Ascultă Radio Antena Satelor Live

Momentul critic al învățământului profesional din România

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față.

23 Octombrie 2018, 07:23

Peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează învățământul profesional și tehnic.

În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real.

Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare.” (Daniela Vișoianu Președintă Federația Coaliția pentru Educație)

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT).

Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost:

1) de a informa privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

2) de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice;

3) de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Subiectele lansate de către membrii panelului și de către participanți pot fi rezumate în jurul următoarele teme:

 (Lipsa de) calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate;

 Pierderea unor generații întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forței de muncă;

 Lipsa de legătura între IPT si piața muncii și necorelarea cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este mai degrabă în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor;

 Extinderea rolului și obiectivelor învațământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale. Acestea sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice;

 Percepția și imaginea negativă a IPT în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Scoala Vocationala CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt);

 Slaba reprezentare a elevilor din IPT și exemplul dat de inițiativa de implicare a acestora prin Liga Elevilor Meseriași, demarată în acest an în Buzău;

 Modelul Scolii Vocationale CONCORDIA, a Școlii Kronstadt și inițiativele la care lucrează Autoritatea Națională pentru Formare Profesională în Sistem Dual, cum ar fi Școala Profesională Metropolitană în Sistem Dual din București. Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

 Scalarea modelelor de succes;

 Îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii;

 Rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT;

 Structura ciclurilor de învățământ;

 Finanțarea IPT;

 Corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

 Cultura organizațională și leadership-ul în școli.

Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro.

Sursa: pluscommunication.eu

25 de candidați eliminați la prima probă scrisă a Bacalaureatului. Participare ridicată, 98,71%
Educatie 10 Iunie 2025, 17:32

25 de candidați eliminați la prima probă scrisă a Bacalaureatului. Participare ridicată, 98,71%

Prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat 2025, la Limba şi literatura română, s-a desfășurat cu o participare...

25 de candidați eliminați la prima probă scrisă a Bacalaureatului. Participare ridicată, 98,71%
Ziua Națională a Învățătorului – Omagiu celor care clădesc viitorul
Educatie 05 Iunie 2025, 15:16

Ziua Națională a Învățătorului – Omagiu celor care clădesc viitorul

În fiecare an, pe 5 iunie, România celebrează Ziua Națională a Învățătorului, o zi cu o însemnătate profundă în calendarul...

Ziua Națională a Învățătorului – Omagiu celor care clădesc viitorul
Universitatea din Bucureşti va scoate la concurs în această vară aproximativ 8.300 de locuri la buget
Educatie 23 Mai 2025, 15:05

Universitatea din Bucureşti va scoate la concurs în această vară aproximativ 8.300 de locuri la buget

Potrivit unui comunicat de presă remis AGERPRES, pentru programele de licenţă, masterat şi doctorat, sesiunea de vară a...

Universitatea din Bucureşti va scoate la concurs în această vară aproximativ 8.300 de locuri la buget
Examenul de Evaluare Naţională ar putea fi modificat conform unui proiect pilot agreat de toţi actorii din educaţie
Educatie 21 Mai 2025, 23:10

Examenul de Evaluare Naţională ar putea fi modificat conform unui proiect pilot agreat de toţi actorii din educaţie

Examenul de Evaluare Naţională de la clasa a VIII-a are o serie de lipsuri, a declarat astăzi ministrul educaţiei, Daniel...

Examenul de Evaluare Naţională ar putea fi modificat conform unui proiect pilot agreat de toţi actorii din educaţie
Ministrul Educației vrea lecții mai concentrate și mai apropiate de realitate
Educatie 21 Mai 2025, 11:32

Ministrul Educației vrea lecții mai concentrate și mai apropiate de realitate

Într-o declarație recentă, Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a făcut apel la cadrele didactice să își...

Ministrul Educației vrea lecții mai concentrate și mai apropiate de realitate
Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a debutează marți în toată țara
Educatie 19 Mai 2025, 10:48

Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a debutează marți în toată țara

Marți începe Evaluarea Națională a elevilor de clasa a IV-a, testare organizată la nivel național de Ministerul Educației....

Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a debutează marți în toată țara
Elevii de clasa a II-a susțin marți prima probă a Evaluării Naționale
Educatie 12 Mai 2025, 12:06

Elevii de clasa a II-a susțin marți prima probă a Evaluării Naționale

Elevii de clasa a II-a din întreaga țară susțin marți, 13 mai, prima probă din cadrul Evaluării Naționale, un test menit să...

Elevii de clasa a II-a susțin marți prima probă a Evaluării Naționale
Excursie cu aer sărat și spiritualitate – Săptămâna Verde la Școala Gimnazială Helegiu
Educatie 08 Mai 2025, 20:11

Excursie cu aer sărat și spiritualitate – Săptămâna Verde la Școala Gimnazială Helegiu

Salina Târgu Ocna și Mănăstirea Măgura Ocnei – repere de suflet și natură pentru cei mici.

Excursie cu aer sărat și spiritualitate – Săptămâna Verde la Școala Gimnazială Helegiu