Ascultă Radio Antena Satelor Live

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

În portul ucrainean Ismail, şoferii de camioane stau la coadă cu camioanele pline cu cereale, în timp ce pe celălalt mal al Dunării, în România, aşteaptă navele care să ducă aceste cereale în porturile de la Marea Neagră, transmite AFP.

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

17 Iunie 2022, 12:27

Marinarii nu îşi aduc aminte să fii văzut vreodată atât de multe nave, cu diferite pavilioane, care să staţioneze în largul portului Sulina, unde aşteaptă să ajungă în Ucraina pentru a fi încărcate cu cereale, noteaza Agerpres.

Invazia rusească a dat totul peste cap, blocada impusă de Moscova asupra porturilor maritime ucrainene, începând cu cel din Odesa, a paralizat exporturile acestei ţări care se numără printre cei mai mari producători mondiali de cereale.

'Alternativa este Dunărea. Însă marea problemă o constituţie capacitatea infrastructurilor de pe acest fluviu', a explicat Yuriy Dimchoglo, fost vicepreşedinte al consiliului regional din Odesa. Potrivit acestuia, de la începutul invaziei ruseşti, 'doar 1,5 milioane de tone de cereale au putut fi exportate pe această cale', o picătură comparativ cu cele 20 până la 25 de milioane de tone de cereale care în prezent sunt blocate în Ucraina.

Aflat chiar la capătul lanţului agricol, fermierul ucrainean Vyatcheslav Zyabkin, care lucrează la 35 de kilometri de portul Ismail, nu a trimis încă nimic prin intermediul navelor de pe Dunăre. 'Nici măcar un singur kilogram', spune fermierul deoarece preţurile de achiziţie care i-au fost oferite sunt mult mai mici decât costurile de exploatare, iar soluţia pe Dunăre convine în special micilor agricultori care au de vândut mici cantităţi.

Iar pentru cei care recurg la varianta transportului pe Dunăre, există numeroase obstacole. În primul rând ambuteiajele de pe drumuri, camioanele se aglomerează spre sudul Ucrainei în speranţa că vor putea descărca marfa la Dunăre. Apoi odată ajunşi în port şi aici este aglomeraţie. 'Înainte de război, avem nevoie de o zi, acum îşi trebuie trei zile', spune Serghey Gavrilenko, un şofer de 45 de ani.

De cealaltă parte, ambarcaţiunile care trebuie să transport mărfurile spre clienţii din străinătate prin coborârea pe Dunăre, pentru a ajunge în Marea Neagră, s-au înmulţit şi ele.

În largul portului Sulina, sunt aproape o sută de nave care aşteaptă, între şapte şi zece zile în medie, înainte de a putea intra pe canal în direcţia porturilor ucrainene.

'Volumul nostru de muncă a crescut foarte mult. Suntem în picioare de la răsărit până la apus', spune Gabriel Danila-Mihalcea, 28 de ani, căpitanul unei nave care şi-a înmulţit cursele între Sulina şi Marea Neagră. Misiunea acestei nave este crucială deoarece transferă la bordul fiecare nave aflate în radă un pilot care va duce nava până la portul de destinaţie.

Această regulă a fost introdusă în 1948 de Convenţia despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată în 1948, ca răspuns la pericolele navigaţiei pe Dunăre.

'Lucrăm fără pauză', se plânge sub protecţia anonimatului unui din cei 36 de piloţi care au această sarcină.

'Luna trecută, 400 de nave au trecut prin Sulina, este o cifră record', spune Mihai Calin, mecanic şef pe o navă pilot.

'Traficul s-a triplat comparativ cu luna mai 2021', confirmă şi secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Popa. Această creştere 'este un efort pentru România', subliniază Ion Popa, adăugând că speră că Bruxelles-ul va veni în ajutorul României.

Aproape 700.000 de tone de cereale au fost transportate de la debutul războiului din Ucraina via portul Constanţa, la bordul barjelor, trenurilor sau camioanelor, subliniază Ion Popa. Cu toate acestea, cozile de la punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina şi România se lungesc în fiecare zi.

Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război era al patrulea exportator mondial de porumb, şi asigura 50% din comerţul mondial cu ulei de floarea soarelui.

Foto: commons.wikimedia.org

Sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export din istorie
Agricultura in lume 17 Septembrie 2023, 11:06

Sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export din istorie

În primele opt luni ale acestui an, sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export...

Sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export din istorie
Ucraina susţine că prelungirea, după 15 septembrie, a restricţiilor privind importul de cereale ar fi ilegală
Agricultura in lume 14 Septembrie 2023, 16:32

Ucraina susţine că prelungirea, după 15 septembrie, a restricţiilor privind importul de cereale ar fi ilegală

Ministerul ucrainean de Externe a anunţat joi că orice decizie a statelor europene privind prelungirea restricţiilor la...

Ucraina susţine că prelungirea, după 15 septembrie, a restricţiilor privind importul de cereale ar fi ilegală
Viitorul alimentelor: modelarea sistemului alimentar pentru a oferi locuri de muncă
Agricultura in lume 31 August 2023, 11:17

Viitorul alimentelor: modelarea sistemului alimentar pentru a oferi locuri de muncă

Sistemul alimentar angajează majoritatea oamenilor din țările în curs de dezvoltare atât în muncă independentă, cât și...

Viitorul alimentelor: modelarea sistemului alimentar pentru a oferi locuri de muncă
Ucraina se opune cu fermitate oricăror restricţii la importurile de cereale după 15 septembrie
Agricultura in lume 28 August 2023, 17:04

Ucraina se opune cu fermitate oricăror restricţii la importurile de cereale după 15 septembrie

Ucraina se opune cu fermitate oricăror restricţii la importurile de cereale impuse de ţările vecine, după ce vor expira...

Ucraina se opune cu fermitate oricăror restricţii la importurile de cereale după 15 septembrie
Cinci ţări, printre care şi România, vor extinderea interzicerii importurilor de cereale ucrainene până la finalul anului
Agricultura in lume 25 August 2023, 14:53

Cinci ţări, printre care şi România, vor extinderea interzicerii importurilor de cereale ucrainene până la finalul anului

Ministrul polonez al Agriculturii, Robert Telus, a declarat vineri că Polonia, Bulgaria, Ungaria, România şi Slovacia...

Cinci ţări, printre care şi România, vor extinderea interzicerii importurilor de cereale ucrainene până la finalul anului
Ucraina a expediat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc Constanţa, în perioada ianuarie-iulie 2023
Agricultura in lume 16 August 2023, 14:12

Ucraina a expediat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc Constanţa, în perioada ianuarie-iulie 2023

Ucraina a expediat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc Constanţa de la Marea Neagră, în perioada...

Ucraina a expediat 8,1 milioane de tone de cereale prin portul românesc Constanţa, în perioada ianuarie-iulie 2023
Sistemele și circuite alimentare sănătoase, durabile și incluzive
Agricultura in lume 07 August 2023, 10:55

Sistemele și circuite alimentare sănătoase, durabile și incluzive

Sistemele alimentare sănătoase, durabile și incluzive sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare ale lumii....

Sistemele și circuite alimentare sănătoase, durabile și incluzive
Agricultura in lume 06 August 2023, 10:11

Modelarea sistemului alimentar global pentru a oferi o nutriție și sănătate îmbunătățite

Lumea poartă tripla povară a malnutriției: foamea; subnutriție din cauza aportului insuficient de vitamine și minerale; și...

Modelarea sistemului alimentar global pentru a oferi o nutriție și sănătate îmbunătățite