Ascultă Radio Antena Satelor Live

Momentul critic al învățământului profesional din România

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față.

23 Octombrie 2018, 07:23

Peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează învățământul profesional și tehnic.

În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real.

Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare.” (Daniela Vișoianu Președintă Federația Coaliția pentru Educație)

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT).

Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost:

1) de a informa privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

2) de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice;

3) de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Subiectele lansate de către membrii panelului și de către participanți pot fi rezumate în jurul următoarele teme:

 (Lipsa de) calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate;

 Pierderea unor generații întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forței de muncă;

 Lipsa de legătura între IPT si piața muncii și necorelarea cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este mai degrabă în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor;

 Extinderea rolului și obiectivelor învațământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale. Acestea sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice;

 Percepția și imaginea negativă a IPT în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Scoala Vocationala CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt);

 Slaba reprezentare a elevilor din IPT și exemplul dat de inițiativa de implicare a acestora prin Liga Elevilor Meseriași, demarată în acest an în Buzău;

 Modelul Scolii Vocationale CONCORDIA, a Școlii Kronstadt și inițiativele la care lucrează Autoritatea Națională pentru Formare Profesională în Sistem Dual, cum ar fi Școala Profesională Metropolitană în Sistem Dual din București. Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

 Scalarea modelelor de succes;

 Îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii;

 Rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT;

 Structura ciclurilor de învățământ;

 Finanțarea IPT;

 Corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

 Cultura organizațională și leadership-ul în școli.

Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro.

Sursa: pluscommunication.eu

Au început simulările examenelor naționale. Calendarul testărilor
Educatie 20 Martie 2023, 12:42

Au început simulările examenelor naționale. Calendarul testărilor

Simularea evaluărilor de la finalul ciclurilor gimnazial şi liceal (an şcolar 2022 - 2023), organizată la nivel naţional de...

Au început simulările examenelor naționale. Calendarul testărilor
Elevii vor avea acces la noile apariţii literare prin Programul 'O carte pentru fiecare'
Educatie 17 Martie 2023, 10:38

Elevii vor avea acces la noile apariţii literare prin Programul 'O carte pentru fiecare'

Toţi elevii vor avea acces la noile apariţii literare prin Programul Naţional 'O carte pentru fiecare', care va fi înfiinţat...

Elevii vor avea acces la noile apariţii literare prin Programul 'O carte pentru fiecare'
CNE afirmă că posibilitatea de a alege Religia ca probă la Bacalaureat nu ar aduce un beneficiu real elevilor
Educatie 16 Martie 2023, 12:25

CNE afirmă că posibilitatea de a alege Religia ca probă la Bacalaureat nu ar aduce un beneficiu real elevilor

Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Miruna Croitoru, a afirmat joi că posibilitatea de a alege Religia ca probă la...

CNE afirmă că posibilitatea de a alege Religia ca probă la Bacalaureat nu ar aduce un beneficiu real elevilor
Cultele propun amendamente la proiectele de lege ale învăţământului
Educatie 16 Martie 2023, 11:36

Cultele propun amendamente la proiectele de lege ale învăţământului

La iniţiativa Patriarhiei Române, conducătorii a 13 dintre cele 18 culte recunoscute la noi au semnat o scrisoare adresată...

Cultele propun amendamente la proiectele de lege ale învăţământului
A fost publicat ghidul a publicat privind simularea examenelor naţionale
Educatie 16 Martie 2023, 10:52

A fost publicat ghidul a publicat privind simularea examenelor naţionale

Ministerul Educaţiei a publicat ghidul privind simularea examenelor naţionale în anul şcolar 2022 - 2023.

A fost publicat ghidul a publicat privind simularea examenelor naţionale
Programul 'Lapte şi corn', reintrodus în şcoli şi grădiniţe din Vrancea
Educatie 15 Martie 2023, 14:25

Programul 'Lapte şi corn', reintrodus în şcoli şi grădiniţe din Vrancea

Laptele şi produsele lactate din programul 'Lapte şi corn' au fost reintroduse, la începutul săptămânii, în şcolile şi...

Programul 'Lapte şi corn', reintrodus în şcoli şi grădiniţe din Vrancea
Consiliul Naţional al Elevilor nu este de acord cu introducerea admiterii la liceu
Educatie 14 Martie 2023, 12:02

Consiliul Naţional al Elevilor nu este de acord cu introducerea admiterii la liceu

Consiliul Naţional al Elevilor nu este de acord cu introducerea admiterii la liceu, propusă prin proiectul de lege publicat...

Consiliul Naţional al Elevilor nu este de acord cu introducerea admiterii la liceu
Academia Română instituie o bursă în memoria academicianului Şerban Papacostea
Educatie 11 Martie 2023, 08:54

Academia Română instituie o bursă în memoria academicianului Şerban Papacostea

O bursă de 5.000 euro va fi acordată anual istoricilor, prin concurs de dosare, în memoria academicianului Şerban Papacostea....

Academia Română instituie o bursă în memoria academicianului Şerban Papacostea