Românii, încurajați să consume local: Produsele tradiționale revin în prim-plan
La finalul săptămânii trecute, cu ocazia Zilei Agriculturii Ecologice, a fost lansat primul program național dedicat protecției consumatorilor din mediul rural și sprijinirii producătorilor locali, sub sloganul „Mănânci bine, trăiești bine”.

Articol de Ramona Alexandrescu, 22 Octombrie 2025, 09:56
Inițiativa aparține InfoCons, în parteneriat cu mai multe organizații și instituții publice, și își propune să ofere un sprijin concret pentru țăranul român, pentru micii întreprinzători și pentru meșteșugarii care păstrează tradițiile vii în satele României.
Invitatul realizatoarei Violeta Anghel în cadrul emisiunii Viața la Țară, difuzată de Antena Satelor, Sorin Mierlea, președintele InfoCons, a explicat scopul acestui nou program:
„Este pentru prima oară în România când reușim, mai multe entități, să ne așezăm la aceeași masă pentru a ajuta, în mod real, satul românesc. Vrem să sprijinim micul întreprinzător și meșteșugarul care, de cele mai multe ori, nu a avut acces la piețe sau la informații corecte. Trebuie să le oferim un punct de sprijin, un loc unde pot afla ce drepturi și obligații au, cum trebuie etichetate produsele și cum pot fi prezenți legal pe piață.”
Prin intermediul aplicației gratuite InfoCons, locuitorii din mediul rural pot afla instantaneu dacă produsele pe care intenționează să le cumpere sunt conforme.
„Aplicația funcționează simplu prin scanarea codului de bare, orice consumator poate verifica dacă un produs este parte dintr-o alertă de neconformitate, fie că vorbim de alimente, unelte, electrocasnice sau produse agricole. E disponibilă în limba română, dar și în limbile minorităților, pentru ca oricine să se poată informa corect”, a explicat Sorin Mierlea.
Programul include, de asemenea, un mecanism de conciliere între meșteșugari și instituțiile de control, menit să aducă producătorul român la un standard european de calitate și transparență.
Președintele InfoCons a subliniat că scopul final este ca satul românesc să se ridice la nivelul comunităților agricole din Franța, Italia sau Belgia:
„Suntem cetățeni europeni și avem drepturi egale. Important este să le cunoaștem și să le folosim. Acest program își propune tocmai asta să aducă satul românesc în lumina reflectoarelor, informându-l și sprijinindu-l. Locuitorii din mediul rural trebuie să știe că au aceleași drepturi ca și cei din orașe.”
Un alt obiectiv al programului este combaterea produselor contrafăcute care se prezintă fals ca „tradiționale” sau „românești”.
„Trebuie să-i protejăm pe cei care muncesc cinstit. Sunt producători care aduc pe piață adevărate rețete de familie, meșteșuguri moștenite, produse de calitate. Ei nu trebuie să fie concurați neloial de comercianți care vând marfă de import sub etichete românești. Consumatorul are dreptul să știe ce cumpără, iar statul are obligația să-i apere pe producătorii autentici”, a mai precizat Mierlea.
În același timp, acesta a făcut apel la responsabilitatea cumpărătorilor:
„Fie că trăim la oraș sau la sat, avem obligația să reacționăm atunci când vedem nereguli. O simplă sesizare poate schimba lucrurile și îi poate proteja pe ceilalți consumatori.”
„O țară ca afară”, dar cu gustul de acasă! Mesajul transmis este unul de solidaritate și echilibru între modernizare și păstrarea valorilor tradiționale:
„Ne dorim o țară ca afară, dar vrem sate care să nu-și piardă esența. Bucuria de a merge la țară, de a gusta produsele de acolo, de a simți gustul autentic asta trebuie să păstrăm și să promovăm. Doar împreună putem reuși”, a încheiat Sorin Mierlea, președintele InfoCons.