Guvernul taie din elanul digitalizării: Mai puține cărți de identitate electronice gratuite
Guvernul a anunțat o revizuire semnificativă a planurilor de digitalizare, reducând numărul de cărți de identitate electronice care vor fi emise cu finanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Inițial, se preconiza emiterea a peste 5 milioane de astfel de documente, însă cifra a fost ajustată la doar 3,5 milioane.

Articol de Petruț Mazilu, 18 Septembrie 2025, 15:39
Decizia a fost luată în contextul în care Executivul a adoptat mai multe memorandumuri prin care au fost stabilite proiectele ce vor beneficia în continuare de finanţare prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
Astfel, în ce priveşte Ministerul Afacerilor Interne vor fi continuate trei proiecte în valoare totală de 790,14 milioane lei, din care 640 milioane lei - alocare PNRR, 15,74 milioane lei - valoarea finanţării publice naţionale, iar 134,4 milioane lei - valoarea aferentă TVA.
Printre acestea se numără şi proiectul care vizează stimularea adoptării cărţii electronice de identitate, al cărui beneficiar este Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor.
'Proiectul vizează eliberarea a cinci milioane de cărţi de identitate electronică în perioada de implementare a PNRR. Pentru această ţintă s-a propus modificarea numărului de cărţi de identitate electronice eliberate de la 5 milioane la 3,5 milioane. Până la 15 septembrie 2025 au fost emise 567.941 cărţi electronice de identitate şi 583.317 de cereri au fost preluate', se arată într-un comunicat al Executivului.
Al doilea proiect, 'D4eID', prevede dezvoltarea şi lansarea în mediul online a 11 servicii publice electronice, precum şi desfăşurarea unei campanii care să încurajeze utilizarea la scară largă a cărţii electronice de identitate. Până la data de 22 august au fost dezvoltate patru servicii electronice şi pentru patru servicii a fost realizată analiza de business, fiind în curs de implementare alte trei funcţionalităţi. Beneficiarul proiectului este Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei şi Direcţia Informare şi Relaţii Publice.
Cel de-al treilea proiect vizează dezvoltarea Sistemului de Alertă Timpurie (SAT), care va asigura 'un nivel ridicat de încredere şi siguranţă pentru creşterea atractivităţii' utilizării cărţii electronice de identitate şi accesării serviciilor electronice publice, arată sursa citată. Din cele opt proceduri de achiziţie stabilite prin contractul de finanţare au fost iniţiate patru proceduri de atribuire, dintre care un contract semnat şi un contract în curs de semnare, iar două sunt în curs de evaluare. Proiectul are ca beneficiar Direcţia Generală de Protecţie Internă.
Guvernul a adoptat, joi, 11 memorandumuri prin care au fost stabilite proiectele ce vor beneficia în continuare de finanţare PNRR.
Săptămâna viitoare va fi încheiată o analiză similară şi la nivelul Ministerului Dezvoltării şi Ministerului Mediului.