Ascultă Radio Antena Satelor Live

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

În portul ucrainean Ismail, şoferii de camioane stau la coadă cu camioanele pline cu cereale, în timp ce pe celălalt mal al Dunării, în România, aşteaptă navele care să ducă aceste cereale în porturile de la Marea Neagră, transmite AFP.

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

17 Iunie 2022, 12:27

Marinarii nu îşi aduc aminte să fii văzut vreodată atât de multe nave, cu diferite pavilioane, care să staţioneze în largul portului Sulina, unde aşteaptă să ajungă în Ucraina pentru a fi încărcate cu cereale, noteaza Agerpres.

Invazia rusească a dat totul peste cap, blocada impusă de Moscova asupra porturilor maritime ucrainene, începând cu cel din Odesa, a paralizat exporturile acestei ţări care se numără printre cei mai mari producători mondiali de cereale.

'Alternativa este Dunărea. Însă marea problemă o constituţie capacitatea infrastructurilor de pe acest fluviu', a explicat Yuriy Dimchoglo, fost vicepreşedinte al consiliului regional din Odesa. Potrivit acestuia, de la începutul invaziei ruseşti, 'doar 1,5 milioane de tone de cereale au putut fi exportate pe această cale', o picătură comparativ cu cele 20 până la 25 de milioane de tone de cereale care în prezent sunt blocate în Ucraina.

Aflat chiar la capătul lanţului agricol, fermierul ucrainean Vyatcheslav Zyabkin, care lucrează la 35 de kilometri de portul Ismail, nu a trimis încă nimic prin intermediul navelor de pe Dunăre. 'Nici măcar un singur kilogram', spune fermierul deoarece preţurile de achiziţie care i-au fost oferite sunt mult mai mici decât costurile de exploatare, iar soluţia pe Dunăre convine în special micilor agricultori care au de vândut mici cantităţi.

Iar pentru cei care recurg la varianta transportului pe Dunăre, există numeroase obstacole. În primul rând ambuteiajele de pe drumuri, camioanele se aglomerează spre sudul Ucrainei în speranţa că vor putea descărca marfa la Dunăre. Apoi odată ajunşi în port şi aici este aglomeraţie. 'Înainte de război, avem nevoie de o zi, acum îşi trebuie trei zile', spune Serghey Gavrilenko, un şofer de 45 de ani.

De cealaltă parte, ambarcaţiunile care trebuie să transport mărfurile spre clienţii din străinătate prin coborârea pe Dunăre, pentru a ajunge în Marea Neagră, s-au înmulţit şi ele.

În largul portului Sulina, sunt aproape o sută de nave care aşteaptă, între şapte şi zece zile în medie, înainte de a putea intra pe canal în direcţia porturilor ucrainene.

'Volumul nostru de muncă a crescut foarte mult. Suntem în picioare de la răsărit până la apus', spune Gabriel Danila-Mihalcea, 28 de ani, căpitanul unei nave care şi-a înmulţit cursele între Sulina şi Marea Neagră. Misiunea acestei nave este crucială deoarece transferă la bordul fiecare nave aflate în radă un pilot care va duce nava până la portul de destinaţie.

Această regulă a fost introdusă în 1948 de Convenţia despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată în 1948, ca răspuns la pericolele navigaţiei pe Dunăre.

'Lucrăm fără pauză', se plânge sub protecţia anonimatului unui din cei 36 de piloţi care au această sarcină.

'Luna trecută, 400 de nave au trecut prin Sulina, este o cifră record', spune Mihai Calin, mecanic şef pe o navă pilot.

'Traficul s-a triplat comparativ cu luna mai 2021', confirmă şi secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Popa. Această creştere 'este un efort pentru România', subliniază Ion Popa, adăugând că speră că Bruxelles-ul va veni în ajutorul României.

Aproape 700.000 de tone de cereale au fost transportate de la debutul războiului din Ucraina via portul Constanţa, la bordul barjelor, trenurilor sau camioanelor, subliniază Ion Popa. Cu toate acestea, cozile de la punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina şi România se lungesc în fiecare zi.

Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război era al patrulea exportator mondial de porumb, şi asigura 50% din comerţul mondial cu ulei de floarea soarelui.

Foto: commons.wikimedia.org

Focar de gripă aviară înalt patogenă H5N1, descoperit la o fermă din Ungaria
Agricultura in lume 09 Noiembrie 2023, 15:43

Focar de gripă aviară înalt patogenă H5N1, descoperit la o fermă din Ungaria

Ungaria a raportat descoperirea unui focar de gripă aviară înalt patogenă H5N1 la o fermă de raţe pentru îngrăşat din...

Focar de gripă aviară înalt patogenă H5N1, descoperit la o fermă din Ungaria
Fenomenul meteorologic El Nino se va manifesta până la jumătatea anului 2024 şi va constitui un pericol pentru agricultură
Agricultura in lume 20 Octombrie 2023, 14:11

Fenomenul meteorologic El Nino se va manifesta până la jumătatea anului 2024 şi va constitui un pericol pentru agricultură

El Nino se va manifesta cel puţin până la jumătatea anului 2024, potrivit celor mai recente prognoze ale Organizaţiei...

Fenomenul meteorologic El Nino se va manifesta până la jumătatea anului 2024 şi va constitui un pericol pentru agricultură
10,5 milioane tone de cereale ucrainene au fost exportate prin portul Constanţa,în perioada ianuarie-septembrie
Agricultura in lume 17 Octombrie 2023, 16:39

10,5 milioane tone de cereale ucrainene au fost exportate prin portul Constanţa,în perioada ianuarie-septembrie

Ucraina a exportat, în primele nouă luni ale acestui an, 10,5 milioane tone metrice de cereale prin portul românesc...

10,5 milioane tone de cereale ucrainene au fost exportate prin portul Constanţa,în perioada ianuarie-septembrie
Polonia anunţă descoperirea unui focar de gripă aviară înalt patogenă H5N1
Agricultura in lume 17 Octombrie 2023, 16:00

Polonia anunţă descoperirea unui focar de gripă aviară înalt patogenă H5N1

Polonia, cel mai mare producător de carne de pasăre din UE, a raportat descoperirea unui focar de gripă aviară înalt patogenă...

Polonia anunţă descoperirea unui focar de gripă aviară înalt patogenă H5N1
Schimbările climatice reduc recolta de hamei
Agricultura in lume 11 Octombrie 2023, 15:42

Schimbările climatice reduc recolta de hamei

Schimbările climatice îi vor afecta din ce în ce mai mult, în următorii ani, pe cultivatorii de hamei din marile regiuni...

Schimbările climatice reduc recolta de hamei
Fermierii ucraineni cer măsuri împotriva ţărilor care au interzis cerealele din Ucraina
Agricultura in lume 20 Septembrie 2023, 12:08

Fermierii ucraineni cer măsuri împotriva ţărilor care au interzis cerealele din Ucraina

Consiliul Agrar din Ucraina (VAR) consideră drept inacceptabilă prelungirea unilaterală a embargoului asupra produselor...

Fermierii ucraineni cer măsuri împotriva ţărilor care au interzis cerealele din Ucraina
Protest al fermierilor bulgari faţă de ridicarea restricţiilor privind importul de cereale din Ucraina
Agricultura in lume 18 Septembrie 2023, 11:15

Protest al fermierilor bulgari faţă de ridicarea restricţiilor privind importul de cereale din Ucraina

Sute de mii de fermieri bulgari intră astăzi în grevă, nemulţumiţi de ridicarea restricţiilor privind importul de cereale din...

Protest al fermierilor bulgari faţă de ridicarea restricţiilor privind importul de cereale din Ucraina
Sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export din istorie
Agricultura in lume 17 Septembrie 2023, 11:06

Sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export din istorie

În primele opt luni ale acestui an, sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export...

Sectorul fructelor şi legumelor proaspete a atins în Turcia cea mai mare cifră de export din istorie