Consumatorii români vor carne locală, dar nu știu s-o diferențieze
Un studiu recent, realizat la nivel naţional de Asociaţia Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR), arată că românii pun preț pe produsele locale și aleg, în majoritate, carnea de porc crescută în țară. Totuși, lipsa informațiilor clare de pe ambalaje și etichetarea neuniformă îi fac pe mulți consumatori să nu poată deosebi produsele românești de cele importate, chiar dacă intenția lor este de a susține producătorii locali.

Articol de Petruț Mazilu, 20 Octombrie 2025, 11:13
Potrivit sursei citate, carnea de porc rămâne un aliment de bază în dieta românilor - aproape jumătate o consumă de 2-3 ori pe săptămână sau mai des, iar tinerii între 18 şi 24 de ani au cel mai mare consum zilnic.
Studiul, realizat în prima jumătate a anului 2025 pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional, a analizat comportamentele de cumpărare, criteriile de alegere şi percepţiile legate de originea şi calitatea cărnii de porc.
Carnea de porc este percepută a fi carnea tuturor românilor, acest lucru reieşind şi din datele statistice din fiecare regiune a ţării, precum şi din studiul calitativ etnografic realizat în completarea cercetării cantitative, menţionează APCPR.
Gustul, tradiţia şi identitatea culturală sunt principalele motive pentru care românii aleg carnea de porc. 39% o consideră 'parte din tradiţia românească', 29% spun că 'este carnea cu care au crescut', iar 45% o apreciază pentru versatilitatea în gătit.
În toate regiunile ţării, consumul de carne de porc este constant ridicat, cu ponderi echilibrate în Banat-Crişana-Maramureş, Muntenia şi Transilvania (peste 78%), se arată în studiul menţionat.
Rugaţi să îşi imagineze o lume fără carne de porc, participanţii au răspuns că nu pot concepe sarmale fără porc sau un Crăciun fără preparatele tradiţionale din carne de porc. Cu toate acestea, identificarea corectă a originii rămâne o provocare.
Expresia 'produs în România' este adesea percepută ca o garanţie a provenienţei locale, deşi, în realitate, carnea poate fi importată şi doar procesată sau ambalată în România. Lipsa unui sistem clar de etichetare face dificilă alegerea conştientă a produselor locale.
România este una dintre cele mai mari pieţe de consum de carne de porc din Uniunea Europeană, cu un consum mediu de aproximativ 37 de kilograme pe locuitor anual. În ţară există peste 200 de ferme comerciale autorizate şi peste 80 de abatoare, care asigură locuri de muncă pentru peste 20.000 de persoane, conform datelor APCPR.
Studiul APCPR a fost realizat de agenţia de cercetare de piaţă Izi Data în prima jumătate a anului, la nivel naţional, pe un eşantion de 1000 de persoane din rândul populaţiei digitalizate din toate regiunile ţării (55% mediul urban - 45% mediul rural), în procente relativ egale bărbaţi-femei şi pe categoriile de vârstă active profesional.