Dispozitivele de siguranță "Assisto", instalate la aproape 80 de vârstnici
Programul „Assisto”, o inițiativă a autorităților locale din Sfântu Gheorghe, a generat un interes semnificativ în rândul persoanelor vârstnice și vulnerabile. Peste 100 de solicitări au fost deja înregistrate pentru dispozitivele de alertă personală, iar un număr de aproximativ 80 de beneficiari se bucură deja de siguranța oferită de acest serviciu esențial în situații de urgență.

Articol de Petruț Mazilu, 29 Septembrie 2025, 15:22
Programul, parte a iniţiativei 'Grijă faţă de oameni' a Primăriei Sfântu Gheorghe, oferă beneficiarilor un ceas sau un medalion echipat cu buton de urgenţă, senzor de cădere şi GPS, conectat la un call- center non-stop. În caz de pericol, o simplă apăsare pune utilizatorul în legătură cu dispecerii, care pot alerta familia, vecinii sau serviciile de urgenţă. Dispozitivele sunt rezistente la şocuri şi apă, putând fi purtate permanent, inclusiv în baie sau în timpul activităţilor casnice.
Costul lunar al serviciului este de 100 de lei, din care municipalitatea acoperă 70%, iar beneficiarul plăteşte doar 30 de lei.
'Este vorba, de fapt, despre un fel de pager, care poate fi purtat la mână asemenea unui ceas sau la gât, sub formă de medalion. În caz de pericol, utilizatorul apasă un buton şi intră în legătură cu call-centerul, care funcţionează non-stop în fosta clădire CONSIC, aflată deasupra Muzeului Naţional Secuiesc (...) Dacă este cazul, sunt anunţate persoanele apropiate, care pot intra în locuinţa apelantului', a declarat, pentru AGERPRES, directorul Fundaţiei Creştine Diakonia, Makkai Peter, unul dintre iniţiatorii acestui program.
Makkai Peter a precizat că programul Assisto funcţionează deocamdată doar în municipiul Sfântu Gheorghe, însă poate fi extins la nivel naţional, deoarece call-centerul are capacitatea de a prelua mii de apeluri din toată ţara.
'Noi chiar dorim să ajutăm şi să extindem acest program, dar pentru asta avem nevoie de parteneriate cu autorităţile locale sau ONG-uri din alte judeţe, care să poată interveni în caz de urgenţă. Deci, indiferent din ce colţ al ţării se va suna, apelul va fi primit la Sfântu Gheorghe, dar intervenţia va trebui efectuată de cineva din localitatea sau judeţul în care trăieşte apelantul', a mai spus Makkai Peter.
Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, a precizat recent, în cadrul unei conferinţe de presă, că programul a pornit de la realitatea socială că tot mai multe persoane vârstnice trăiesc singure, sunt dependente sau au probleme de sănătate.
'Am spus că în acest mandat un scop important al municipalităţii este să ajute persoanele nevoiaşe. Am identificat această categorie socială vulnerabilă - oameni vârstnici, singuri, bolnavi, care, de foarte multe ori, din cauza faptului că nu pot anunţa autorităţile, vecinii, familia dacă li se întâmplă ceva, ajung la spital sau chiar să moară. Nu este invenţia noastră, ci am preluat-o din Ungaria, unde funcţionează la nivel naţional (...) Sunt convins că prin acest program vom putea ajuta şi vom putea salva vieţi', a mai spus primarul Antal Arpad.