Abandonul școlar în România, de aproape trei ori mai mare decât media UE. Muntenia, cea mai afectată regiune
Abandonul școlar din România rămâne la un nivel alarmant, în ciuda anilor de strategii și intervenții publice, iar cele mai afectate regiuni continuă să depășească de câteva ori media Uniunii Europene, confirmând un blocaj structural care lovește direct viitorul tinerilor.
Articol de Petruț Mazilu, 13 Noiembrie 2025, 12:18
Rata abandonului școlar din România rămâne una dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană, arată cele mai recente date Eurostat analizate de Monitorul Social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România.
În timp ce media europeană a coborât în ultimul deceniu de la 11% la 9,4%, România a rămas aproape pe loc: de la 17% în 2013, la 16,8% în 2024.
Contrastul este cu atât mai puternic cu cât Spania, singura țară care în 2015 avea o rată mai mare decât România, a reușit să reducă abandonul școlar de la 20% la 13% în mai puțin de zece ani.
În România, majoritatea regiunilor continuă să depășească media UE27. Sud-Estul are cea mai ridicată rată, de 26%, aproape triplă față de media europeană.
Regiunea include județele Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea și Vrancea. Situația este gravă și în regiunea Centru, unde 21% dintre tinerii de 18-24 de ani au părăsit prematur școala, iar în Sud-Muntenia indicatorul ajunge la 19%.
În ciuda dezbaterilor și programelor lansate în ultimul deceniu, nivelurile ridicate de abandon au rămas aproape neschimbate. Singura evoluție notabilă se vede în Nord-Est, unde rata a scăzut de la 25% în 2015 la 16% în 2024.
Abandonul școlar merge mână în mână cu un alt indicator îngrijorător: sărăcia în muncă. Aproximativ 10,9% dintre românii care lucrează câștigă sub pragul lunar de sărăcie, unul dintre cele mai ridicate niveluri din UE. Pentru tinerii care părăsesc devreme educația, accesul la piața muncii devine dificil sau chiar imposibil, ceea ce îi condamnă la un risc crescut de sărăcie pe termen lung.
Mai mult, datele arată că jumătate dintre tinerii între 18 și 24 de ani care au abandonat școala nu lucrează și nici nu intenționează să caute un loc de muncă, ceea ce amplifică vulnerabilitatea socială și perpetuează ciclul sărăciei.









