Ascultă Radio Antena Satelor Live

Şcoala după pandemie: Cei mai mulţi elevi au nevoie de ajutor suplimentar la şcoală şi se simt extenuaţi

Cei mai mulţi elevi români fac meditaţii, au nevoie de ajutor suplimentar la şcoală şi se simt extenuaţi, iar 31% dintre copiii din învăţământul secundar inferior şi superior afirmă că au rămas în urmă cu materia şcolară, potrivit unui sondaj realizat de Organizaţia Salvaţi Copiii România.

Şcoala după pandemie: Cei mai mulţi elevi au nevoie de ajutor suplimentar la şcoală şi se simt extenuaţi

05 Aprilie 2022, 10:18

Cei mai mulţi elevi se simt extenuaţi şi copleşiţi şi consideră că în acest an şcolar au avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasă. Copiii din mediul urban afirmă în măsuri semnificativ mai ridicate că sunt trişti, obosiţi sau că se simt singuri, iar în cazul celor care au de dat un examen, aceste sentimente sunt mai acutizate, mai dezvăluie studiul citat de Agerpres.

Aşa arată şcoala românească, la capătul a doi ani de restricţii, educaţie online şi criză sanitară, potrivit unui sondaj realizat de Organizaţia Salvaţi Copiii România.

'Suntem foarte obosiţi şi cantitatea mare de teme ne stresează şi mai mult. Cu online-ul nu înţelegeam mai nimic, iar testele sunt grele şi notele din ce în ce mai mici. Am rămas în urmă cu materia şi nimic nu mai e ca altă dată. Înainte ştiam tot şi luam numai zece, dar din a VII-a am început să mă pierd pe drum. Simt că nu mai înţeleg nimic şi nici măcar nu mai pot învăţa cum trebuie. Îmi pierd concentrarea extrem de repede, iar la ore pic de oboseală. Avem programul supraîncărcat, intrăm de la 8 si avem 7 ore pe zi. Ne întoarcem de la scoală, iar majoritatea dintre noi au meditaţii aproximativ 2 ore.' (elev)

Aproape unul din doi copii (47%) afirmă că temele sunt mai grele comparativ cu anii precedenţi. Astfel, pentru 35% dintre respondenţi temele sunt mai grele, iar pentru 12% temele sunt mult mai grele. În cazul elevilor din clasa a VIII-a, procentul celor care sesizează o dificultate mai mare a temelor în comparaţie cu anii şcolari anteriori este semnificativ mai mare (53%).

Nu acelaşi fenomen este sesizat de liceeni, în condiţiile în care aproape 40% dintre ei afirmă că nivelul de dificultate a temelor nu s-a schimbat comparativ cu anii trecuţi, iar 16% consideră că nivelul de dificultate a scăzut sau nu primesc deloc teme.

Raportat la auto-percepţia evoluţiei educaţionale, aproximativ 50% dintre elevi afirmă că au parcurs materia şcolară fără probleme, iar 31% că au rămas în urmă. Băieţii afirmă într-o măsură semnificativ mai ridicată comparativ cu fetele că au parcurs materia fără probleme (55% vs. 50%), iar elevii de gimnaziu sunt mai încrezători decât liceeni sub acest aspect (55% vs. 50%).

De asemenea, 51% dintre copii consideră că în acest an şcolar au avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasă, 13% de ajutor prin intermediul meditaţiilor, iar 9% din partea familiei (părinţi şi fraţi). Elevii din clasa a VIII-a afirmă într-o măsură semnificativ mai ridicată că au simţit nevoia să facă meditaţii, comparativ cu colegii lor din alte clase, iar fetele că ar fi avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasă.

Jumătate dintre elevii de clasa a VIII-a aleg un nivel de mijloc al scalei în ceea ce priveşte nivelul de pregătire pentru Evaluarea Naţională, neputând lua o decizie între bine şi slab pregătit, în timp ce 1 din 3 se consideră pregătit, iar aproape 2 din 10 se simt nepregătiţi.

Majoritatea copiilor (aprox.70%) alocă pregătirii temelor (în afara orelor de curs) între una şi trei ore zilnic, cu o valoare medie la nivel de eşantion de 2,8 ore. Elevii de clasa a VIII-a şi fetele tind să aloce semnificativ mai mult timp zilnic pentru această activitate (cu valori medii specifice de 3 ore/zi).

Aproape 60% dintre elevi afirmă că fac meditaţii la cel puţin o materie. În rândul celor care recurg la meditaţii, timpul mediu alocat săptămânal este de 2,6 ore. Timp semnificativ mai mult alocat meditaţiilor (medie ore pe săptămână) apare în cazul elevilor de gimnaziu (2,8 ore/săptămână), în special cei din clasa a VIII-a (cu o valoare medie specifică de 3,5 ore pe săptămână).

Pentru a evalua modul în care elevii se simt din punct de vedere emoţional în acest an şcolar, au fost folosite o serie de atribute, pozitive (vesel, în siguranţă, liniştit şi încrezător) sau negative (stresat, furios, speriat, trist, obosit, singur, plictisit), iar respondenţii au fost îndemnaţi să evalueze, pe o scală de la 1 la 10, măsura în care fiecare dintre aceste atribute li se aplică.

Cele mai mari scoruri (ca valoare medie, la nivelul întregului eşantion) se remarcă în cazul oboselii (nivel mediu de 7,7), al sentimentului de siguranţă (7,2) şi al stresului (6,6). Respondenţii de gen masculin obţin scoruri semnificativ mai ridicate la majoritatea atributelor pozitive, în timp ce cei de gen feminin la majoritatea celor negative. Altfel spus, fetele spun în măsură mai ridicată că sunt stresate, furioase, speriate, în timp ce băieţii că sunt veseli, liniştiţi sau încrezători. Copiii din mediul urban afirmă în măsuri semnificativ mai ridicate că sunt trişti, obosiţi sau că se simt singuri.

Sondajul a fost realizat online, cu eşantion neprobabilistic, bazat pe răspunsurile a 1.821 de elevi din învăţământul secundar inferior şi superior. Perioada de completare a chestionarului a fost luna februarie 2022.

Foto: World Vision Romania

Etichete : scoala pandemie
25 de candidați eliminați la prima probă scrisă a Bacalaureatului. Participare ridicată, 98,71%
Educatie 10 Iunie 2025, 17:32

25 de candidați eliminați la prima probă scrisă a Bacalaureatului. Participare ridicată, 98,71%

Prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat 2025, la Limba şi literatura română, s-a desfășurat cu o participare...

25 de candidați eliminați la prima probă scrisă a Bacalaureatului. Participare ridicată, 98,71%
Ziua Națională a Învățătorului – Omagiu celor care clădesc viitorul
Educatie 05 Iunie 2025, 15:16

Ziua Națională a Învățătorului – Omagiu celor care clădesc viitorul

În fiecare an, pe 5 iunie, România celebrează Ziua Națională a Învățătorului, o zi cu o însemnătate profundă în calendarul...

Ziua Națională a Învățătorului – Omagiu celor care clădesc viitorul
Universitatea din Bucureşti va scoate la concurs în această vară aproximativ 8.300 de locuri la buget
Educatie 23 Mai 2025, 15:05

Universitatea din Bucureşti va scoate la concurs în această vară aproximativ 8.300 de locuri la buget

Potrivit unui comunicat de presă remis AGERPRES, pentru programele de licenţă, masterat şi doctorat, sesiunea de vară a...

Universitatea din Bucureşti va scoate la concurs în această vară aproximativ 8.300 de locuri la buget
Examenul de Evaluare Naţională ar putea fi modificat conform unui proiect pilot agreat de toţi actorii din educaţie
Educatie 21 Mai 2025, 23:10

Examenul de Evaluare Naţională ar putea fi modificat conform unui proiect pilot agreat de toţi actorii din educaţie

Examenul de Evaluare Naţională de la clasa a VIII-a are o serie de lipsuri, a declarat astăzi ministrul educaţiei, Daniel...

Examenul de Evaluare Naţională ar putea fi modificat conform unui proiect pilot agreat de toţi actorii din educaţie
Ministrul Educației vrea lecții mai concentrate și mai apropiate de realitate
Educatie 21 Mai 2025, 11:32

Ministrul Educației vrea lecții mai concentrate și mai apropiate de realitate

Într-o declarație recentă, Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a făcut apel la cadrele didactice să își...

Ministrul Educației vrea lecții mai concentrate și mai apropiate de realitate
Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a debutează marți în toată țara
Educatie 19 Mai 2025, 10:48

Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a debutează marți în toată țara

Marți începe Evaluarea Națională a elevilor de clasa a IV-a, testare organizată la nivel național de Ministerul Educației....

Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a debutează marți în toată țara
Elevii de clasa a II-a susțin marți prima probă a Evaluării Naționale
Educatie 12 Mai 2025, 12:06

Elevii de clasa a II-a susțin marți prima probă a Evaluării Naționale

Elevii de clasa a II-a din întreaga țară susțin marți, 13 mai, prima probă din cadrul Evaluării Naționale, un test menit să...

Elevii de clasa a II-a susțin marți prima probă a Evaluării Naționale
Excursie cu aer sărat și spiritualitate – Săptămâna Verde la Școala Gimnazială Helegiu
Educatie 08 Mai 2025, 20:11

Excursie cu aer sărat și spiritualitate – Săptămâna Verde la Școala Gimnazială Helegiu

Salina Târgu Ocna și Mănăstirea Măgura Ocnei – repere de suflet și natură pentru cei mici.

Excursie cu aer sărat și spiritualitate – Săptămâna Verde la Școala Gimnazială Helegiu