Cea mai veche specie de peşte din Europa se găseşte în România

In România există un peşte care datează de pe vremea dinozaurilor. Este vorba despre asprete, care trăieşte pe râul Vâlsan, în Munţii Făgăraş, considerat a fi, având în vedere vârsta lui aproximativă, cea mai veche specie de peşte din Europa şi poate chiar din lume.

Încă se fac analize pentru stabilirea vârstei acestuia, iar în literatura de specialitate se vehiculeză între 24 şi 70 de milioane de ani, dar cel mai des citată este vârsta de 65 de milioane de ani. Dacă specia nu va fi protejată, ea va dispărea, informeaza Rador.

Un proiect amplu de inventariere a speciei a fost deja lansat pe râurile Vâlsan, Doamnei, Argeş, Bratia şi Topolog, iar prima etapă a avut loc în perioada 10 - 16 octombrie. Au fost descoperite astfel, 58 de exemplare.

"A avut loc cea mai amplă sesiune de pescuit ştiinţific la asprete. Am unit 9 biologi, geografi. Sesiunile de pescuit au însemnat, practic, stabilirea unor staţii, adică a unor perimetri de pescuit pe râu, acolo unde noi am considerat - şi din studiile preliminare - că este habitatul istoric al peştelui (...). Au fost momente în care nu se mai ştia exact de existenţa aspretelui, asta având în vedere faptul că s-a construit complexul hidrotehnic de pe râul Argeş, iar o serie de râuri, printre care şi Vâlsanul, au fost captate pentru întregul complexul hidroenergetic", a explicat Ovidiu Stan, coproject manager, Fundaţia Alex Găvan.

Aspretele a fost descoperit în anul 1956 de Nicolae Stoica, un student la Biologie ce provenea din Valea Vâlsanului. În momentul de faţă, potrivit reprezentanţilor proiectului "Aspretele Trăieşte" încă se fac modelările matematice, dar se presupune că întreaga populaţie de asprete s-ar situa doar în jurul a câtorva sute de exemplare.

Foto: pixabay