-

Menopauza - „schimbarea” cu un puternic impact emoţional în rândul femeilor

Pentru multe femei, menopauza vine mult mai devreme decât era de așteptat , ceea ce poate duce la consecințe traumatizante. Menopauza nu este o boală, deşi de multe ori este privită cu îngrijorare şi tratată ca atare. Este un fenomen fiziologic întâlnit la toate femeile, caracterizat printr-o deficienţă permanentă şi ireversibilă de hormoni estrogeni. Organizaţia Mondială a Sănătăţii stabileşte diagnosticul de menopauză după minim 12 luni de amenoree (lipsa menstruaţiilor).

Când se instalează menopauza?

Menopauza se instalează între 40 şi 55 de ani, vârsta medie fiind considerată cea de 51 - 52 de ani. În România, vârsta medie de apariţie a menopauzei este de 49 de ani. Când apare înainte de 40 de ani menopauza poate fi considerată precoce, iar după 55 de ani, tardivă.
Înainte de instalarea menopauzei propriu - zise, femeie se pot confrunta cu perimenopauza, o stare caracterizată de fluctuaţii hormonale, în care apar primele simptome: bufeurile, tulburări de somn, scăderea libidoului, creşterea în greutate şi modificări ale dispoziţiei.

Simptomele menopauzei

Bufeurile

Aceste tulburări neurovegetative se manifestă printr-o senzaţie brutală de căldură la nivelul porţiunii superioare a corpului (cap, gât, torace), însoţită de transpiraţii abundente şi roşeaţă. Bufeurile se asociază cu o senzaţie de sufocare şi produc o stare de disconfort. Durata medie este de 2-3 minute şi se pot întinde pe o perioadă de 1-5 ani.
Primul pas în ameliorarea acestor tulburări este reducerea consumului de cofeină, a alcoolui şi a alimentelor condimentate. Cafeina activează glandele suprarenale, ceea ce duce la o creștere a hormonilor de stres, adrenalină și cortizol. Acest lucru amplifică bufeurile și produce un deficit de nutrienţi în organism, cum ar fi magneziu și vitamina B.

Scăderea libidoului

O altă consecinţă a menopauzei este scăderea libidoului. Pentru a preîntâmpina efectele neplăcute, este recomandat să creșteti aportul de acizi grași omega-3, să consumaţi ulei de peşte sau să mâncaţi avocado în mod regulat.

Creşterea în greutate

În medie, greutate femeilor aflate la menopauză creşte cu 4-7 kg, cu modificarea repartizării grăsimii, care se depune cu predilecţie pe abdomen şi şolduri.

Există, spun specialiştii, unele modalităţi prin care puteţi diminua efectele nedorite, produse de monopauză:

1. Asigurați-vă că deţineţi tehnici de bună gestionare a stresului. Cum ovarele nu mai produc estrogen, glandele suprarenale devin rezervor pentru producţia de estrogen. În cazul în care glandele dumneavoastră suprarenale sunt epuizate, aveți mai multe șanse de a pierde lupta cu stresul.

2. Experimentaţi dieta mediteraneană.

3. Consumaţi alimente precum peşte, iaurt natural, quinoa, broccoli, varză, migdale, rodie și ovăz.

Deşi produce efecte nedorite atât în plan fizic, cât şi emoţional, menopauza poate fi ţinută sub control, prin adoptarea unei scheme de tratament multidisciplinar, care să contribuie la menţinerea unui nivel optim al calităii vieţii.