Ascultă Radio Antena Satelor Live

Peste jumătate dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor(studiu)

Peste jumătate (56%) dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor din decembrie 2023 - ianuarie 2024, comparativ cu anul trecut, potrivit unui studiu referitor la obiceiurile de consum ale românilor.

Peste jumătate dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor(studiu)
Foto: pixabay

27 Decembrie 2023, 16:13

Cercetarea EY Consumer Index 2023 a fost efectuată în luna decembrie 2023 şi evidenţiază modul în care a evoluat percepţia şi experienţa de cumpărare şi consum a consumatorului român în contextul schimbărilor semnificative ce au avut loc în acest an pe toate palierele economice, sociale şi geopolitice la nivel global.

'Potrivit studiului EY efectuat în luna decembrie a acestui an, primele trei preocupări ale românilor sunt: creşterea costului vieţii, economia ţării şi rezultatul alegerilor politice. În baza răspunsurilor analizate, în plus faţă de creşterea preţurilor pentru produsele de bază, pot fi identificate şi alte motive de îngrijorare ale românilor pentru anul care urmează, respectiv: creşterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei. În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totuşi, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanţe, 56% din respondenţi declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie - ianuarie, faţă de anul precedent', a declarat Georgiana Iancu, partener, lider Consumer Products & Retail, EY România.

Top 5 preocupări pentru români sunt legate de creşterea costului vieţii (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitaţia socială şi divizarea în societate (19%). Acestea reprezintă dovada preocupărilor în privinţa situaţiei interne, dar şi a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe lângă cel al războiului din Ucraina. Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%). La polul opus, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la relaţiile lor în familie şi comunitate (23%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%), locul de muncă (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).

În privinţa aşteptărilor pentru viitor, răspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul aşteptări pentru o îmbunătăţire a situaţiei actuale, pe primele locuri se situează finanţele personale (44%), locul de muncă (37%), sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%). La polul opus, aşteptările ca situaţia să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de: creşterea costului vieţii (72%), economia ţării (60%), rezultatului alegerilor politice din ţară (59%), conflicte şi războaie (56%) şi schimbări climatice (53%).

Comportamentul consumatorilor pare că a suferit modificări importante, pe fondul unei creşteri generalizate a preţurilor pentru majoritatea produselor şi serviciilor de bază. Primele trei aspecte unde respondenţii au fost de acord în cea mai mare măsură sunt: efortul de a nu irosi mâncarea (80%), o analiză mai bună a necesităţii achiziţiilor de produse neesenţiale (79%) şi faptul că nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă (61%).

De asemenea, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au indicat faptul că încearcă să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanţii la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare. Aproape jumătate s-au declarat în total dezacord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendinţa de a cumpăra produse neesenţiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).

Cei mai mulţi dintre participanţii la studiu declară că iau în considerare reducerea achiziţiilor pentru accesorii de modă (bijuterii, genţi, ochelari de soare), în proporţie de 64%, urmate de electronice de consum (ceasuri inteligente, telefoane, tablete, cu 54% dintre răspunsuri şi chiar articole de casă (obiecte sau produse de uz casnic, decoraţiuni), cu 51% dintre răspunsuri.

Motivul principal care îi determină pe români să cumpere mai puţine produse în viitor este acela de a economisi bani (80% dintre respondenţi), urmat fiind de lipsa necesităţii (77%) şi de faptul că viaţa ar putea fi mai simplă fără acele produse.

La întrebarea care ar fi elementele pentru care ar fi dispuşi să plătească mai mult în viitor, cei mai mulţi respondenţi au indicat produsele durabile (72%) şi produse de înaltă calitate (71%), ceea ce arată şi aici o atitudine de consum mult mai responsabilă. Pe de altă parte, aceştia au indicat preferinţa pentru achiziţia produselor fabricate în România (49%), de la branduri de încredere (42% dintre respondenţi) şi de la branduri care promovează sănătatea şi bunăstarea şi susţin comunitatea.

Studiul EY s-a referit la o serie de aspecte importante pentru viaţa de zi cu zi a românilor, începând cu veniturile personale, dobânda la credite, chirii, datorii personale, impozite, pensie, cost alimente, energie şi carburanţi şi până la siguranţa locului de muncă, accesul la serviciile medicale şi costul acestora. Cele cinci aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe respondenţi sunt: creşterea preţului la alimente, energie şi combustibil (85%), creşterea impozitului pe venit (76%), starea venitului personal şi asigurarea pensiei (66%), posibilitatea de a cumpăra o casă (61%) şi de a avea suficienţi bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât pe cele uzuale (61%). Respondenţii s-au mai arătat foarte îngrijoraţi şi cu privire la accesul şi costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sănătatea mintală sau creşterea dobânzilor aferente creditelor ipotecare. Mai puţin îngrijoraţi s-au arătat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restricţiile de călătorie, aspecte care şi-au pierdut din importanţă în comparaţie cu perioada pandemică şi post-pandemică.

Întrebaţi dacă în următoarele 3-4 luni ar face schimbări în abordarea cheltuielilor gospodăriei, majoritatea celor intervievaţi au spus că vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuală.

Deşi peste două treimi (67%) dintre respondenţi au spus că au aşteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achiziţii, doar 50% au declarat că au participat la aceste evenimente, cei mai mulţi dintre ei (82%) cumpărând online. Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenţi au declarat că au alocat aceleaşi sume, 30% din respondenţi mai mult faţă de anul precedent şi restul de 29% mai puţin faţă de anul precedent.

În privinţa cheltuielilor de sărbători, dar şi pentru vacanţele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondenţilor (56%) au declarat că vor cheltui mai mult faţă de anul trecut, în timp ce 30% au declarat că vor cheltui la un nivel similar.

În contextul majorărilor de preţuri, apare deja fireasca opţiune a cumpărătorilor pentru produsele de tip marcă proprie ale marilor retaileri. La întrebarea privind produsele pentru care ar lua în considerare cumpărarea articolelor marcă proprie, cea mai mare parte a respondenţilor (71%) a bifat alimentele proaspete, urmate de alimente ambalate (51%), produse pentru îngrijirea casei şi a gospodăriei (49%), îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii (36%) şi produse de îngrijire personală (32%). Pentru 64% dintre respondenţi, percepţia este că aceste produse corespund cerinţelor de preţ şi calitate, comparativ cu produsele de brand şi oferă o variantă de economisire. Pe de altă parte, 58% au observat creşterea preţurilor acestor produse şi au constatat faptul că unele branduri au redus dimensiunea pachetelor deşi au menţinut preţul sau chiar l-au mărit (64%). AGERPRES

Costurile pentru racordarea la rețeaua electrică sunt acum accesibile și în zona Moldovei
Utile 06 Martie 2025, 15:53

Costurile pentru racordarea la rețeaua electrică sunt acum accesibile și în zona Moldovei

Cetățenii din zona Moldovei pot acum consulta estimările de cost pentru racordarea la rețeaua de energie electrică, un pas...

Costurile pentru racordarea la rețeaua electrică sunt acum accesibile și în zona Moldovei
Șoferii vor putea afla online situația documentelor reținute de Poliția Rutieră
Utile 25 Februarie 2025, 16:18

Șoferii vor putea afla online situația documentelor reținute de Poliția Rutieră

Un nou proiect va permite șoferilor să verifice online situația documentelor reținute sau retrase de Poliția Rutieră. Prin...

Șoferii vor putea afla online situația documentelor reținute de Poliția Rutieră
Mai mult timp pentru solicitarea voucherelor pentru renovarea locuințelor și panouri solare
Utile 19 Februarie 2025, 16:56

Mai mult timp pentru solicitarea voucherelor pentru renovarea locuințelor și panouri solare

Autoritățile au anunțat prelungirea termenului pentru depunerea dosarelor necesare obținerii voucherelor destinate...

Mai mult timp pentru solicitarea voucherelor pentru renovarea locuințelor și panouri solare
Lista primelor dosare aprobate în programul Casa Verde Fotovoltaice este disponibilă online
Utile 11 Februarie 2025, 16:52

Lista primelor dosare aprobate în programul Casa Verde Fotovoltaice este disponibilă online

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a publicat pe site-ul său oficial lista primelor dosare aprobate în cadrul...

Lista primelor dosare aprobate în programul Casa Verde Fotovoltaice este disponibilă online
Părinții români le cumpără copiilor smartphone-uri de la vârste mici
Utile 11 Februarie 2025, 10:23

Părinții români le cumpără copiilor smartphone-uri de la vârste mici

Un studiu recent arată că în România, copiii primesc primul smartphone, în medie, la vârsta de opt ani. Acest fenomen este...

Părinții români le cumpără copiilor smartphone-uri de la vârste mici
România, printre țările cel mai puțin asigurate împotriva dezastrelor naturale
Utile 10 Februarie 2025, 12:11

România, printre țările cel mai puțin asigurate împotriva dezastrelor naturale

România se află pe locul trei în Europa în ceea ce privește deficitul de protecție prin asigurări pentru catastrofe naturale,...

România, printre țările cel mai puțin asigurate împotriva dezastrelor naturale
Subvenția de 8.500 de euro pentru achiziția de mașini electrice, susținută de industria auto
Utile 06 Februarie 2025, 17:56

Subvenția de 8.500 de euro pentru achiziția de mașini electrice, susținută de industria auto

Producătorii și importatorii de automobile din România susțin menținerea subvenției de 8.500 de euro pentru achiziția de...

Subvenția de 8.500 de euro pentru achiziția de mașini electrice, susținută de industria auto
Adevăratul motiv pentru care îți este greu să te schimbi
Utile 06 Februarie 2025, 12:30

Adevăratul motiv pentru care îți este greu să te schimbi

Fiecare început de an, fiecare moment de cotitură, fiecare decizie de a ne îmbunătăți viața vine cu același entuziasm: voi...

Adevăratul motiv pentru care îți este greu să te schimbi