Banii, cariera si dezvoltarea personală, prioritățile tinerilor
Situația financiară se află în prim planul atenției Generației Z, fiind considerată mai importantă decât satisfacția împlinirii personale în plan familial sau chiar sănătatea, așa cum reiese din studiul conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights” - din cadrul organizației Romanian Business Leaders (RBL) și realizat la nivel național de către agenția de studii de piață IZI data.
22 Noiembrie 2022, 12:58
Pe locul al doilea după bani vine împlinirea pe plan personal, starea de sănătate și dorința de a lăsa în urmă ceva de valoare.
Dorința de independență financiară este mai pregnantă la fete, comparativ cu băieții, în timp ce dorința de a avea o carieră de succes și cea de a avea libertate de decizie fiind sensibil egală pentru ei.
După terminarea studiilor, tinerii au în vedere: angajarea în România (24%, în scădere față de 30%, anul trecut), continuarea studiilor în România (24%), angajarea în altă țară (9%).
Semnificativ mai multe fete menționează angajarea în România, în timp ce semnificativ mai mulți băieți menționează angajarea în altă țară.
Pentru cei care iau în calcul opțiunea de angajare, cel mai important criteriu pe care îl folosesc în selectarea unui loc de muncă este satisfacția oferită de ceea ce fac.
Trei sferturi dintre ei se ghidează după acest principiu, iar mai mult de jumătate dintre participanții la studiu (53%) urmăresc să obțină un pachet salarial cât mai consistent.
Aproape tot atâția (51%) preferă un program de lucru flexibil și posibilitatea de a munci de la distanță, iar 45% se orientează către o echipă și o atmosferă de lucru în care să se simtă confortabil.
Beneficiilor extrasalariale conteaza mult pentru tineri. Ttichetele de masă și asigurările de sănătate sau abonamentele medicale, ambele întrunind opțiunile a 73% dintre respondenţi
Beneficiile speciale care îi atrag pe tineri către un loc de muncă sunt abonamentul la sala de sport și cadourile primite de la angajator (66%), fiind îndeaproape urmate de asigurarea chiriei (65%). Aceste beneficii nu numai că atrag noua forță de muncă, ci și ajută la păstrarea acesteia.
Motivul principal al tinerilor pentru care vor să-și construiască o carieră profesională este pentru siguranța sau independența financiară (55%), la mare distanță fiind urmat în ierarhia opțiunilor de necesitatea de dezvoltare personală (14%).
Studiul este reprezentativ la nivel national, iar concluzia cercetarii este ca avem de-a face cu niște tineri foarte conștienți de ceea ce se întâmplă în jurul lor, motivati și care privesc banii într-un mod diferit față de cum priveau generațiile anterioare, spune Cosmin Sava, reprezentant al organizatiei “Vreau sa fiu antreprenor”.
“E o concluzie pe care angajatorii ar trebui să o rețină, pentru că aproape un sfert dintre tineri ne spuneau că își doresc să se angajeze în România în următorul an și încă un sfert adică în total, jumătate dintre dintre cei care au spus că vor să-și continue studiile și probabil după aceea să se angajeze în România. Deci peste jumătate din tinerii noștri își doresc să continue într-o formă sau alta în țara în care s-au născut. Ne uităm la o generație de tineri foarte conștientă, Așa că atenție la ce își doresc ei, pentru că sunt niște lucruri diferite față de ce vă doriti voi ca părinți, angajatori, politică.”
Silvia Bogdan, presedinte “Scoala de valori” a precizat ca aceste studiile ajuta să înțelegem mai bine care sunt așteptările și intențiile pe care le au tinerii, dar în același timp și cum am putea să îi înțelegem, sa colaborăm, să lucrăm, să învățăm împreună cu ei.
Milenialii, adică cei care aparțin Generație Y au început deja să dea bătăi de cap mărcilor de consum, pentru că sunt o generație care nu se teme de bani, sunt o generație care este pregătită să-i facă, să-i cheltuiască, să investească și să-i gestioneze mai mai intelligent, a mai precizat Sivia Bogdan.
“Generația care s-a născut după 2010 începe să fie și mai concretă în aș reclama, ca să zic așa, nevoile de dezvoltare proprii și ne vor reeduca la rândul lor și pe noi, părinții, bunicii, să înțelegem mai bine, de fapt, cu ce omulețiavem de a face.”
Scoala de valori organizeaza programe de dezvoltare personala pentru tinerii din mediul rural si urbanul mic, dar si pentru profesorii care doresc sa sa specializeze in didactica digitală, pentru a aduce tehnologia în educație, a explicat Silvia Bogdan.
“Unul este axat pe abilități pentru viață, deci cu alte cuvinte, îi vizăm în procesul acesta de auto-conștientizare și de a înțelege care sunt punctele tari pe care le au, care este potențial neexplorat și ca atare, să poată să înțeleagă că de fapt, puterea și obținerii succesului în viață este la ei, îl dețin, doar că este important pe de o parte să înțeleagă ce au și cum pot să capitalizeze pe ceea ce au. In același timp avem și un program foarte special de orientare școlară și consiliere vocațională, care pune accent foarte mult pe a identifica care sunt aptitudinile tehnice, cum se modifică piața muncii și care sunt noile tendințe în în schimbarea job-urilor, având în vedere hipertehnologizarea la care asistăm și nu în ultimul rând, faptul de a trece prin niște experiențe care să-i ajute, de asemenea să înțeleagă care le sunt nevoile educaționale, cum pot să își, hai să zic, capitalizeze talentele pe care le au și să-și identifice abilitățile personale tocmai pentru a face alegeri școlare, respectiva academică sau de carieră viitoare ancorate pe profilul lor. Adică ne străduim să-i ajutăm să conștientizez care e acea zonă de genIu pe care o au", mai spune Silvia Bogdan.
Foto: pixabay