Ascultă Radio Antena Satelor Live

Premieră în domeniul spațial: Telescopul James Webb a măsurat temperatura unei planete 'verişoară' cu Terra

Telescopul spaţial James Webb a reuşit să măsoare în premieră temperatura unei planete stâncoase, considerată o 'verişoară' a Pământului, situată la 40 de ani lumină de sistemul nostru solar, potrivit unui studiu publicat luni, transmite AFP.

Foto: pixabay

28 Martie 2023, 11:59

Telescopul James Webb este succesorul telescopului spațial Hubble și este cel mai mare și mai puternic telescop spațial construit vreodată.

Este proiectat să își îndeplinească obiectivele științifice prin observarea universului în infraroșu, ceea ce permite cercetătorilor să vadă mai departe în timp și spațiu decât a fost posibil până acum.

Telescopul James Webb este fi capabil să studieze formarea și evoluția galaxiilor, să cerceteze atmosferele exoplanetelor și să analizeze compoziția chimică a universului timpuriu, poate efectua observații detaliate ale obiectelor din sistemul nostru solar, inclusiv asteroizi și comete.

Descoperit în 2017, sistemul Trappist-1 cuprinde şapte planete care se rotesc în jurul unei mici stele 'reci', o pitică roşie, de două ori mai puţin fierbinte comparativ cu Soarele.

Trappist-1 reprezintă un 'laborator excelent' pentru această căutare, a subliniat NASA într-un comunicat - este aproape de sistemul solar şi conţine doar planete stâncoase, toate de dimensiuni şi masă similare Pământului.

Cunoaşterea caracteristicilor acestora este, însă, dificilă deoarece exoplanetele nu pot fi observate în mod direct la o distanţă atât de mare, spre deosebire de stelele în jurul cărora orbitează.

Pentru a le detecta, astronomii utilizează metoda tranzitului, care captează variaţiile de luminozitate cauzate de trecerea planetei prin dreptul stelei gazdă, precum o micro-eclipsă.

Instrumentul Mid-Infrared Imager Module (MIRIM) al telescopului, capabil să realizeze observaţii în infraroşu de undă medie, a reuşit să surprindă o aşa-numită eclipsă secundară, când planeta trece în spatele stelei sale. În acest caz, a fost vorba despre planeta Trappist -1b, cea mai apropiată de steaua Trappist-1 şi prin urmare cea mai uşor de studiat deoarece trecerile sale sunt mai numeroase.

Comparând cantitatea de lumină detectată înainte şi în timpul ocultaţiei, oamenii de ştiinţă deduc cantitatea de lumină emisă de planetă. Aceasta este o lumină detectabilă doar în infraroşu de undă medie, o lungime de undă neexploatată până acum de astronomi, ce permite detectarea emisiei termice a planetei. Astfel, JWST acţionează 'ca un termometru uriaş fără contact', a comentat unul dintre astrofizicieni, Thomas Greene, autor principal al studiului.

Măsurarea temperaturii de pe Trappist-1-b reprezintă o premieră pentru o exoplanetă stâncoasă.

Potrivit constatărilor, pe această planetă sunt în jur de 230 de grade Celsius, pe partea pe care este zi, sugerând 'că nu există nicio redistribuire a căldurii pe întreaga planetă, rol oferit de o atmosferă', a precizat CEA care a proiectat instrumentul MIRIM.

Un telescop anterior, Spitzer, nu a reuşit să detecteze aceste detalii 'în pofida observării a 28 de eclipse secundare ale lui Trappist-1b'. 'James Webb le-a văzut la o singură eclipsă!', a spus cercetătoarea salutând această performanţă.

Prin dezvăluirea pentru prima dată a atmosferei din jurul unei planete stâncoase, telescopul dezvoltat de NASA deschide 'o nouă eră' pentru studiul exoplanetelor, a adăugat ea.

Planeta Trappist-1b este situată prea aproape de steaua sa pentru a putea găzdui viaţa aşa cum o cunoaştem noi. Însă, observaţiile realizate asupra acesteia pot oferi informaţii preţioase despre planetele sale 'surori', a notat NASA.

Inclusiv despre Trappist-1e, Trappist-1f şi Trappist-1g, care se află în zona locuibilă, o regiune nici prea caldă, nici prea rece pentru a avea apă lichidă, oferind condiţii propice vieţii extraterestre.

O echipă de cercetători a descoperit un material poros ce poate depozita gazele ce produc efectul de seră
Stiinta 29 Aprilie 2024, 09:40

O echipă de oameni de ştiinţă susţine că a descoperit un tip de material poros care poate depozita gazele care duc la efectul...

Progres în medicină: Al doilea transplant reușit de rinichi de porc la un pacient
Stiinta 25 Aprilie 2024, 15:47

O echipă de chirurgi de la un spital din Statele Unite a anunțat realizarea unui nou transplant de rinichi de porc la un...

Stiinta 30 Martie 2024, 22:20

Originea mutațiilor ereditare la arbori

Care este originea diversității genetice la plante? Pot fi transmise la semințe noile mutații dobândite în timpul creșterii?

Originea mutațiilor ereditare la arbori
Cimpanzeii și bondarii  îşi pot transmite abilităţile în rândul comunității lor
Stiinta 07 Martie 2024, 16:33

Cimpanzeii și bondarii îşi pot transmite abilităţile în rândul comunității lor

Există dovezi că atât cimpanzeii, cât și bondarii au capacitatea de a-și transmite abilitățile dobândite semenilor, dar...

Cimpanzeii și bondarii îşi pot transmite abilităţile în rândul comunității lor
Stiinta 23 Februarie 2024, 17:58

Virusul gripei aviare se adaptează pentru a se răspândi la mamiferele marine

Constatările ridică probleme legate de conservarea faunei sălbatice și de sănătatea ecosistemelor.

Virusul gripei aviare se adaptează pentru a se răspândi la mamiferele marine
Descoperire în domeniul bolii Alzheimer: Cercetătorii au reuşit să prevină deteriorarea memoriei pe un animal
Stiinta 15 Februarie 2024, 16:02

Cercetătorii israelieni au reuşit să prevină deteriorarea memoriei în cazul unui model animal, oferind perspective...

Stiinta 06 Februarie 2024, 20:22

O nouă specie de pterozaur, descoperită pe Insula Skye din Scoţia

Oamenii de ştiinţă au descoperit o nouă specie de pterozaur pe Insula Skye din Scoţia, relatează marţi DPA/PA Media.

Stiinta 06 Februarie 2024, 20:04