Vârstnicii solicită informații esențiale și îngrijire la domiciliu
Acestea sunt principalele cereri înregistrate anul trecut la serviciul social Telefonul Vârstnicului, singură linie telefonică națională gratuită dedicată seniorilor, operată de Fundația Regală Margareta a României.
18 Ianuarie 2023, 14:51
In 2022 s-au înregistrat peste 13.000 de convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, îndrumare, sprijin material sau emoțional. Din totalul apelanților, 50% provin din mediul rural și din orașe mici, 32% au între 70 și 80 de ani, iar 59% au declarat că locuiesc singuri.
“Avem vârstnici care ne sună de mai bine de 7 ani, ori pentru informații din domeniul social sau informații cu caracter general, ori sunt sunați pentru socializare, stau de vorbă, sunt relații de prietenie create în timp, sunt discuții pe care le au colegele mele așa cum le au și cu familiilor lor discută despre hobby-uri, gătit, emisiuni TV, pentru că în cursul unei săptămâni se întâmplă poate evenimente importante pe care seniorii singuri nu au cu cine să le discute. Acesta este rolul colegilor mei, să stea de vorbă cu seniorii și să povestească și lucruri mai grave, dar și lucruri simple, de zi cu zi”, a precizat Roxana Molocea, coordonatorul programului Telefonul Varstnicului, pentru Antena Satelor.
Pe primul loc în topul motivelor de apelare a liniei telefonice este obținerea de informații practice, utile și de încredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. În acest context, Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informații actualizate, obținute facil și gratuit.
Telefonul Vârstnicului a furnizat informații despre serviciile funcționale, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale specializate la domiciliu, a explicat Roxana Molocea.
În 2022, nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2 în topul apelurilor,urmat de solicitările de sprijin financiar și material.
De asemena, anul trecut, la Telefonul Vârstnicului, seniorii au fost în căutarea unui sprijin emoțional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale.
Apelanții au fost îndrumați către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea lor sau au beneficiat de consiliere psihologică și sprijin emoțional prin apelare săptămânală, din partea asistenților sociali, voluntarilor și psihologilor din echipa Fundației, a mai spus coordonatoarea serviciului social Telefonul Varstnicului.
Sentimentul de inutilitate îi copleșește pe mulți dintre vârstnicii care au oportunități reduse de participare socială după pensionare si de aceea multi dintre acestia si- au exprimat dorinta si nevoia de a fi activi.
Acestia au primit informatii despre acțiuni de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generații, și au fost încurajati sa se inscrie la activitățile organizate în cluburile de seniori regăsite preponderent în mediul urban, a mai afirmat Roxana Molocea.
La Telefonul Vârstnicului, seniorii primesc informații punctuale, practice și actualizate și găsesc soluții la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.
Foto: pixabay