-

O treime dintre chiriaşii români au un contract nedeclarat sau o proprietatea închiriată mascat

Puţin peste o treime (33,7%) dintre chiriaşii români ştiu că au contractul de închiriere înregistrat la Administraţia Financiară, în timp ce o pondere aproape similară (34,9%) declară că au un contract nedeclarat sau o proprietate închiriată mascat, sub forma unui comodat sau a unei înţelegeri verbale, reiese dintr-un sondaj realizat de o agenţie imobiliară.

Conform sursei citate, 31,8% dintre respondenţi nu ştiu dacă proprietarul a declarat sau nu contractul de închiriere la autoritatea locală, în timp ce o treime dintre românii care stau în chirie spun că nu îşi doresc să contracteze un credit imobiliar pe termen lung, relateaza Agerpres.

'Ce nu înţeleg majoritatea proprietarilor, dar şi o parte dintre chiriaşi, este că semnarea unui contract de închiriere poate evita dezvoltarea unor conflicte între părţi. Inexistenţa acestui contract aduce mai multe bătăi de cap decât presupusele economii obţinute prin neimpozitarea veniturilor. Din păcate, noile modificări fiscale, care vor intra în vigoare din 2023, nu încurajează proprietarii să declare chiriile. Cea mai importantă schimbare va fi eliminarea cotei forfetare de 40% pentru veniturile obţinute din chirii, ceea ce se traduce printr-o creştere a impozitului cu 67%. Există, totuşi, opţiunea ca proprietarii să opteze pentru impozitarea în sistem real, prin ţinerea unei contabilităţi în partidă simplă a veniturilor şi cheltuielilor cu proprietăţile închiriate, însă pentru asta, vor avea nevoie de sprijinul specialiştilor. Adică, o cheltuială în plus, pe care nu cred că mulţi vor fi dispuşi să o facă', a explicat Christian Tudorache, CEO şi co-fondator Kastel Group.

Sondajul arată că 67,2% dintre proprietari au stabilit chiria în euro, 32,5% dintre aceştia în lei şi sub 1% în alte monede. Totuşi, procentul celor care încasează chiria în lei, la cursul zilei, este de 64,1%.

La rândul lor, peste jumătate (52%) dintre chiriaşi plătesc chiria în numerar, iar 22,32% atât numerar, cât şi prin transfer bancar, în timp ce 11,95% dintre respondenţi achită prin transfer într-un cont de tip Revolut/Monese al proprietarului şi doar 27,73% exclusiv într-un cont deschis la o bancă din România.

Principalele motive pentru care românii aleg să locuiască în chirie sunt: nu au veniturile necesare pentru achiziţia unei locuinţe (35,9%), nu îşi doresc să contracteze un credit imobiliar pe termen lung (33,6%), consideră nivelul dobânzilor mult prea ridicat (29,1%), nu au strâns avansul necesar achiziţiei (22,6%), au în calcul cumpărarea unei proprietăţi atunci când îşi vor întemeia o familie sau vor avea un copil (25,4%). La polul opus se află 10,8% dintre cei chestionaţi care au menţionat că iau în calcul mutarea într-o altă ţară.

În ceea ce priveşte spaţiile locative preferate, aproape jumătate dintre chiriaşi (49,1%) locuiesc în apartamente cu două camere, 28,9% în garsoniere şi 19,1% în apartamente cu trei camere. Datele colectate din acest sondaj evidenţiază faptul că majoritatea imobilelor în care se află proprietatea închiriată au fost construite între anii 1977 şi 1989 (pondere de 40,8%) şi înainte de 1977 (pondere de 15,4%).

La capitolul preţuri, contravaloarea chiriei lunare este mai mică de 300 de euro pentru 39,3% dintre respondenţi, între 300 şi 399 de euro pentru 40,2%, respectiv peste 400 de euro pentru restul. Totodată, cei mai mulţi români (54,4%) locuiesc în proprietatea închiriată un an sau mai puţin, 21,6% locuiesc, în medie, doi ani într-o proprietate închiriată, 18,9% între trei ani şi cinci ani şi doar 4% mai mult de cinci ani.

Întrebaţi despre relaţia cu proprietarul, 16,3% dintre chiriaşi au spus că primesc o vizită lunară din partea acestuia, 45,9% că sunt vizitaţi mai rar de o dată pe lună, în timp ce 2,5% primesc mai multe vizite pe lună. În acelaşi context, 14,4% dintre vizitele efectuate de către proprietari sunt neanunţate.

Foto: pixabay

Articole înrudite

Save
Cookies - preferințele utilizatorului
Folosim cookie-uri pentru a vă asigura că veți obține cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă refuzați utilizarea cookie-urilor, este posibil ca acest site să nu funcționeze conform așteptărilor.
Accept
Nu accept
Află mai multe
Functional
Instrumente utilizate pentru a vă oferi mai multe funcții atunci când navigați pe site, acestea pot include partajarea socială.
PHP.net
Accept
Nu accept
Marketing
Set de tehnici care au ca obiect strategia comercială și în special studiul pieței.
Facebook
Accept
Nu accept
Vot
Vot
Accept
Nu accept