Folosirea ecranelor și riscurile acesteia, pentru adolescenți
Ecranele ne-au invadat viața de zi cu zi. În Europa, există în medie 6 ecrane pe gospodărie și folosirea lor începe de la o vârstă fragedă.
29 Decembrie 2022, 17:39
Folosite timp îndelungat, se crede că ar fi dăunătoare pentru sănătatea dumneavoastră. Dar sunt atât de periculoase?
Televizorul, computerul, tableta, telefonul, consola de jocuri... ecranele ne-au invadat viața de zi cu zi. Sunt peste tot... într-adevăr peste tot. În Europa, există în medie 6 ecrane pe gospodărie și consumul lor începe de la o vârstă fragedă. Două treimi dintre copiii sub 2 ani se uită la televizor în fiecare zi. Iar 10% dintre ei petrec acolo mai mult de 2 ore pe zi. O tendință care s-a confirmat în timpul izolării.
Cu toate acestea, toată lumea o știe: ecranele, în doze mari, sunt dăunătoare pentru sănătatea ta. Dar sunt atât de periculoase? Ne fac treptat prosti? Și sunt ele cauza insomniei noastre?
Câteva referințe:
- Folosirea excesivă a device-urilor de tip ecran ar duce la o subțiere a cortexului? The National Institutes of Health din Statele Unite ale Americii a lansat, în 2019, o cercetare cu privire la modificările pe care le aduce asupra cortexului adolescenților folosirea excesivă a televizorului, telefonului, tabletei etc., dar sunt cercetați mulți alți factori de risc, care provoacă dependență, de la droguri la alcool ș.a.. Studiul ABCD este un studiu de referință privind dezvoltarea creierului și sănătatea copilului, care va crește înțelegerea factorilor de mediu, sociali, genetici și a altor factori biologici care afectează creierul și dezvoltarea cognitivă și poate îmbunătăți sau perturba traiectoria de viață a unui tânăr. Coordonat de Institutul Național pentru Abuzul de Droguri și Institutul Național pentru Abuzul de Alcool și Alcoolism, studiul este susținut de alte opt institute și birouri NIH, precum și de Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor și de alți parteneri federali. Studiul, care se desfășoară în 21 de site-uri de cercetare din întreaga țară, va folosi neuroimagini avansate pentru a observa dezvoltarea creierului la copii de-a lungul adolescenței, urmărind în același timp factorii sociali, comportamentali, fizici și de mediu care pot afecta dezvoltarea creierului și alte rezultate de sănătate. Există 11.874 de tineri, cu vârste cuprinse între 9-10 ani, care participă la studiu, inclusiv 2.100 de tineri care sunt gemeni sau tripleți. Toate vor fi urmărite până la vârsta adultă tânără.
- Folosirea excesivă a device-urilor de tip ecran poate provoca tulburări de limbaj? Timp de decenii, au existat dezbateri științifice, precum și un discurs public considerabil cu privire la faptul dacă utilizarea ecranului, definită ca expunere la televizor sau la ecran, ajută sau împiedică dezvoltarea timpurie a copilului. Această dezbatere a fost reaprinsă în ultimul deceniu, deoarece accesul copiilor și consumul de media digitală este în creștere. Dezbaterea se concentrează în primul rând pe cantitate, față de calitatea utilizării ecranului. În ceea ce privește cantitatea de utilizare a ecranului (adică, ore pe zi/săptămână), s-a susținut că utilizarea ecranului poate fi un comportament pasiv sau sedentar care poate înlocui oportunitățile critice de învățare pentru creștere și dezvoltare, cum ar fi limbajul. Adică, atunci când copiii mici sunt expuși la ecrane, ei nu se implică în schimburi diadice verbale despre care s-a demonstrat că promovează comunicarea și achiziția limbajului. Iar asta este legat de întârzierea achiziției limbajului. În ceea ce privește calitatea utilizării ecranului, se presupune că contextul (vizionarea în comun) și conținutul (programarea educațională) pot compensa unele dintre riscurile de dezvoltare asociate cu utilizarea ecranului. Calitatea programării poate servi pentru a crește mai degrabă decât a inhiba limbajul copilului. Unii cercetători au contestat această afirmație și au susținut că această noțiune se bazează pe afirmații de marketing înșelătoare conform cărora anumite programari bazate pe ecran îi vor ajuta pe copii să adune cunoștințe și să îmbunătățească intelectul. Dintr-o perspectivă empirică, există dovezi mixte cu privire la faptul că ecranul programarea bazată pe -care este considerată educațională poate fi eficientă în predarea limbajului copiilor și dacă vizionarea în comun facilitează dobândirea limbajului copiilor.
- Folosireaa excesivă a device-urilor duce la obezitate? Nivelurile de obezitate cresc rapid la copii și tineri atât în țările dezvoltate, cât și în cele în curs de dezvoltare. La nivel global, aproape 43 de milioane de copii cu vârsta sub 5 ani erau supraponderali sau obezi în 2010. Obezitatea infantilă este legată de diabet, astm și tulburări de somn, iar obezitatea la adulți este legată de o rată mai mare a mortalității. Obezitatea la adulți crește riscul de diabet zaharat, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare, boli ale vezicii biliare, gută, artrită și chiar unele afecțiuni maligne. Se estimează că, până în 2020, peste 60 % dintre boli și mortalitatea și morbiditatea asociate acestora în țările în curs de dezvoltare se vor datora bolilor netransmisibile, pentru multe dintre acestea obezitatea fiind un potențial factor de risc. Studiile longitudinale au arătat, de asemenea, că copiii supraponderali sunt mai predispuși să devină adulți supraponderali. Un pas important în prevenirea cu succes în pediatrie este identificarea factorilor de risc modificabili ai obezității în copilărie, de exemplu, factorii de risc socio-demografic, televiziunea (TV) și alte expunere la ecran au fost în mod obișnuit legate de un risc crescut de obezitate pediatrică. Corelația dintre televiziune și obezitatea pediatrică poate fi mediată de lipsa activității fizice, consumul crescut de alimente nesănătoase în timp ce vă uitați la televizor, expunerea la publicitate pentru alimente nesănătoase și/sau modele de somn nesănătoase. O serie de studii epidemiologice au evaluat asocierile dintre vizionarea la televizor și obezitatea infantilă, dar au dat rezultate inconsistente. Studiul a căutat să realizeze o meta-analiză cu următoarele obiective: (estimarea asocierii dintre vizionarea TV și obezitatea infantilă; să examineze vizionarea la televizor în relație cu obezitatea infantilă în funcție de sex, vârstă, metoda de evaluare a greutății/înălțime și dimensiunea eșantionului de studiu și să evalueze tiparele doză-răspuns ale vizionării la televizor privind obezitatea infantilă.
Foto: Pixabay