Radio România, aproape un secol de istorie în frecvențe
De aproape un secol, Radio România rămâne un reper al spiritului național, un spațiu unde vocile se întâlnesc, ideile se schimbă și cultura se aude în toate colțurile lumii. Într-un dialog deschis la Radio România Actualități, Răzvan-Ioan Dincă, președintele-director general al Societății Române de Radiodifuziune, vorbește despre forța unei instituții care, de 97 de ani, ține țara unită prin cuvânt și sunet.
Articol de Petruț Mazilu, 01 Noiembrie 2025, 09:37
Reporter: Spuneți-mi, astăzi, acum când vă gândiți la cei 97 de ani de RADIO ROMÂNIA, ce simțiți mai întâi? Mândrie, responsabilitate, emoție? Ce aveți în gând, în suflet aş vrea să ştiu?
Răzvan-Ioan Dincă: Sincer, am multe sentimente, pentru că acum e și un moment mai special, deoarece, fiind finalul mandatului care îl am de 4 ani de zile, cu onoare și responsabilitatea de a conduce RADIO ROMÂNIA, normal că emoțiile se adună și privesc și retrospectiv, și în același timp privesc și, așa, cu un tip de nostalgie, pentru că RADIO ROMÂNIA creează un anumit tip de dependență, odată ce lucrezi în RADIO ROMÂNIA, așa cum lucrezi în orice tip de meserie vocaţională, RADIO ROMÂNIA îți creează dependență și când știi că urmează să te desparți de el nu e o stare extraordinar de plăcută, iar atunci când privesc de la fereastra RADIO ROMÂNIA, mai ales unde am eu biroul, la etajul 6, vezi așa, tot Bucureștiul cu tot ce înseamnă el și, într-un fel, reprezintă și ceea ce înseamnă România, deoarece de fiecare dată spun: RADIO ROMÂNIA este o mică Românie. Este reprezentativ din punct de vedere sociologic, pentru că are aproape 2.000 de angajați și angajații RADIO ROMÂNIA sunt o mică Românie, care reprezintă România și prin ceea ce fac ca oglindă a societății şi prin ceea ce reușesc să transmită, nu doar informaţii, și cultură și divertisment, și transmit valori, transmit valori care de 97 de ani pare-se că, în permanență, sunt importante pentru cetățeni, pentru cei care ascultă. Nu e vorba doar de diasporă și de români, este vorba despre comunități întregi, este vorba de comunități de la agricultori la academicieni, de la oameni de cultură la oameni de sport, de la oameni care iubesc România la oameni care trăiesc în România, de la diaspora la cei care locuiesc în mediul rural sau în mediul urban, toți ascultă RADIO ROMÂNIA.
Şi faptul că noi suntem în acest moment undeva la 25-30% din piața de radio din România înseamnă că nu ne-am pierdut relevanța, pentru că nu e puțin lucru, media publică, adică o medie ce este obligată prin misiunea sa să transmită informații, cultură, divertisment, dar într-o formă care nu e neapărat comercială, deci nu e puțin lucru ca media publică să aibă la 25-30% din piața de media specifică dintr-o țară.
Provocarea este însă că trăim într-o epocă dominată de ecrane și de algoritmi și v-aș întreba ce rol mai are Radioul public în lumea asta care se mișcă parcă tot mai repede?
Răzvan-Ioan Dincă: Aici sunt două aspecte: ce rol are și ce rol reușește să-și manifeste pentru a se păstra relevant. Rol are, adică trebuie să fim conștienți de faptul că tocmai prin ceea ce spuneți, și anume prin faptul că la ora actuală suntem dominați de algoritmi și de digital și, uneori, adică de fapt într-o proporție covârșitoare de lucruri nerelevante în acest mediu, deci nu de știri, nu de informații, ci de lucruri care nu contează sau de lucruri care sunt superficiale, neverificate, neimportante, normal că necesită să existe un reper. eci, pe de o parte, fără discuție că rolul există, pe de altă parte însă, e foarte important ca acest rol să se manifeste activ în sensul în care oamenii să conștientizeze că există acest rol și asta spun, sunt mândru că, în România, media publică are, adică, mă refer la Radioul public, are 25% din piața de radio și suntem întotdeauna în topul audiențelor pe diverse tronsoane, iar emisiunile noastre continuă să fie relevante. Are un rol esențial în special în ceea ce privește faptul că transmitem valori, aici e de fapt esența și oamenii conștientizează pentru că, atunci când stai de vorbă cu cineva care merge în mașină și ascultă RADIO ROMÂNIA sau care face parte din acele generații la care nici măcar nu te-ai aștepta să asculte RADIO ROMÂNIA și totuși își găsesc în RADIO ROMÂNIA, prin RADIO ROMÂNIA înțelegându-se nu RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI sau RADIO ROMÂNIA CULTURAL, RADIO ROMÂNIA ca întreagă entitate, RADIO ROMÂNIA ca întreg microunivers de știri, de informații, de cultură, de muzică. RADIO ROMÂNIA știe să ofere, prin mijloacele pe care le are, ceva de care omul are nevoie. Acum, sigur, de exemplu, mi-ar plăcea ca RADIO ROMÂNIA să beneficieze de mai multă promovare în sensul în care să putem să înțelegem cu toții că este nevoie, e o funcțiune de care este nevoie pentru a putea supraviețui mai bine vremurilor acestora. În același timp și noi trebuie să fim în măsură să putem intra în direct cu oamenii care încă nu știu că avem nevoie de ei. E foarte greu să convingi un pușt de 13 ani, 17 ani - am dat, așa, un interval de vârstă, că ar putea să deschidă un radio. El nu știe ce e aia. Nu are noțiunea aceasta de radio, are noțiunea de conținut, și atunci noi trebuie să înțelegem că noi trebuie să ne ducem cu acest conținut de care el are nevoie către el. În acelaşi timp, noi suntem așa, un furnizor mai complex de elemente. Noi avem pe toate frecvențele, dar avem și o sală care e fără accese și fără parcări, care așteaptă de fiecare dată cuminte un anumit tip de public fidel, în care se desfășoară concerte, se desfășoară spectacole, se desfășoară evenimente, modest din punct de vedere al expresiei comerciale, dar extraordinar de important din punct de vedere al conținutului cultural. Sunt peste 400 de artiști care performează în fiecare săptămână, cu minim 3-4 concerte pe săptămână, atât Orchestra Națională Radio, atât Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Populară Radio, Big Band-ul Radio, Corul Radio. Deci sunt multe lucruri ce se întâmplă. În scurt timp, începe Târgul Gaudeamus, unde tăiem, din păcate, mulți copaci, dar, în același timp, îi transformăm în cărți. Poate cei care citesc cărțile învăță să planteze înapoi copacii tăiați ca acele cărți să fie...
O idee foarte bună și sunt foarte multe idei de la ascutătorii care ne-au scris în această dimineață, pentru că tema dimineții este "ce vă doriți de la RADIO ROMÂNIA?", așa că vă adresez și dumneavoastră întrebarea: ce vă doriți dumneavoastră de la Radio-ul pe care l-ați condus în ultimii ani?
Răzvan-Ioan Dincă: Să căutăm continuare senzaționalului, dar să nu-l căutăm în modul în care este comercial, să-l căutăm cum am căutat la Buzău bulion, dar și în performanţele reale ale excepțiilor noastre, acei oameni geniali, talentați, sport, știință, cultură, să putem să continuăm, chiar dacă uneori reporterii noștri sunt abandonați în gări când ninge sau pe drumurile patriei cu Loganul de serviciu și uneori cu benzina din buzunarul propriu, dar nu-i nimic. Suntem curtați în campaniile electorale, uitați în rest. Să continuăm în același fel, să fim noi bătrâni așa, de 97 de ani, cu publicul nostru, care e la fel de bătrân ca și noi, tot 97 de ani are, pentru că în fiecare zi se alătură și continuă să fie alături de noi.
Și cum vedeți Radio-ul public peste trei ani, la centenar?
Răzvan-Ioan Dincă: La fel. Noi, într-un fel, ne continuăm și viața noastră și a altora, spunând poveștile ţării cât putem de bine, o vom face în continuare. Nu schimbarea totală este importantă. Noi rămânem la fel, avem un anumit tip de tradiționalism în ceea ce facem, dar, în același timp, cochetăm și cu digitalizarea, cochetăm cu tot ceea ce este contemporan și o facem așa cum trebuie, în ton cu vremurile. Dacă noi reflectăm ceva, noi nu putem reflecta altceva decât România. Așa cum arată România, așa arată și RADIO ROMÂNIA. Așa cum va arăta România peste trei ani, așa va arăta și RADIO ROMÂNIA.
Ce moment din această misiune, v-aș întreba pe final, ce moment v-a emoționat cel mai mult de când sunteți la conducerea RADIO ROMÂNIA?
Răzvan-Ioan Dincă: Începerea războiului din Ucraina mi-a adus, cred că este cel mai emoționant moment, în sensul negativ. A fost o traumă, mai ales că nu am înțeles din prima ce se întâmplă. Era dimineață, m-a sunat directorul RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI, domnul Dan Preda, și eram la Timișoara, să văd studioul de acolo, m-am trezit, am zis: "A, da?" Nici nu-mi trecea prin cap că poate să înceapă așa ceva. "A, ok", şi am pus telefonul jos, încercând să mă culc în continuare. După care am realizat ceva: Stai puțin, tu ești preşedinte director general la RADIO ROMÂNIA, a început războiul, ai un rol, iar din acel moment mi-am dat seama cât de important este RADIO ROMÂNIA și deci şi rolul meu în contextul dat. M-am emoționat foarte tare și am intrat într-un anumit tip de tăvălug, într-un anumit tip de energie care nu mi-a dispărut mult timp, pentru că în astfel de situații realizezi cât de important este această funcțiune, RADIO ROMÂNIA, cât de important este să informezi corect, cât de important este să fii în ton cu ceea ce se întâmplă, să ai informații și să poți uneori, poate, fără să aduni feedback-ul necesar, să salvăm o viață sau, respectiv, să salvăm posibilitatea ca cineva să scape dintr-un infern cum e acolo, și, sau cum era acolo, cum este și acum, din păcate. Deci asta a fost pentru mine cel mai important și cea mai mare emoție și ştiţi când mai am emoții? Am emoții când mă întâlnesc cu oameni din RADIO ROMÂNIA și îmi zâmbesc, pentru că la început nu prea zâmbeau, foarte puțin oameni acum patru ani zâmbeau. Acum au început să mai zâmbească, ceea ce înseamnă că am făcut niște lucruri bune acolo.
Mulțumim pentru sinceritate și pentru emoție, s-a simțit, domnule Răzvan-Ioan Dincă. Mulțumim pentru dialogul din această dimineață aniversară și pentru felul în care v-ați străduit să duceți mai departe tradiția Radioului public.
Răzvan-Ioan Dincă: Mulțumesc și eu, Radio, pentru revelații, pentru inspirații, pentru îngăduință, pentru răbdare, pentru tot.









