Românii, mulțumiți de SGR - Trei din patru persoane apreciază sistemul de returnare
Deși implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) a generat inițial numeroase controverse și provocări logistice, datele sociologice recente confirmă un trend pozitiv remarcabil: trei din patru români care au folosit sistemul se declară mulțumiți de experiența returnării ambalajelor.
Articol de Petruț Mazilu, 18 Noiembrie 2025, 17:20
Rezultatul, publicat de Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS), validează efortul de tranziție către o economie circulară și demonstrează că publicul larg acceptă schimbarea comportamentală atunci când recompensa este clară și sistemul funcționează.
Rezultatul confirmă faptul că SGR nu este doar o infrastructură de colectare, ci un mecanism care schimbă comportamente şi creează noi reflexe de consum responsabil.
Potrivit cercetării, pentru aproape jumătate dintre români, procesul complet de returnare durează mai puţin de 10 minute.
Returnarea s-a transformat într-un obicei stabil, iar 52% returnează săptămânal, 30% lunar şi un mic segment, 4%, o face chiar zilnic.
De asemenea, gestul nu mai este perceput ca o obligaţie, ci ca o parte firească a cumpărăturilor şi a vieţii de zi cu zi.
Odată cu introducerea SGR, obiceiurile de acasă încep să se schimbe în mod vizibil. O treime dintre români (32%) afirmă că sortează mai mult deşeurile la domiciliu, un sfert (25%) îşi planifică mai bine cumpărăturile, iar 23% discută mai des despre mediu, consum şi responsabilitate.
'Aceste mici schimbări arată că sistemul are un impact care depăşeşte punctul de returnare şi stimulează o cultură a grijii faţă de resurse', relevă sursa citată.
Cercetarea mai arată că pentru 74% dintre români, returnarea ambalajelor este un motiv de mândrie - o dovadă că oamenii simt că propriile acţiuni au un efect real. Recuperarea garanţiei rămâne un stimulent important (95%), dar la fel de puternice sunt motivaţii precum grija pentru mediu (94%) şi exemplul oferit copiilor (93%). Această combinaţie de raţiuni financiare, ecologice şi educative transformă returnarea într-un comportament cu sens, susţinut de valori şi de beneficiul direct, precizează realizatorii studiului.
Nu în ultimul rând, peste 90% dintre respondenţi spun că au înţeles bine sau foarte bine cum funcţionează SGR. Doar 8% mai au neclarităţi, ceea ce indică o adaptare rapidă la un sistem de amploare naţională şi un grad solid de educaţie publică.
Cercetarea a fost realizată pe un eşantion de 500 de persoane adulte, prin interviuri faţă-în-faţă, ia datele sunt neponderate.









