Cheltuielile cu educaţia depăşesc toate celelalte costuri în creşterea copiilor
Un studiu recent realizat de Reveal Marketing Research a relevat că educaţia reprezintă cea mai semnificativă cheltuială în creşterea unui copil.
![Cheltuielile cu educaţia depăşesc toate celelalte costuri în creşterea copiilor](https://www.antenasatelor.ro/img.php?u=https%3A%2F%2Fwww.antenasatelor.ro%2Fuploads%2Fmodules%2Fnews%2F0%2F2024%2F5%2F30%2F36341%2F17170593412ad4abf4.jpg&w=960&h=540&c=1)
Articol de Petruț Mazilu, 30 Mai 2024, 11:53
În cadrul acestui cercetarii, au fost analizate diverse aspecte ale costurilor pe care părinţii le suportă pe parcursul anilor, de la naşterea copilului până la terminarea studiilor.
În ceea ce priveşte evaluarea unui cost mediu lunar pentru creşterea unui copil, 36% dintre români estimează o medie de peste 2000 de lei, 33% o medie cuprinsă între 1.000 şi 2.000 de lei, în timp ce 28% menţionează un cost cuprins între 500 şi 1000 de lei.
În funcţie de caracteristicile demografice, femeile (41% vs. 31% bărbaţi) şi rezidenţii din mediul urban (39% vs. 32% mediul rural) consideră în mai mare măsură că este necesar un venit lunar de peste 2000 de lei pentru a creşte un copil.
'Cele mai costisitoare aspecte în creşterea unui copil includ educaţia (72%), hainele şi încălţămintea (66%), alimentaţia (59%) şi activităţile extraşcolare (53%). Cei cu venituri mari, peste 8.000 de lei, menţionează într-o proporţie semnificativ mai mare activităţile extraşcolare ca fiind cele mai costisitoare în creşterea unui copil (63% vs. 53% total eşantion)', se arată într-un comunicat al companiei.
Majoritatea părinţilor români (56%) declară că dinamica familiei s-a îmbunătăţit odată cu apariţia copiilor, 28% consideră că s-a înrăutăţit, în timp ce pentru 16% a rămas neschimbată.
Dintre părinţii care afirmă că dinamica familiei s-a înrăutăţit după apariţia copiilor (28%), se observă că dificultăţile sunt resimţite în mai mare măsură de femei (35% faţă de 17% în cazul bărbaţilor), de părinţii tineri cu vârste între 25-34 de ani (39%) şi de cei cu copii mici între 0-6 ani (37%).
Când hotărăsc dacă vor copii sau nu, românii sunt influenţaţi în principal de motivaţii precum dorinţa personală de a avea copii (46%), stabilitatea financiară (27%), starea de sănătate (24%) sau cariera şi dezvoltarea personală (17%).
În funcţie de gen, se observă că dorinţa de a avea sau nu copii este mai pronunţată la femei (51% vs. 40% bărbaţi), în timp ce stabilitatea financiară este semnificativ mai importantă pentru bărbaţi (31% vs. 23% femei).
În plus, părinţii sunt motivaţi în principal de dorinţa personală de a avea copii (64%), în timp ce pentru cei fără copii, aspecte precum stabilitatea financiară (34%) sau cariera şi dezvoltarea personală (27%) sunt mai relevante.
În ceea ce priveşte modul în care intenţionează românii să sărbătorească Ziua Copilului anul acesta, 45% declară că îşi vor petrece timpul în familie, 20% au în plan să cumpere cadouri pentru copii, iar 19% au în vedere participarea la evenimente publice dedicate copiilor.
Referitor la atitudinile şi percepţiile părinţilor, 74% consideră Ziua Copilului drept un moment de celebrare a copiilor şi de bucurie în calitate de părinţi, în timp ce pentru 19% este doar o zi obişnuită, iar pentru 7% reprezintă o oportunitate de a reflecta asupra responsabilităţilor de părinte.
Principalele provocări emoţionale cu care se confruntă românii în rolul de părinţi sunt legate de comunicarea şi înţelegerea cu copiii (55%), gestionarea stresului şi oboselii (54%), menţinerea echilibrului între viaţa personală şi profesională (40%), precum şi gestionarea relaţiei cu partenerul sau partenera de viaţă (35%).
Femeile se confruntă într-o mai mare măsură cu dificultăţi în gestionarea stresului şi oboselii (60% faţă de 43% bărbaţi).
Stresul şi oboseala sunt resimţite mai intens şi în cazul părinţilor care au copii mici între 0-6 ani (65%), dar şi a celor din mediul urban (60% vs. 44% mediul rural).
În privinţa sentimentelor predominante asociate rolului de părinte, predomină cele pozitive, cum ar fi fericirea (65%), mândria (52%) şi recunoştinţa (39%).
Cu toate acestea, se remarcă şi prezenţa unor sentimente negative, precum îngrijorarea (38%) sau stresul (19%), ambele fiind mai accentuate în rândul părinţilor din mediul urban (îngrijorare: 41% vs. 32% mediul rural şi stres: 21% vs. 16% mediul rural).
Referitor la modalităţile prin intermediul cărora părinţii îşi arată dragostea şi recunoştinţa faţă de copii, 70% preferă să folosească cuvinte de încurajare şi afecţiune, 60% îşi dedică timpul pentru a petrece momente de calitate împreună, 57% oferă sprijin emoţional şi educativ, în timp ce 34% îşi exprimă dragostea prin intermediul cadourilor şi surprizelor.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 20 - 24 mai 2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban şi mediul rural.
Mărimea eşantionului a fost de 1005 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.