Expunerea la ecrane poate afecta grav dezvoltarea copiilor sub 6 ani, susțin experții
Oamenii de știință atrag atenția asupra riscurilor majore asociate expunerii copiilor sub 6 ani la ecrane, precum telefoanele, tabletele sau televizoarele. Timpul petrecut în fața ecranelor poate afecta dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a celor mici.

Articol de Petruț Mazilu, 30 Aprilie 2025, 10:23
Astfel, accesul copiilor cu vârsta sub şase ani la ecrane ar trebui interzis deoarece 'le afectează permanent sănătatea şi capacităţile intelectuale', susţin cinci societăţi ştiinţifice franceze într-un comunicat citat de AFP.
Acest 'apel la o conştientizare colectivă' se adresează 'tinerilor părinţi, profesorilor, educatorilor şi pedagogilor, îngrijitorilor, factorilor de decizie politică' şi este cosemnat şi postat online de Societatea Franceză de Pediatrie, Societatea Franceză de Sănătate Publică, Societatea Franceză de Psihiatrie a Copilului şi Adolescentului şi de Societatea Franceză de Oftalmologie, precum şi de Societatea Francofonă pentru Sănătate şi Mediu.
Mesajul actual al autorităţilor sanitare, 'fără ecrane înainte de vârsta de trei ani', este 'în mod evident insuficient şi trebuie actualizat în lumina cunoştinţelor recente', devenind: 'Fără ecrane înainte de vârsta de şase ani', potrivit acestor societăţi.
'Ecranele, indiferent de forma lor - televizor, tabletă, telefon - nu răspund nevoilor copiilor' şi, 'mai rău, împiedică şi alterează dezvoltarea creierului lor', au avertizat societăţile.
Profesioniştii din domeniul sanitar şi personalul din grădiniţe şi şcoli pregătitoare 'au observat daunele cauzate de expunerea regulată la ecrane înainte de şcoala primară: întârzieri în limbaj, probleme de atenţie şi de memorare, agitaţie motorie...', se mai arată în text.
'Deşi toate mediile socioeducative sunt afectate, expunerea este mai mare în gospodăriile defavorizate, ceea ce contribuie la creşterea inegalităţilor sociale', au notat societăţile. Deoarece neurodezvoltarea copilului rezultă din 'observaţii şi interacţiuni bogate şi variate cu mediul' pentru care 'primii şase ani de viaţă sunt fundamentali'.
'Nu este vorba despre demonizarea instrumentelor digitale şi a utilizării lor, dar există o vârstă pentru orice', au subliniat aceşti specialişti în sănătate, care au făcut apel în special la părinţi să 'creeze un mediu favorabil sănătăţii şi dezvoltării copilului', prin promovarea 'activităţilor alternative: lectură cu voce tare, jocuri libere, de societate sau în aer liber, activităţi fizice, creative şi artistice'.