Ascultă Radio Antena Satelor Live

Momentul critic al învățământului profesional din România

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față.

23 Octombrie 2018, 07:23

Peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează învățământul profesional și tehnic.

În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real.

Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare.” (Daniela Vișoianu Președintă Federația Coaliția pentru Educație)

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT).

Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost:

1) de a informa privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

2) de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice;

3) de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Subiectele lansate de către membrii panelului și de către participanți pot fi rezumate în jurul următoarele teme:

 (Lipsa de) calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate;

 Pierderea unor generații întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forței de muncă;

 Lipsa de legătura între IPT si piața muncii și necorelarea cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este mai degrabă în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor;

 Extinderea rolului și obiectivelor învațământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale. Acestea sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice;

 Percepția și imaginea negativă a IPT în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Scoala Vocationala CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt);

 Slaba reprezentare a elevilor din IPT și exemplul dat de inițiativa de implicare a acestora prin Liga Elevilor Meseriași, demarată în acest an în Buzău;

 Modelul Scolii Vocationale CONCORDIA, a Școlii Kronstadt și inițiativele la care lucrează Autoritatea Națională pentru Formare Profesională în Sistem Dual, cum ar fi Școala Profesională Metropolitană în Sistem Dual din București. Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

 Scalarea modelelor de succes;

 Îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii;

 Rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT;

 Structura ciclurilor de învățământ;

 Finanțarea IPT;

 Corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

 Cultura organizațională și leadership-ul în școli.

Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro.

Sursa: pluscommunication.eu

Comisia Europeană Anunţă Lansarea Competiţiei „Lider European” 2023
Educatie 29 Septembrie 2023, 01:57

Comisia Europeană Anunţă Lansarea Competiţiei „Lider European” 2023

Reprezentanţa Comisiei Europene în România lansează cu entuziasm competiţia 'Lider European' 2023. Acest concurs, dedicat...

Comisia Europeană Anunţă Lansarea Competiţiei „Lider European” 2023
Competenţele financiare pentru copii şi tineri
Educatie 27 Septembrie 2023, 02:11

Competenţele financiare pentru copii şi tineri

Comisia Europeană (CE) a publicat miercuri un cadru comun de competenţele financiare pentru copii şi tineri al UE/OCDE.

Competenţele financiare pentru copii şi tineri
Liceenii, invitați să se înscrie în competiția Solve for Tomorrow
Educatie 26 Septembrie 2023, 15:38

Liceenii, invitați să se înscrie în competiția Solve for Tomorrow

Aflat la cea de-a treia ediție, evenimentul se adresează elevilor cu vârsta între 16 și 18 ani și își propune să aducă...

Liceenii, invitați să se înscrie în competiția Solve for Tomorrow
2023, anul cheie al educației climatice, în România
Educatie 19 Septembrie 2023, 15:04

2023, anul cheie al educației climatice, în România

În anul 2023, în curricula școlilor s-a introdus educația pentru mediu și schimbări climatice, la decizia. De asemenea, avem...

2023, anul cheie al educației climatice, în România
Educația se poate realiza cu succes și prin joacă
Educatie 18 Septembrie 2023, 17:18

Educația se poate realiza cu succes și prin joacă

În comuna Cârța din județul Sibiu elevii învăța noțiuni practice într-un cadru special amenajat de învățătorul Tudorel...

Educația se poate realiza cu succes și prin joacă
Copilul nu vrea să meargă la grădiniță/școală. Ce soluții avem?
Educatie 13 Septembrie 2023, 11:54

Copilul nu vrea să meargă la grădiniță/școală. Ce soluții avem?

Majoritatea copiilor nu vor să meargă la grădiniță/școală din când în când. La fel ca fiecare dintre noi, adulții, acest...

Copilul nu vrea să meargă la grădiniță/școală. Ce soluții avem?
Din nou la școală! 8 metode să-ți motivezi copilul să învețe
Educatie 13 Septembrie 2023, 11:31

Din nou la școală! 8 metode să-ți motivezi copilul să învețe

Începe școala - motiv de bucurie pentru unii copii, prilej de „chin”, pentru alții. Dacă te numeri printre părinții care țin...

Din nou la școală! 8 metode să-ți motivezi copilul să învețe
Ministerul Educaţiei a modificat o serie de ţinte şi jaloane din PNRR
Educatie 11 Septembrie 2023, 18:29

Ministerul Educaţiei a modificat o serie de ţinte şi jaloane din PNRR

Ministerul Educaţiei a modificat o serie de ţinte şi jaloane din PNRR şi a explicat, astăzi, că acestea au fost făcute în...

Ministerul Educaţiei a modificat o serie de ţinte şi jaloane din PNRR