Ascultă Radio Antena Satelor Live

Cum au parcurs drumul de la glorie la agonie trenurile de călători

Istoria recentă a trenurilor de călători a parcurs un drum descendent care a ajuns până la ceea ce pare a fi limita cea mai de jos: trenuri formate dintr-o locomotivă care tractează un singur vagon. Multe trenuri au dispărut, odată cu abandonarea unor linii, iar cele care circulă cu mai mult de patru-cinci vagoane sunt deja rarităţi.

02 Iunie 2015, 06:59

Este o dimensionare logică, în raport cu numărul de călători, o realitate care este un coşmar dureros pentru cei care au muncit la CFR până în anii 1990, în timp ce relatările acestora, privind aglomeraţia din gări şi trenuri, par astăzi aproape neverosimile.

Oameni care au lucrat la CFR în perioada de glorie în ceea ce priveşte valorile de trafic au rememorat pentru Monitorul de Suceava acele vremuri.

Numărul impresionant de angajaţi şi de bilete vândute, la finele anilor ‘80

Liviu Moroşanu a lucrat aproape 35 de ani la CFR, până în anul 2009, în funcţii de conducere. Inginer de transporturi feroviare de profesie, acesta a fost timp de 13 ani şef staţie coordonator CFR Suceava. Avea în subordine activitatea de la toate cele trei staţii CFR, Burdujeni, Iţcani şi Şcheia.

Inginerul spune că din datele pe care şi le-a adunat în agende an de an, vârful activităţii de la CFR Suceava a fost anul 1989.

„La finele anului 1989 aveam 650 de salariaţi în subordine, la cele trei gări. Întregul Complex CFR Suceava, cu tot cu depoul de locomotive, revizie de vagoane, secţie de întreţinere linii, districte de mecanizare, policlinica CFR etc., aduna 2.200 de salariaţi”, a rememorat Liviu Moroşanu.

În aceeaşi perioadă, finele anilor ‘80, din staţiile Sucevei se vindeau lunar 130.000-140.000 de bilete.

„Era o pondere enormă de navetişti. Cea mai puternică relaţie la traficul de navetă era Cacica-Suceava, urmată de Paşcani-Suceava şi de traficul dinspre zona de munte. La cele trei schimburi de la fabrici în gări era puhoi de oameni”, descrie atmosfera de atunci fostul şef de la CFR Suceava.

Trenul făcea sub 5 ore de la Suceava la Bucureşti, în 1996

Liviu Moroşanu spune că perioada bună a CFR, cel puţin în ceea ce priveşte timpii de mers, s-a menţinut până la mijlocul anilor 1990.

„În octombrie 1996 s-a introdus primul trenul InterCity Suceava-Bucureşti. Avea un număr mic de opriri şi ajungea în Capitală în 4 ore şi 50 de minute”. O adevărată „rachetă” faţă de trenurile InterRegio de azi, Suceava-Bucureşti Nord, care parcurg distanţa în 7 ore.

Se circulă mai lent decât acum 45 de ani

„Traficul de călători a căzut puternic pe la începutul anilor 2000. Drumurile s-au modernizat, linia s-a degradat, iar traficul de pe calea ferată a scăzut. Foarte adevărat este şi că politica tarifară la CFR nu a fost strălucită. Trenurile de lung parcurs au ajuns un fel de maxi-taxi, care opresc în fiecare staţie, ceea ce nu este deloc în regulă, mai ales când ai un tarif ridicat”, îşi dă cu părerea un om care are dreptul să o facă.

Liviu Moroşanu spune că nici măcar în 1970-1971, perioadă din care are un mers al trenurilor, distanţa Suceava-Bucureşti nu se parcurgea în mai mult de şase ore şi un sfert.

Citeşte intreg reportajul pe www.monitorulsv.ro

Arheologii au descoperit un complex funerar unic în Dobrogea
Mozaic 11 Septembrie 2025, 12:40

Arheologii au descoperit un complex funerar unic în Dobrogea

Arheologii au scos la iveală, în Dobrogea, un complex funerar de tip hipogeu, descoperit în necropola romană situată la...

Arheologii au descoperit un complex funerar unic în Dobrogea
Revoluția digitală și vindecarea minții: Cum se schimbă percepția asupra sănătății mentale
Mozaic 11 Septembrie 2025, 11:03

Revoluția digitală și vindecarea minții: Cum se schimbă percepția asupra sănătății mentale

În trecut, conceptul de sănătate mentală era adesea învăluit într-o aură de mister și de teamă. A vorbi despre depresie,...

Revoluția digitală și vindecarea minții: Cum se schimbă percepția asupra sănătății mentale
Cursa pentru viteză continuă: Olanda se apropie de bariera de 700 km/h atinsă de un tren
Mozaic 10 Septembrie 2025, 12:03

Cursa pentru viteză continuă: Olanda se apropie de bariera de 700 km/h atinsă de un tren

Viitorul transportului pe distanțe lungi ar putea arăta cu totul diferit. Un start-up olandez, specializat în tehnologia...

Cursa pentru viteză continuă: Olanda se apropie de bariera de 700 km/h atinsă de un tren
Un adolescent devine primul sfânt catolic din generația milenialilor
Mozaic 04 Septembrie 2025, 13:25

Un adolescent devine primul sfânt catolic din generația milenialilor

Un eveniment de o importanță istorică pentru Biserica Catolică va avea loc duminică, la Vatican. Un adolescent italian,...

Un adolescent devine primul sfânt catolic din generația milenialilor
Cum a ajuns un sat din Bulgaria destinație turistică pentru chinezi
Mozaic 02 Septembrie 2025, 14:20

Cum a ajuns un sat din Bulgaria destinație turistică pentru chinezi

Satul Momchilovtsi, situat în Munții Rodopi, aproape de granița Bulgariei cu Grecia, a devenit o destinație turistică...

Cum a ajuns un sat din Bulgaria destinație turistică pentru chinezi
O britanică în vârstă de 116 ani este cea mai bătrână persoană de pe planetă
Mozaic 21 August 2025, 13:37

O britanică în vârstă de 116 ani este cea mai bătrână persoană de pe planetă

Ethel Caterham, recunoscută drept cea mai vârstnică persoană din lume, a împlinit 116 ani. Născută în 1909, ea a traversat...

O britanică în vârstă de 116 ani este cea mai bătrână persoană de pe planetă
O iapă, cumpărată cu suma record de 3 milioane de euro la o licitaţie din Franţa
Mozaic 18 August 2025, 19:21

O iapă, cumpărată cu suma record de 3 milioane de euro la o licitaţie din Franţa

Grupul hipic britanic AMO Racing a cumpărat o iapă cu suma record de 3 milioane de euro la prestigioasa licitaţie de cai...

O iapă, cumpărată cu suma record de 3 milioane de euro la o licitaţie din Franţa
Suedia: Biserica istorică din oraşul minier Kiruna, încărcată într-un convoi special şi mutată
Mozaic 15 August 2025, 17:01

Suedia: Biserica istorică din oraşul minier Kiruna, încărcată într-un convoi special şi mutată

Localitatea suedeză Kiruna, situată la 200 de kilometri nord de Cercul Polar arctic, se pregăteşte să-şi mute magnifica...

Suedia: Biserica istorică din oraşul minier Kiruna, încărcată într-un convoi special şi mutată