Ascultă Radio Antena Satelor Live

Momentul critic al învățământului profesional din România

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față.

23 Octombrie 2018, 07:23

Peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează învățământul profesional și tehnic.

În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real.

Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare.” (Daniela Vișoianu Președintă Federația Coaliția pentru Educație)

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT).

Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost:

1) de a informa privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

2) de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice;

3) de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Subiectele lansate de către membrii panelului și de către participanți pot fi rezumate în jurul următoarele teme:

 (Lipsa de) calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate;

 Pierderea unor generații întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forței de muncă;

 Lipsa de legătura între IPT si piața muncii și necorelarea cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este mai degrabă în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor;

 Extinderea rolului și obiectivelor învațământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale. Acestea sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice;

 Percepția și imaginea negativă a IPT în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Scoala Vocationala CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt);

 Slaba reprezentare a elevilor din IPT și exemplul dat de inițiativa de implicare a acestora prin Liga Elevilor Meseriași, demarată în acest an în Buzău;

 Modelul Scolii Vocationale CONCORDIA, a Școlii Kronstadt și inițiativele la care lucrează Autoritatea Națională pentru Formare Profesională în Sistem Dual, cum ar fi Școala Profesională Metropolitană în Sistem Dual din București. Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

 Scalarea modelelor de succes;

 Îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii;

 Rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT;

 Structura ciclurilor de învățământ;

 Finanțarea IPT;

 Corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

 Cultura organizațională și leadership-ul în școli.

Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro.

Sursa: pluscommunication.eu

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Educatie 25 Septembrie 2024, 15:06

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne

Cei care doresc să devină poliţişti, jandarmi, pompieri sau poliţişti de frontieră se pot înscrie, până la data de 6...

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Educatie 24 Septembrie 2024, 16:51

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere

O nouă sesiune de admitere în unităţile de învăţământ postliceal ale Poliţiei Române, Şcoala de Agenţi de Poliţie "Vasile...

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Educatie 20 Septembrie 2024, 16:00

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică

Activitatea instructiv-educativă cu prezenţă fizică se va relua, începând de luni, 23 septembrie, în toate...

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională
Educatie 18 Septembrie 2024, 12:47

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională

Elevii care au reușit să obțină media 10 la examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională vor primi stimulente financiare...

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională
Rezultatele evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, de acum în punctaje
Educatie 17 Septembrie 2024, 17:23

Rezultatele evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, de acum în punctaje

Extinderea duratei testului la Evaluarea naţională la clasa a II-a de la 30 de minute la 45 de minute, exprimarea în punctaje...

Rezultatele evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, de acum în punctaje
Buzău: Un consilier şcolar pentru trei unităţi de învăţământ; ISJ solicită suplimentarea posturilor
Educatie 12 Septembrie 2024, 09:23

Buzău: Un consilier şcolar pentru trei unităţi de învăţământ; ISJ solicită suplimentarea posturilor

Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) a solicitat Ministerului Educaţiei suplimentarea posturilor de consilier şcolar, în...

Buzău: Un consilier şcolar pentru trei unităţi de învăţământ; ISJ solicită suplimentarea posturilor
Buzău: Patru instituţii de învăţământ adoptă economia circulară, pe modelul primei şcoli verzi din România
Educatie 11 Septembrie 2024, 10:48

Buzău: Patru instituţii de învăţământ adoptă economia circulară, pe modelul primei şcoli verzi din România

Patru instituţii de învăţământ din municipiul Buzău au fost incluse într-un program amplu de tranziţie la economia circulară...

Buzău: Patru instituţii de învăţământ adoptă economia circulară, pe modelul primei şcoli verzi din România
Înapoi la școală, optimism și provocări în noul an școlar
Educatie 11 Septembrie 2024, 10:08

Înapoi la școală, optimism și provocări în noul an școlar

Noul an școlar a început cu emoții și așteptări mari atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Potrivit unui sondaj...

Înapoi la școală, optimism și provocări în noul an școlar