pentru continuarea programului de construire a creşelor
Sărăcia a afectat o treime din populația României în 2024
Social 30 Iunie 2025, 11:44

Sărăcia a afectat o treime din populația României în 2024

Institutul Național de Statistică (INS) a publicat recent date alarmante privind sărăcia în România, arătând că peste 3,5...

Sărăcia a afectat o treime din populația României în 2024
Peste o treime dintre români nu au acces la canalizare și stații de epurare
Social 27 Iunie 2025, 11:24

Peste o treime dintre români nu au acces la canalizare și stații de epurare

Potrivit celor mai recente date publicate de Institutul Național de Statistică (INS), doar 60,7% din populația rezidentă a...

Peste o treime dintre români nu au acces la canalizare și stații de epurare
Peste 17 kg de ambalaje returnate, în medie, de fiecare român prin sistemul SGR
Social 19 Iunie 2025, 13:04

Peste 17 kg de ambalaje returnate, în medie, de fiecare român prin sistemul SGR

Românii au început să adopte în mod activ Sistemul Garanție-Returnare (SGR), introdus oficial în noiembrie 2023. Până în luna...

Peste 17 kg de ambalaje returnate, în medie, de fiecare român prin sistemul SGR