Ascultă Radio Antena Satelor Live

ACUE: Să nu ai o strategie în ceea de priveşte biometanul este o lipsă de viziune

România ar trebui să se mişte în ceea ce priveşte producţia de gaze verzi, deoarece are potenţial, însă în prezent nu există nicio strategie în privinţa biometanului, potrivit reprezentanţilor Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie.

ACUE: Să nu ai o strategie în ceea de priveşte biometanul este o lipsă de viziune
Foto: Pixabay.com

22 Iulie 2024, 18:46

'Avem 60.000 de kulometri de reţea de distribuţie gaze şi potenţial de noi capacităţi de producţie, plus potenţial de producţie de biometan, care este un instrument facil de decarbonare, utilizând infrastructura existentă, fără investiţiile separate, adică investiţii în infrastructură. Ar trebui să fim nepricepuţi, în cel mai fericit fel de a o spune, ca să nu exploatăm această chestiune. Chiar să nu ai nicio strategie ca ţară care în continuare se doreşte cel mai mare producător de gaze din UE şi să nu ai o strategie cum îţi maximizezi beneficiile infrastructurii existente cred că e un mare exemplu de lipsă de viziune', a susţinut luni Daniela Daraban, directorul executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie, la o întâlnire cu presa.

Conform datelor prezentate de operatorii din sectorul gazelor, pe baza estimărilor Asociaţiei Europene de Biogaz şi Comisiei Europene, România ar trebui să se situeze pe locul 6 raportat la EU-27 ca potenţial de producţie de biometan până în 2030 (2 miliarde metri cubi - bcm - anual) şi pe locul 7 raportat la EU-27 până în 2050 (8 bcm/an).

Deşi se discută despre renunţarea la gazul metan până în 2050, deocamdată acesta este considerat un combustibil de tranziţie, iar România se poate considera privilegiată din acest punct de vedere, pentru că va avea proiectul Neptun Deep. Însă, există potenţial de înlocuire cu resurse regenerabile, precum biometan şi hidrogen verde, şi România ar trebui să se mişte din acest punct de vedere, spun reprezentanţii ACUE.

'Ar fi bine să avem biometan, pentru că e cea mai uşoară opţiune. Poţi să îl plimbi prin reţelele existente. Aici România ar trebui să se mişte', susţin operatorii din domeniul gazelor.

Totodată, în opinia lor, un prim pas ar fi ca licenţele de operare şi distribuţie să fie date automat operatorilor care au licenţe pentru gaz metan, aceasta fiind de altfel o solicitare către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energetic.

În ceea ce priveşte hidrogenul verde, lucrurile au cam stagnat, inclusiv la nivelul UE, existând încă lacune în reglementare şi în privinţa aspectelor de ordin comercial, subliniază aceştia.

Proiectul Strategiei Energetice a României 2025 - 2035, cu perspectiva 2050, subliniază că, dat fiind că biometanul şi gazul natural de sondă au aceeaşi compoziţie chimică, biometanul poate fi utilizat în reţelele şi instalaţiile de utilizare existente, fără a fi nevoie de o adaptare specifică a acestora.

'Datorită dezvoltării sectorului de gaze naturale şi a reţelelor aferente, coroborat cu scăderea producţiei de gaze naturale pe termen lung, infrastructura astfel dezvoltată poate să fie utilizată pentru transportul gazelor verzi, incluzând aici şi biometanul. Analiza Comisiei Europene din 2021 a concluzionat că în ciuda potenţialului semnificativ de producţie a biometanului în România, 2 miliarde metri cubi pe an la orizontul 2030 (având capacitatea de a înlocui aproximativ 80% din importurile actuale de gaz natural cu biometan), România reprezintă una dintre cele mai puţin dezvoltate pieţe de biogaz din UE, iar numărul actual de staţii de alimentare cu GNC, respectiv 3, nu este suficient pentru a avea o absorbţie mai mare de biometan în transport. Conform unui studiu al Comisiei Europene din anul 2020, la orizontul anului 2050 potenţialul tehnic total de producţie a biometanului în România este de aproximativ 65 TWh/an, având ca principale surse de producţie: 60% - culturi energetice, 17% - reziduuri forestiere, 13% - paie, 7% - gunoi de grajd şi 4% - deşeuri biologice', se menţionează în proiect. AGERPRES

Programul Rabla se schimbă radical şi va oferi finanțare dedicată persoanelor vulnerabile
Economic 19 Noiembrie 2025, 11:27

Programul Rabla se schimbă radical şi va oferi finanțare dedicată persoanelor vulnerabile

Viitorul program Rabla intră într-o etapă de transformare profundă, autoritățile pregătind un sistem de finanțare orientat...

Programul Rabla se schimbă radical şi va oferi finanțare dedicată persoanelor vulnerabile
Autoturismele electrice câștigă teren rapid în România. Octombrie, lună record pentru înmatriculări
Economic 17 Noiembrie 2025, 14:30

Autoturismele electrice câștigă teren rapid în România. Octombrie, lună record pentru înmatriculări

Piața auto din România înregistrează o evoluție remarcabilă, cu un avans consistent al înmatriculărilor de autoturisme noi în...

Autoturismele electrice câștigă teren rapid în România. Octombrie, lună record pentru înmatriculări
Pensia nu e o vârstă: Strategii simple de investiții pentru independența financiară după 50 de ani
Economic 16 Noiembrie 2025, 12:16

Pensia nu e o vârstă: Strategii simple de investiții pentru independența financiară după 50 de ani

Pentru o generație aflată în pragul maturității profesionale, incertitudinea economică și provocările sistemelor de pensii de...

Pensia nu e o vârstă: Strategii simple de investiții pentru independența financiară după 50 de ani
Performanța antreprenorială românească, premiată în Topul Național al Firmelor Private
Economic 14 Noiembrie 2025, 09:47

Performanța antreprenorială românească, premiată în Topul Național al Firmelor Private

Evenimentul, considerat un reper anual pentru mediul de afaceri autohton, a reunit antreprenori din toate regiunile țării,...

Performanța antreprenorială românească, premiată în Topul Național al Firmelor Private
Autoturismele și autovehiculele de transport bunuri, afectate de creșterea tarifelor RCA
Economic 13 Noiembrie 2025, 10:15

Autoturismele și autovehiculele de transport bunuri, afectate de creșterea tarifelor RCA

Polițele de Asigurare de Răspundere Civilă Auto (RCA) devin un capitol de cheltuieli mai consistent pentru șoferii români,...

Autoturismele și autovehiculele de transport bunuri, afectate de creșterea tarifelor RCA
Piața transporturilor din România se bazează tot mai mult pe șoferi profesioniști din india
Economic 11 Noiembrie 2025, 12:18

Piața transporturilor din România se bazează tot mai mult pe șoferi profesioniști din india

Deficitul tot mai mare de personal din transporturi face ca șoferii profesioniști din india să fie, în 2025, printre cei mai...

Piața transporturilor din România se bazează tot mai mult pe șoferi profesioniști din india
Capitala României urcă în topul celor mai atractive orașe europene pentru imobiliare
Economic 10 Noiembrie 2025, 11:11

Capitala României urcă în topul celor mai atractive orașe europene pentru imobiliare

Pentru prima dată, Bucureștiul este inclus într-un clasament european al celor mai atractive orașe pentru investiții...

Capitala României urcă în topul celor mai atractive orașe europene pentru imobiliare
București, Ilfov și Cluj conduc topul vânzărilor de case și apartamente
Economic 10 Noiembrie 2025, 10:40

București, Ilfov și Cluj conduc topul vânzărilor de case și apartamente

Piața imobiliară își revine în ritm alert, astfel că, în luna octombrie, la nivel național, au fost vândute 58.502 imobile,...

București, Ilfov și Cluj conduc topul vânzărilor de case și apartamente