Lipsa stimulentelor „Rabla” a redus drastic achizițiile de mașini electrice în România
Piata auto din România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, în primul trimestru din 2025, evoluţie generată de întârzierile programului 'Rabla'.

Articol de Petruț Mazilu, 26 Mai 2025, 13:38
Astfel, România a înregistrat o scădere a vânzărilor de vehicule electrice, în primul trimestru din 2025, timp în care cinci pieţe majore - Regatul Unit, Germania, Franţa, Italia şi Spania - au raportat o creştere de 30%, relevă o analiză de specialitate publicată, luni, de PwC.
Conform cercetării, la nivel global, piaţa auto se confruntă cu un risc tot mai pronunţat de fragmentare în trei blocuri geopolitice, în contextul escaladării barierelor comerciale şi tensiunilor internaţionale între SUA, Europa şi China.
În primele cinci pieţe majore - Regatul Unit, Germania, Franţa, Italia şi Spania - vânzările de BEV au crescut cu 30% în T1 2025. Regatul Unit şi Germania conduc această revenire, cu creşteri de 43% şi 39%.
Italia şi Spania vin puternic din urmă, cu avansuri de 73% şi 69%, deşi de la un punct de pornire mai scăzut. Franţa este singura care a înregistrat un regres de 7%, ca urmare a expirării subvenţiilor de stat.
În ciuda trendului european ascendent, România a înregistrat o scădere accentuată a vânzărilor de vehicule electrice, evoluţie generată de întârzierile programului Rabla.
Conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primul trimestru al anului 2025 înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 36,4%, care a continuat în aprilie cu un declin de 70%, totul pe fondul întârzierii programului Rabla, care este preconizat să înceapă săptămâna aceasta.