Ascultă Radio Antena Satelor Live

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

În portul ucrainean Ismail, şoferii de camioane stau la coadă cu camioanele pline cu cereale, în timp ce pe celălalt mal al Dunării, în România, aşteaptă navele care să ducă aceste cereale în porturile de la Marea Neagră, transmite AFP.

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

17 Iunie 2022, 12:27

Marinarii nu îşi aduc aminte să fii văzut vreodată atât de multe nave, cu diferite pavilioane, care să staţioneze în largul portului Sulina, unde aşteaptă să ajungă în Ucraina pentru a fi încărcate cu cereale, noteaza Agerpres.

Invazia rusească a dat totul peste cap, blocada impusă de Moscova asupra porturilor maritime ucrainene, începând cu cel din Odesa, a paralizat exporturile acestei ţări care se numără printre cei mai mari producători mondiali de cereale.

'Alternativa este Dunărea. Însă marea problemă o constituţie capacitatea infrastructurilor de pe acest fluviu', a explicat Yuriy Dimchoglo, fost vicepreşedinte al consiliului regional din Odesa. Potrivit acestuia, de la începutul invaziei ruseşti, 'doar 1,5 milioane de tone de cereale au putut fi exportate pe această cale', o picătură comparativ cu cele 20 până la 25 de milioane de tone de cereale care în prezent sunt blocate în Ucraina.

Aflat chiar la capătul lanţului agricol, fermierul ucrainean Vyatcheslav Zyabkin, care lucrează la 35 de kilometri de portul Ismail, nu a trimis încă nimic prin intermediul navelor de pe Dunăre. 'Nici măcar un singur kilogram', spune fermierul deoarece preţurile de achiziţie care i-au fost oferite sunt mult mai mici decât costurile de exploatare, iar soluţia pe Dunăre convine în special micilor agricultori care au de vândut mici cantităţi.

Iar pentru cei care recurg la varianta transportului pe Dunăre, există numeroase obstacole. În primul rând ambuteiajele de pe drumuri, camioanele se aglomerează spre sudul Ucrainei în speranţa că vor putea descărca marfa la Dunăre. Apoi odată ajunşi în port şi aici este aglomeraţie. 'Înainte de război, avem nevoie de o zi, acum îşi trebuie trei zile', spune Serghey Gavrilenko, un şofer de 45 de ani.

De cealaltă parte, ambarcaţiunile care trebuie să transport mărfurile spre clienţii din străinătate prin coborârea pe Dunăre, pentru a ajunge în Marea Neagră, s-au înmulţit şi ele.

În largul portului Sulina, sunt aproape o sută de nave care aşteaptă, între şapte şi zece zile în medie, înainte de a putea intra pe canal în direcţia porturilor ucrainene.

'Volumul nostru de muncă a crescut foarte mult. Suntem în picioare de la răsărit până la apus', spune Gabriel Danila-Mihalcea, 28 de ani, căpitanul unei nave care şi-a înmulţit cursele între Sulina şi Marea Neagră. Misiunea acestei nave este crucială deoarece transferă la bordul fiecare nave aflate în radă un pilot care va duce nava până la portul de destinaţie.

Această regulă a fost introdusă în 1948 de Convenţia despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată în 1948, ca răspuns la pericolele navigaţiei pe Dunăre.

'Lucrăm fără pauză', se plânge sub protecţia anonimatului unui din cei 36 de piloţi care au această sarcină.

'Luna trecută, 400 de nave au trecut prin Sulina, este o cifră record', spune Mihai Calin, mecanic şef pe o navă pilot.

'Traficul s-a triplat comparativ cu luna mai 2021', confirmă şi secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Popa. Această creştere 'este un efort pentru România', subliniază Ion Popa, adăugând că speră că Bruxelles-ul va veni în ajutorul României.

Aproape 700.000 de tone de cereale au fost transportate de la debutul războiului din Ucraina via portul Constanţa, la bordul barjelor, trenurilor sau camioanelor, subliniază Ion Popa. Cu toate acestea, cozile de la punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina şi România se lungesc în fiecare zi.

Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război era al patrulea exportator mondial de porumb, şi asigura 50% din comerţul mondial cu ulei de floarea soarelui.

Foto: commons.wikimedia.org

România și alte trei țări cer limitarea importurilor de produse agricole din Ucraina
Agricultura in lume 24 Februarie 2025, 16:31

România și alte trei țări cer limitarea importurilor de produse agricole din Ucraina

Ungaria, Slovacia, România și Bulgaria au solicitat Comisiei Europene reintroducerea cotelor pentru importurile de produse...

România și alte trei țări cer limitarea importurilor de produse agricole din Ucraina
Impactul asupra mediului al agriculturii extensive
Agricultura in lume 23 Februarie 2025, 21:53

Impactul asupra mediului al agriculturii extensive

Agricultura extensivă este adesea legată de o mai mare utilizare a terenurilor, ceea ce poate duce la perturbarea habitatului...

Impactul asupra mediului al agriculturii extensive
Agricultură extensivă: Descoperirea bogăției naturii
Agricultura in lume 22 Februarie 2025, 21:50

Agricultură extensivă: Descoperirea bogăției naturii

Ați trecut vreodată pe lângă câmpuri nesfârșite de grâu, simțindu-vă ca un figurant într-un film despre pionieri? Probabil că...

Agricultură extensivă: Descoperirea bogăției naturii
„Husbandry” sau hărnicia agricultorului
Agricultura in lume 21 Februarie 2025, 21:48

„Husbandry” sau hărnicia agricultorului

Imaginați-vă un fermier cu nasul ars de soare și o pălărie de paie. Nu doar că lucrează pământul, ci practică și meșteșugul...

„Husbandry” sau hărnicia agricultorului
Care este cererea de locuri de muncă pentru specialiștii în agricultură?
Agricultura in lume 20 Februarie 2025, 21:44

Care este cererea de locuri de muncă pentru specialiștii în agricultură?

Oportunitățile abundă, de la domeniile digitale ale analizei de date la munca practică de consultanță pe teren. Există, de...

Care este cererea de locuri de muncă pentru specialiștii în agricultură?
Ce face un specialist în agricultură?
Agricultura in lume 19 Februarie 2025, 21:42

Ce face un specialist în agricultură?

Imaginați-vă un supererou pentru ferme, fără pelerină și cu mai multe salopete. Un specialist în agricultură este exact asta!...

Ce face un specialist în agricultură?
Tehnologi și tehnicieni în ingineria mediului
Agricultura in lume 19 Februarie 2025, 21:36

Tehnologi și tehnicieni în ingineria mediului

În lumea înfloririi și a agitației, tehnologii și tehnicienii în ingineria mediului sunt ca niște supereroi necunoscuți care...

Tehnologi și tehnicieni în ingineria mediului
Tehnicienii biologi sau „detectivii” agriculturii
Agricultura in lume 18 Februarie 2025, 21:33

Tehnicienii biologi sau „detectivii” agriculturii

Tehnicienii biologi sunt un fel de CSI al lumii agricole. Fără muzica dramatică. Le place să se uite prin microscoape și să...

Tehnicienii biologi sau „detectivii” agriculturii