Limitarea timpului de expunere la ecrane - de ce este o necesitate
Ecranele promovează o anumită învățare; oferă acces la cunoștințe și sunt o sursă de divertisment. Utilizarea lor la cei mai mici trebuie să fie însoțită, timpuri pentru alte învățare psihomotorie și relaționale prevăzute și timpuri de calm și somn păstrate.
29 Decembrie 2022, 17:24
Dacă nu putem vorbi de dependență sau dependență în sens strict, este totuși necesar să rămânem vigilenți pentru ca practica excesivă de către copil să nu devină patologică la vârsta adultă sau să fie manifestarea altor probleme.
Recunoașterea acestor utilizări problematice (fie din punct de vedere al timpului petrecut, fie al activității desfășurate) face acum obiectul consensului științific.
Publicarea Înaltului Consiliu pentru Sănătate Publică „Analiza datelor științifice: efectul expunerii copiilor și tinerilor la ecrane” din ianuarie 2020 oferă o trecere în revistă completă și sintetică a literaturii de specialitate cu privire la subiect și la potențialele riscuri induse de o supraexpunere a ecranelor. asupra sănătății și bunăstării copiilor și tinerilor, recunoscând în același timp anumite beneficii.
Conform dovezilor științifice actuale, timpul petrecut pe ecran poate fi corelat cu o condiție fizică mai slabă și cu probleme de sănătate mintală și dezvoltare socială. Practica excesivă poate avea consecințe:
privind dezvoltarea creierului și învățarea abilităților fundamentale: copiii supraexpuși la ecrane sunt mai susceptibili de a suferi de o întârziere a limbajului decât alții. Expunerea timpurie la ecrane la copiii foarte mici, încă din primele luni de viață, este o distragere a atenției care ar putea avea consecințe asupra dezvoltării lor cognitive;
asupra capacitatilor de atentie si concentrare: acest lucru este adevarat chiar daca copilul se afla intr-o camera cu televizorul aprins fara sa-l priveasca;
asupra bunăstării și echilibrului copiilor: peste patru ore pe zi, riscul de a vedea în special probleme emoționale și stima de sine slabă ar fi crescut considerabil. Acest timp petrecut în fața ecranelor ar încălca și timpul dedicat altor activități recreative (sport, joacă cu prietenii), care sunt esențiale și au un impact pozitiv recunoscut asupra bunăstării copiilor;
asupra comportamentului: o modificare a comportamentului la copii sau adolescenți (schimbarea dispoziției, agitație, oboseală puternică în timpul zilei, izolare, agresivitate etc.) poate fi un semn al comportamentului digital „de dependență”;
asupra sănătății: consumul excesiv de ecrane contribuie la reducerea timpului dedicat activităților fizice și poate promova tendința de gustare. Combinația celor două poate duce apoi la creșterea în greutate sau chiar la obezitate. Utilizarea excesivă a ecranelor poate fi, de asemenea, responsabilă pentru o lipsă cronică de somn.
De remarcat că tot mai multe studii arată, de asemenea, că este important să se ia în considerare mediul social, tipul și/sau absența interacțiunii sociale pentru a explica anumite întârzieri de dezvoltare.
În America de Nord și Europa, mai multe departamente de sănătate publică și asociații de pediatrie au făcut recomandări cu privire la expunerea copiilor la ecrane. De exemplu, Societatea Canadiană de Pediatrie recomandă evitarea oricărei expuneri înainte de vârsta de doi ani, limitând timpul petrecut în fața unui ecran la mai puțin de o oră pe zi între doi și patru ani, la două pe zi pentru copiii și tinerii din 5 până la 17 ani. Societatea Canadiană de Pediatrie a publicat, de asemenea, o analiză cuprinzătoare a beneficiilor și riscurilor asociate cu ecranele cu „Media digitale: promovarea utilizării sănătoase a ecranului la copiii și adolescenții de vârstă școlară”.
Publicația „Caring for Our Children – National Health and Safety Performance Standards Guidelines for Early Care and Education Programs” susținută de Academia Americană de Pediatrii recomandă împotriva expunerii copiilor sub 2 ani la ecrane, între 2 și 5 ani, maximum o oră pe zi poate fi posibilă pentru un scop educațional specific și în prezența unui adult care le poate sprijini învățarea, iar pentru copiii cu vârsta peste 5 ani, este recunoscut că ar putea avea nevoie de media digitală pentru a-și face temele. Publicația subliniază în special importanța promovării activității fizice de la o vârstă fragedă.
Foto: Pixabay