Ascultă Radio Antena Satelor Live

Momentul critic al învățământului profesional din România

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față.

23 Octombrie 2018, 07:23

Peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează învățământul profesional și tehnic.

În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real.

Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare.” (Daniela Vișoianu Președintă Federația Coaliția pentru Educație)

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT).

Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost:

1) de a informa privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

2) de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice;

3) de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Subiectele lansate de către membrii panelului și de către participanți pot fi rezumate în jurul următoarele teme:

 (Lipsa de) calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate;

 Pierderea unor generații întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forței de muncă;

 Lipsa de legătura între IPT si piața muncii și necorelarea cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este mai degrabă în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor;

 Extinderea rolului și obiectivelor învațământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale. Acestea sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice;

 Percepția și imaginea negativă a IPT în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Scoala Vocationala CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt);

 Slaba reprezentare a elevilor din IPT și exemplul dat de inițiativa de implicare a acestora prin Liga Elevilor Meseriași, demarată în acest an în Buzău;

 Modelul Scolii Vocationale CONCORDIA, a Școlii Kronstadt și inițiativele la care lucrează Autoritatea Națională pentru Formare Profesională în Sistem Dual, cum ar fi Școala Profesională Metropolitană în Sistem Dual din București. Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

 Scalarea modelelor de succes;

 Îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii;

 Rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT;

 Structura ciclurilor de învățământ;

 Finanțarea IPT;

 Corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

 Cultura organizațională și leadership-ul în școli.

Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro.

Sursa: pluscommunication.eu

Bibliotecile şcolare ar putea avea un colţ dedicat părinţilor, la propunerea inspectorului şcolar general
Educatie 15 Februarie 2024, 12:25

Bibliotecile şcolare ar putea avea un colţ dedicat părinţilor, la propunerea inspectorului şcolar general

Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, Cristian Nicula, a declarat joi, pentru AGERPRES, că va propune ca...

Bibliotecile şcolare ar putea avea un colţ dedicat părinţilor, la propunerea inspectorului şcolar general
Simularea Evaluării Naţionale: Elevii din partea minorităţilor susţin proba de limba şi literatura maternă
Educatie 07 Februarie 2024, 07:55

Simularea Evaluării Naţionale: Elevii din partea minorităţilor susţin proba de limba şi literatura maternă

Elevii de clasa a VIII-a din partea minorităţilor naţionale vor susţine, miercuri, proba de limba şi literatura maternă din...

Simularea Evaluării Naţionale: Elevii din partea minorităţilor susţin proba de limba şi literatura maternă
Prezenţă ridicată la prima probă a simulării Evaluării Naţionale. Simularea continuă marţi
Educatie 05 Februarie 2024, 15:37

Prezenţă ridicată la prima probă a simulării Evaluării Naţionale. Simularea continuă marţi

Rata de participare la proba de Limba şi literatura română din cadrul simulării Evaluării Naţionale a fost de 93,4%, fiind...

Prezenţă ridicată la prima probă a simulării Evaluării Naţionale. Simularea continuă marţi
Elevii de clasa a VIII-a încep luni simularea Evaluării naţionale
Educatie 02 Februarie 2024, 12:54

Elevii de clasa a VIII-a încep luni simularea Evaluării naţionale

Elevii de clasa a VIII-a vor susţine, luni, proba la Limba română din cadrul simulării Evaluării naţionale, potrivit...

Elevii de clasa a VIII-a încep luni simularea Evaluării naţionale
Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Şcoală
Educatie 27 Ianuarie 2024, 12:51

Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Şcoală

Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Şcoală este marcată, anual, la data de 30 ianuarie, în şcolile din întreaga lume, la...

Ziua Internaţională a Nonviolenţei în Şcoală
Simularea Parlamentului României - a IX-a ediţie: 160 de tineri vor învăţa să redacteze şi să modifice proiecte legislative
Educatie 27 Ianuarie 2024, 12:48

Simularea Parlamentului României - a IX-a ediţie: 160 de tineri vor învăţa să redacteze şi să modifice proiecte legislative

Simularea Parlamentului României, aflată la cea de-a IX-a ediţie, se va desfăşura, în perioada 9 - 11 februarie, la Camera...

Simularea Parlamentului României - a IX-a ediţie: 160 de tineri vor învăţa să redacteze şi să modifice proiecte legislative
Clase înfiinţate suplimentar pe fondul reîntoarcerii copiilor din străinătate şi al măsurilor de tip 'Masa caldă'
Educatie 25 Ianuarie 2024, 13:19

Clase înfiinţate suplimentar pe fondul reîntoarcerii copiilor din străinătate şi al măsurilor de tip 'Masa caldă'

Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău a aprobat înfiinţarea a două clase suplimentare pentru anul şcolar viitor, una de nivel...

Clase înfiinţate suplimentar pe fondul reîntoarcerii copiilor din străinătate şi al măsurilor de tip 'Masa caldă'
Operator în industria berii, o nouă calificare pentru elevii din învăţământul profesional dual
Educatie 24 Ianuarie 2024, 21:09

Operator în industria berii, o nouă calificare pentru elevii din învăţământul profesional dual

Aproximativ 150 de elevi vor beneficia de învăţământ tehnic în sistem dual în anul şcolar 2024-2025 datorită unui parteneriat...

Operator în industria berii, o nouă calificare pentru elevii din învăţământul profesional dual