Ascultă Radio Antena Satelor Live

Momentul critic al învățământului profesional din România

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față.

23 Octombrie 2018, 07:23

Peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează învățământul profesional și tehnic.

În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real.

Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare.” (Daniela Vișoianu Președintă Federația Coaliția pentru Educație)

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT).

Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost:

1) de a informa privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

2) de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice;

3) de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Subiectele lansate de către membrii panelului și de către participanți pot fi rezumate în jurul următoarele teme:

 (Lipsa de) calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate;

 Pierderea unor generații întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forței de muncă;

 Lipsa de legătura între IPT si piața muncii și necorelarea cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este mai degrabă în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor;

 Extinderea rolului și obiectivelor învațământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale. Acestea sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice;

 Percepția și imaginea negativă a IPT în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Scoala Vocationala CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt);

 Slaba reprezentare a elevilor din IPT și exemplul dat de inițiativa de implicare a acestora prin Liga Elevilor Meseriași, demarată în acest an în Buzău;

 Modelul Scolii Vocationale CONCORDIA, a Școlii Kronstadt și inițiativele la care lucrează Autoritatea Națională pentru Formare Profesională în Sistem Dual, cum ar fi Școala Profesională Metropolitană în Sistem Dual din București. Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

 Scalarea modelelor de succes;

 Îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii;

 Rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT;

 Structura ciclurilor de învățământ;

 Finanțarea IPT;

 Corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

 Cultura organizațională și leadership-ul în școli.

Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro.

Sursa: pluscommunication.eu

Înscrierile pentru sesiunea a doua a Bacalaureatului din acest an au început
Educatie 15 Iulie 2024, 11:58

Înscrierile pentru sesiunea a doua a Bacalaureatului din acest an au început

Luni au început înscrierile pentru cea de-a doua sesiune din acest an a examenului de Bacalaureat, care va avea loc în luna...

Înscrierile pentru sesiunea a doua a Bacalaureatului din acest an au început
Elevii de clasa a VIII-a au început înscrierea la liceu. Repartizarea computerizată va avea loc pe 24 iulie
Educatie 11 Iulie 2024, 14:26

Elevii de clasa a VIII-a au început înscrierea la liceu. Repartizarea computerizată va avea loc pe 24 iulie

Absolvenţii claselor a VIII-a care au trecut de Evaluarea Naţională se pot înscrie, începând de joi, la licee, repartizarea...

Elevii de clasa a VIII-a au început înscrierea la liceu. Repartizarea computerizată va avea loc pe 24 iulie
Ierarhia candidaților la admiterea în liceu va fi disponibilă miercuri
Educatie 10 Iulie 2024, 09:00

Ierarhia candidaților la admiterea în liceu va fi disponibilă miercuri

Publicarea ierarhiei la nivelul judeţelor din ţară şi al municipiului Bucureşti a absolvenţilor claselor a VIII-a care...

Ierarhia candidaților la admiterea în liceu va fi disponibilă miercuri
Alba: O singură medie de 10 şi două unităţi de învăţământ cu 100% candidaţi promovaţi la Bacalaureat
Educatie 08 Iulie 2024, 18:00

Alba: O singură medie de 10 şi două unităţi de învăţământ cu 100% candidaţi promovaţi la Bacalaureat

O fată din Apuseni a obţinut singura medie de 10 la Bacalaureat din Alba, judeţ în care rata de promovare a fost în această...

Alba: O singură medie de 10 şi două unităţi de învăţământ cu 100% candidaţi promovaţi la Bacalaureat
Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul
Educatie 08 Iulie 2024, 17:58

Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul

Programul care reduce abandonul şcolar şi anulează o parte dintre diferenţele educaţionale majore dintre rural şi urban.

Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul
Sălaj: Nicio medie de 10 la bacalaureat; 84 note de 10 la disciplinele de examen
Educatie 08 Iulie 2024, 17:56

Sălaj: Nicio medie de 10 la bacalaureat; 84 note de 10 la disciplinele de examen

Niciun absolvent de liceu din Sălaj nu a reuşit, în acest an, să obţină media 10 la examenul naţional de bacalaureat, însă...

Sălaj: Nicio medie de 10 la bacalaureat; 84 note de 10 la disciplinele de examen
Excelență academică în Iași: Județul cu cele mai multe note de 10 la Bacalaureat
Educatie 08 Iulie 2024, 15:25

Excelență academică în Iași: Județul cu cele mai multe note de 10 la Bacalaureat

Iaşiul este judeţul cu cele mai multe medii de 10 la Bacalaureat, conform rezultatelor publicate, luni, de Ministerul Educaţiei

Excelență academică în Iași: Județul cu cele mai multe note de 10 la Bacalaureat
Bacalaureat 2024: 76,4% dintre elevi au promovat examenele
Educatie 08 Iulie 2024, 14:59

Bacalaureat 2024: 76,4% dintre elevi au promovat examenele

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat, luni, că rata de promovare la prima sesiune a examenului de Bacalaureat este de...

Bacalaureat 2024: 76,4% dintre elevi au promovat examenele