Violența în școlile din România, un fenomen alarmant ce necesită soluții urgente
Violența în școli reprezintă o problemă gravă și tot mai frecventă în România, având un impact semnificativ asupra procesului educațional și asupra dezvoltării elevilor.
Articol de Ramona Alexandrescu, 04 Decembrie 2024, 12:44
În cadrul emisiunii „Viața la țară”, realizatoarea Tatiana Mircea l-a avut ca invitat pe George Roman, director de programe al Organizației Salvați Copiii, care a prezentat concluziile unui studiu recent privind incidența violenței în mediul școlar.
Cercetarea, realizată în primele două luni ale anului școlar, a cuprins peste 6.700 de copii și părinți, relevând o situație îngrijorătoare: unul din 10 copii a fost victimă a violenței în școală în acest interval, copiii mici, cu vârste între 7 și 10 ani, sunt de două ori mai expuși decât elevii de gimnaziu și de patru ori mai mult decât liceenii, iar violența este adesea tolerată sau minimizată, ceea ce contribuie la sub-raportarea cazurilor.
„Copiii nu raportează incidentele fie pentru că nu știu cum să acționeze, fie pentru că se tem de consecințe. De asemenea, normele actuale nu le oferă suficiente informații clare despre cum să recunoască violența și cui să se adreseze,” a explicat George Roman.
Fenomenul violenței este influențat de mai mulți factori cum ar fi moștenirea culturală. Proverbe precum „Bătaia e ruptă din rai” reflectă o mentalitate care încă acceptă violența ca metodă educațională.
Alt motiv ar fi lipsa educației parentale, mulți părinți reproduc modele de comportament pe care le-au experimentat în copilărie, perpetuând violența.
Violența domestică, conținutul agresiv din mass-media și mediul online contribuie la percepția că violența este o soluție acceptabilă pentru conflicte, situația financiară precară și stresul cotidian influențează negativ relațiile dintre părinți și copii.
„Aceste condiții creează un mediu în care violența este văzută ca o normalitate, ceea ce este complet inacceptabil,” a subliniat George Roman.
Violența are efecte devastatoare asupra dezvoltării copiilor: probleme emoționale și psihologice pe termen lung, performanțe academice scăzute și tendința de a reproduce comportamente violente la maturitate.
„Studiile arată că 60% dintre adulții abuzați în copilărie consideră acceptabile metodele violente de disciplinare. Aceasta este o spirală inter-generațională pe care trebuie să o rupem,” a explicat Roman.
Pentru a reduce incidența violenței în școli, George Roman propune mai multe măsuri: informarea părinților despre alternativele pozitive la violență și efectele pe termen lung ale abuzurilor asupra copiilor.
Profesorii trebuie să fie pregătiți să identifice și să gestioneze situațiile de violență în mod constructiv.
România a adoptat în 2004 interdicții legale privind violența asupra copiilor, dar acestea trebuie implementate eficient dar și rearea unui mediu sigur în școli, unde elevii să poată raporta incidentele fără teamă.
Violența în școli este o problemă sistemică ce necesită implicarea tuturor: părinți, profesori, autorități și societatea civilă.
„Avem datoria să protejăm copiii și să le oferim un mediu educațional sigur. Suferința fizică nu produce schimbare pozitivă, ci doar traume,” a concluzionat George Roman.
România are potențialul de a deveni un exemplu în combaterea violenței școlare, dar acest lucru depinde de eforturile comune pentru schimbarea mentalităților și îmbunătățirea sistemului educațional.