Pâinea cu maia câștigă popularitate în rândul consumatorilor români
Preferințele românilor se schimbă radical în favoarea produselor de panificație mai sănătoase, un segment tot mai larg de cumpărători alegând să abandoneze franzela procesată industrial pentru variantele cu maia sau chiar pentru prepararea aluatului în propria bucătărie, arată concluziile studiului publicat, joi, de Cooperativa Agricolă Biruinţa Olteniei.
Articol de Antena Satelor, 11 Decembrie 2025, 10:08
Datele colectate de Cooperativă arată că schimbarea comportamentului alimentar este puternic influenţată de consumatori cu vârsta cuprinsă între 40 şi 70 de ani, care sunt interesaţi de calitatea şi trasabilitatea ingredientelor.
Conform studiului, 1 din 4 consumatori declară că schimbarea obiceiurilor alimentare a început cu frământarea pâinii acasă. În acelaşi timp, comenzile de făină integrală au crescut constant, de la lună la lună, în ultimul an, alimentate de cererea din online şi de comunităţile digitale dedicate pâinii cu maia.
Diferenţele sunt vizibile şi în pragul sărbătorilor tradiţionale: comenzile din perioada Crăciunului şi Paştelui sunt duble faţă de restul anului, relevă studiul.
Autorii studiului arată că obiceiul preparării pâinii acasă este adoptat în special de femei, cu vârste cuprinse între 25 şi 70 de ani, care aleg făina integrală.
Ele se împart astfel: 25 - 39 de ani (18%) - sunt consumatori care au devenit părinţi şi îşi schimbă obiceiurile pentru a le oferi copiilor o alternativă mai bogată în nutrienţi la pâinea din comerţ; 40 - 70 de ani (82%) - sunt consumatori care au obiceiul de a găti acasă şi care folosesc făinuri integrale pentru o alimentaţie echilibrată.
Din această categorie de consumatori (de 40 - 70 de ani), 55% devin mai conştiente de importanţa calităţii alimentelor, fie din cauza unor boli cronice (ex.: diabet), fie pentru că înţeleg rolul alimentaţiei în menţinerea sănătăţii. 45% aleg făinurile integrale pentru gustul autentic, asemănător pâinii de altădată.
Conform studiului, majoritatea consumatorilor au educaţie peste medie (85%), provin din mediul urban (89%) şi declară că citesc etichetele produselor. Aceştia se uită la conţinutul de fibre, evită conservanţii şi excesul de sare şi preferă pâinea cu maia şi făinurile integrale.
Adesea, aceşti consumatori sunt dispuşi să plătească mai mult pentru ingrediente premium sau pentru pâine artizanală.
Trăiesc preponderent în oraşe mari (peste 68% dintre respondente), iar cele din mediul rural sunt, în proporţie semnificativă, persoane care s-au mutat la sat după pandemie.
Conform aceluiaşi studiu, consumatorii sunt mai predispuşi să comande făinuri integrale în perioada Crăciunului şi Paştelui, pentru a prepara cozonacul tradiţional, care poate fi un desert mai sănătos atunci când este făcut din ingrediente integrale.
Datele studiului au fost colectate online, pe un eşantion de 2.500 de respondenţi, în intervalul mai-decembrie 2025.








