Radiografia fenomenului bullying: Impactul și soluțiile posibile
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/ familial).
Articol de Robina Cornaciu, 12 Martie 2024, 14:29
Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice.
Bullying reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic, care are trei caracteristici:
Intenționat – agresorul are intenția să rănească pe cineva;
Repetat – aceeași persoană este rănită mereu;
Dezechilibrul de forțe – agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă și nu se poate apăra singură.
Fenomenul „bullying” este mult mai des întâlnit decât ne-am dori să credem. Se întâmplă pe coridoarele școlii, în curte, pe străzi și, din păcate, uneori și în sălile de clasă. Nedepistat la timp, bullying-ul poate lăsa traume și repercusiuni ireversibile asupra adaptabilității copilului în societate.
Cazurile de bullying implică cel puțin un agresor și o victimă, iar, în unele cazuri, există și martori. Putem discuta despre bully-ing fizic, verbal, sexual sau psihic.
Proiectul Asociația Telefonul Copilului urmărește conștientizarea și prevenirea
„Organizația Salvați Copiii a lansat campania „Dreptul la pauză”, ce urmărește conștientizarea părinților și profesorilor referitor la importanța rolului lor în reducerea fenomenului de bullying și informarea acestora și a copiilor cu privire la modalitățile concrete prin care se pot implica pentru crearea și buna funcționare a grupurilor de acțiune antibullying în fiecare școală. Din iunie 2020, toate școlile au obligația de a crea grupuri de acțiune antibullying care au rolul de prevenire, identificare și soluționare a situațiilor de bullying”, a declarat la Radio România Antena Satelor, George Roman-Director Advocacy, Organizaia Salvati Copiii.
Principalele obiective ale campanie
Pentru Salvați Copiii reprezintă o prioritate promovarea accentuată în grădinițe și școli a măsurilor de prevenire și combatere a bullying-ului și cyberbullying-ului, dat fiind faptul că agresiunea are repercusiuni negative asupra securității psiho-emoționale a copiilor, cu atât mai mult cu cât are loc într-un mediu în care copilul se așteaptă să fie protejat de un adult, așa cum se întâmplă la școală.
„Principalele nevoi emoționale ale copilului care nu pot fi satisfăcute într-un mediu social afectat de bullying sunt: nevoia de apartenență la grup și nevoia de a fi acceptat. Aceste două nevoi umane fundamentale au un impact major asupra dezvoltării psihice armonioase.. În prezent, odată cu folosirea pe scară largă a dispozitivelor mobile conectate la Internet, bullying-ul capătă noi forme. Conform studiilor realizate de către Salvați Copiii, 5 din 10 copii cu vârste cuprinse între 12 și 17 ani au fost hărțuiți în mediul online. Spre deosebire de situațiile clasice de bullying, în care comportamentele de hărțuire se întâmplă față în față, iar victima are posibilitatea de a-și identifica agresorul și de a ști cui să atribuie comportamentul agresiv, în mediul online acest lucru, de multe ori, nu este posibil, a mai precizat George Roman-Director Advocacy, Organizaia Salvati Copiii.
„Pentru a veni în ajutorul copiilor expuși fenomenelor de bullying și cyberbullying, Salvați Copiii România, desfășoară, o serie de campanii și proiecte menite să crească gradul de conștientizare cu privire la această problematică și să prevină și să combată aceste fenomene atât în rândul copiilor preșcolari, cât și în cadrul școlilor și liceelor. Printre inițiativele Salvați Copiii se numără:
1. Proiectul pilot de prevenire a bullying-ului ”Să fim prieteni – Fără bullying
2. Proiectul „Alege să te opui bullying-ului
3. Campania „O lume fără frică
4. Săptămâna Siguranței pe Internet”, a conchis George Roman-Director Advocacy, Organizaia Salvati Copiii.