Carburanții rămân scumpi în România, deşi petrolul se ieftineşte global
Deși cotațiile internaționale ale petrolului au coborât, șoferii din România ar putea să nu simtă rapid o ieftinire la stațiile de alimentare, mai ales în contextul în care începutul lui 2026 vine cu accize mai mari, susține analistul financiar Radu Puiu, XTB România, potrivit Agerpres.
Articol de Antena Satelor, 19 Decembrie 2025, 15:34
'Evoluţia preţurilor benzinei influenţează în mod direct costurile de transport, livrările comerciale şi, implicit, preţurile alimentelor. În perioada aglomerată a sărbătorilor de iarnă, aceste efecte se traduc printr-o presiune suplimentară asupra bugetelor consumatorilor. Totuşi, anul 2025 a adus o evoluţie favorabilă pe piaţa petrolului la nivel global, deşi preţurile la pompă par să evite o astfel de traiectorie, preţurile fiind aproape la fel de ridicate', arată Radu Puiu.
În România, preţul mediu al benzinei a ajuns la 7,36 lei pe litru pe 17 decembrie, cel mai scăzut nivel de după iulie 2025, când a fost atins un prag de 6,98 lei pe litru. La 1 august a fost consemnată o creştere a preţurilor, determinată de majorarea accizelor, de la 2,53 lei pe litru la 2,78 lei pe litru.
În prezent, aproximativ 55% din preţul benzinei şi 50% din cel al motorinei reprezintă taxe colectate de stat, respectiv TVA şi accize, atenţionează analistul XTB.
În condiţiile în care începutul anului viitor va aduce o nouă majorare a accizelor, este de aşteptat ca preţurile la pompă să nu urmeze aceeaşi traiectorie, în pofida scăderii preţului la barilul de petrol.
De la începutul acestui an, preţul barilului de petrol Brent, principalul etalon de referinţă la nivel global, a înregistrat o scădere de aproximativ 20%, atingând un minim anual de 59,50 dolari pe baril la momentul redactării. Acest nivel este comparabil cu cel din aprilie şi reprezintă, totodată, cel mai scăzut prag din ianuarie 2021.
Presiunea descendentă asupra preţurilor este alimentată de creşterea producţiei de petrol atât din partea OPEC, cât şi a Statelor Unite, într-un context în care costurile de rafinare scad sezonier.
Rafinarea este, în general, mai ieftină în timpul iernii, ceea ce contribuie suplimentar la reducerea preţurilor combustibililor.
În plan geopolitic, evoluţiile legate de Venezuela şi posibilitatea reintroducerii sancţiunilor americane împotriva Rusiei pot genera episoade de volatilitate pe termen scurt.
Cu toate acestea, aceste elemente nu modifică fundamentele pieţei şi nu schimbă tendinţa generală de scădere, caracterizată de o stare de supravânzare, precizează analistul financiar.
Perspectivele indică menţinerea unor preţuri scăzute ale combustibililor pe parcursul unei mari părţi a anului 2026, pe fondul surplusului global de ţiţei.
Un potenţial acord de pace între Rusia şi Ucraina ar putea amplifica această tendinţă, prin reintrarea pe piaţa globală a unor volume suplimentare de petrol rusesc, adaugă analistul financiar.








