Ascultă Radio Antena Satelor Live

De ce nu s-a călugărit Eminescu? O întrebare și mai multe posibile răspunsuri

Între misterele care învăluie existența lui Eminescu, se află și acesta, despre care însă nu se face prea adesea citire: Poetul a fost tentat de câteva ori, în scurta și intensa lui viață, să se călugărească. Existau semne, premise, contexte care ar fi făcut posibil un atare destin. Și, totuși, asta nu s-a întâmplat. De ce nu s-a călugărit Eminescu?

15 Iunie 2017, 03:35

Acelora care nu cunosc, din biografia poetului, decât circumstanţele internării sale în bolniţa Mănăstirii Neamţ ori vizitele făcute Veronicăi Micle, la Văratec, pe când aceasta se afla în gazdă la o rudă a sa, monahia Eufrosina Popescu – cu alte cuvinte acele episoade care, azi, ar face subiectul revistelor de cancan –, acelora, deci, le va părea că gândul de călugărire al lui Eminescu a fost doar un impuls romantic. Trebuie să te duci mai departe în timp ca să înţelegi că la el chemarea duhovnicească nu era un puseu de moment, ci avea suportul educaţiei primite în anii foarte tineri.

Să ne întoarcem, deci, în prima jumătate a veacului al XIX-lea, când cinci dintre copiii lui Iorgu Juraşcu (bunicul său din partea mamei) aleg să se călugărească. Cinci din nouă copii! Şi puţin lipsise ca însăşi mama poetului, Raluca Juraşcu, să nu aleagă acelaşi drum... căci e ştiut că în comunităţile profund religioase, din acel secol, se întâmpla adeseori ca familii întregi să aleagă viaţa monahală. Vezi cazul familiei lui Alexandru Vlahuţă, căruia i s-au călugărit, în mănăstirile nemţene, atât fraţii şi surorile, cât şi... părinţii.

Dintre copiii lui Iorgu Juraşcu, trei fiice s-au călugărit la Agafton, purtând, ca monahii, numele de Fevronia, Sofia şi Olimpiada. Mai mult decât atât, Olimpiada a fost şi stareţă a aşezământului monastic. Paradoxal, dar primele zăboviri pe malul “lacului codrilor albastru”, în codrii Agaftonului, aparţin acelui timp şi nu anilor juneţii amoroase... Maica Fevronia, cea care l-a îndrăgit, dintre toţi nepoţii săi, cel mai mult pe micul Mihai a fost, se pare, şi martoră la botezul său în biserica Uspenia din Botoşani.

La Agafton, Iorgu Juraşcu clădise, ca dar pentru mănăstirea în care intraseră în monahism fiicele sale, două case, iar acolo obişnuia să meargă, pentru a-şi afla liniştea, şi Raluca, însoţită adeseori de copii. Între ei – şi micul Mihai, dar şi una dintre surorile poetului, care, mai târziu, avea să-şi afle şi ea cale întru monahism, tot la Agafton, primind numele de Xenia.

Despre vizitele copilului, ale adolescentului Eminescu la mănăstirea din codrii Agaftonului găsim o frumoasă relatare aşternută pe hârtie de Gala Galaction (o perspectivă care e atât a scriitorui, cât şi a preotului interesat de istoria literară şi de cea monastică, deopotrivă). Scrie Galaction: “Eminescu (...) a venit de nenumărate ori, întâi cu părinţii şi apoi singur sau întovărăşit de fraţi şi de prieteni, ca să vadă pe Maica Fevronia şi să cerceteze mănăstirea din codri. Eminescu a coborât din Botoşani pe aceste cărări care descurcă poienile înflorite, vâlcelele mascate cu trandafiri sălbatici şi umbra stejarilor bătrâni, şi s-a urcat la schitul cenuşiu şi plin de pace. La Mănăstirea Agafton a cunoscut Eminescu întâia oară cenobitismul creştin-ortodox şi pravilele lui şi toată trista lui Frumuseţe”.

Cât despre fraţii mamei sale, cei tunşi întru monahism, Calinic şi Ioachim – ori Iachint, arhimandritul – chipul vreunuia dintre ei, albit în sihăstrie, e posibil să-l fi inspirat pentru retrasul din lume Euthanasius, personajul din nuvela eminesciană “Cezara”. Insula lui Euthanasius, aşa cum ne e înfăţişată de Eminescu, este probabil cea mai desăvârşită descriere a Paradisului din literatura română. Cât despre personajul central din aceeaşi nuvelă, Ieronim, care oscilează între chemarea monahismului şi dragostea lui pentru Cezara, nu poţi să nu te întrebi dacă nu cumva este însuşi poetul, pendulând între dorinţa de a se călugări şi iubirea vinovată pentru Veronica, împărăteasa (“cezara”) inimii sale.

E, aceasta, o viziune posibilă? Eminescu, poetul cu nume de arhanghel, călugărit într-una dintre marile mănăstiri ale Neamţului – ori poate mai degrabă sihastru –, retras din răutatea lumii? În 1882 el scria unui amic: “(...) hai să ne călugărim, căci nu suntem făcuţi să trăim între lupi. La mănăstire, în chiliile solitare, să scriem letopiseţe în cari să înşirăm tot ce îndură nenorocitul neam românesc, pentru că se ştie cât amar a suferit românul pe acest pământ”... Cum ar fi fost biografia poetului, dar istoria literaturii române, dacă gândul acesta ar fi devenit faptă? Ar fi ajuns, oare, asemeni unchiului său, Ioachim, arhimandrit? Ştim că avusese viziunea asta – dar se întâmpla în întunecata epocă petrecută la Neamţ, ca “oaspete” în bolniţa mănăstirii. Atunci, se pare, i-ar fi scris amicului său, Gravriil Musicescu, să intervină pe lângă mitropolitul Moldovei, Iosif Naniescu, să-l numească stareţul mănăstirii. Era doar gândul unui om cu minţile rătăcite sau viziunea unuia care-şi propusese o curândă retragere din lume şi-o altă ordonare a vieţii?

Sunt întrebări care rămân fără răspuns. Poate, într-o zi “ce va să vină”, cineva mai inspirat decât noi, cei de azi, va desluşi mai multe în fibra scrierilor eminesciene...

În cercetările ei, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, eminent eminescolog, reuşeşte să afle un martor al trecerii prin viaţă a Poetului. Este vorba despre monahia Pelaghia, de la Văratec, care-i istoriseşte cum îl primea Eminescu pe Creangă, în casa pe care o închiriase dincolo de “codrii de aramă”, de la maica Asinefta Ermoghin. Poetul îşi făcuse obiceiul să vină acolo, în zilele în care, la Văratec, Veronica Micle şedea în gazdă la ruda sa, maica Eufrosina Popescu. Cele două monahii, cu sau fără voia lor, erau martorele iubirii vinovate... Şi fiindcă vina trebuia mărturisită, se pare că Eminescu ajunge şi să se spovedească. Asta la îndemnul prietenului său, Ion Creangă (ca fapt divers, să ne aducem aminte că acesta tinsese să intre în cinul preoţesc, dar fusese răspopit). Monahia Pelaghia i-a mărturisit Zoei Dumitrescu-Buşulenga că l-a cunoscut, chiar, pe preotul la care s-a spovedit Eminescu.

Tot despre spovedaniile Poetului e vorba şi într-un articol semnat de un alt eminescolog reputat, profesorul Nicolae Georgescu. El istoriseşte că, în urmă cu câţiva ani, profesorul Paul Miron ar fi descoperit pe un Ceaslov din biblioteca Mănăstirii Neamţ o însemnare preţioasă, scrisă de mâna unui ieromonah: “L-am spovedit astăzi pe domnul Eminescu. Era senin, am putut sta de vorbă cu el cam un ceas şi apoi l-am împărtăşit”. Era pe vremea în care scriitorul era internat în bolniţa mănăstirii, cu diagnosticul: delirium tremens. În ceasurile lui de limpezime, poetul a simţit însă nevoia de spovedanie.

Şi tot în paranteză să mai amintim câteva ciudate întâmplări (ori programări) ale sorţii celor care s-au apropiat de aura lui Eminescu. Zoe Dumitrescu-Buşulenga şi-a sfârşit viaţa retrasă în monahism, la Mănăstirea Văratec. Iar dacă amicul Creangă fusese răspopit, un strănepot al său, Ava Caliopie, avea să ajungă stareţ al Mănăstirii Sihăstria...

Un text de Simona Lazăr

Etichete : reportaj
Zi de Înălțare și de recunoștință: România își cinstește eroii cu rugăciune, tradiție și port popular
Interviuri si reportaje 29 Mai 2025, 15:37

Zi de Înălțare și de recunoștință: România își cinstește eroii cu rugăciune, tradiție și port popular

29 mai 2025 - o zi cu dublă însemnătate pentru sufletul românesc: Înălțarea Domnului și Ziua Eroilor. În zeci de sate și...

Zi de Înălțare și de recunoștință: România își cinstește eroii cu rugăciune, tradiție și port popular
Copiii noștri, între vis și vulnerabilitate: Apelul Asociației Telefonul Copilului către părinți
Interviuri si reportaje 28 Mai 2025, 12:29

Copiii noștri, între vis și vulnerabilitate: Apelul Asociației Telefonul Copilului către părinți

Ziua Internațională a Telefonului Copilului, marcată în fiecare an în luna mai, a adus din nou în atenția publicului una...

Copiii noștri, între vis și vulnerabilitate: Apelul Asociației Telefonul Copilului către părinți
Deschidem Școala! Un proiect de sprijin educațional pentru sute de elevi din mediul rural
Interviuri si reportaje 26 Mai 2025, 18:34

Deschidem Școala! Un proiect de sprijin educațional pentru sute de elevi din mediul rural

De peste cinci ani, Asociația Plan B desfășoară un amplu program educațional dedicat copiilor din comunități vulnerabile. În...

Deschidem Școala! Un proiect de sprijin educațional pentru sute de elevi din mediul rural
Radio România, simbol al contribuției culturale și informative, premiat cu titlul Superbrands
Interviuri si reportaje 23 Mai 2025, 13:15

Radio România, simbol al contribuției culturale și informative, premiat cu titlul Superbrands

Radio România a fost recunoscut ca Superbrand în România. Instituția devine astfel un simbol nu doar al tradiției, ci și al...

Radio România, simbol al contribuției culturale și informative, premiat cu titlul Superbrands
Satul românesc, între tradiție și inovație: Cum arată viitorul rural în era digitală
Interviuri si reportaje 08 Mai 2025, 15:03

Satul românesc, între tradiție și inovație: Cum arată viitorul rural în era digitală

În România, satul tradițional se află astăzi într-o transformare profundă, iar ideea de „sat inteligent” capătă tot mai mult...

Satul românesc, între tradiție și inovație: Cum arată viitorul rural în era digitală
De ce nu mai iubesc copiii școala și cum îi putem readuce aproape?
Interviuri si reportaje 05 Mai 2025, 17:35

De ce nu mai iubesc copiii școala și cum îi putem readuce aproape?

Într-o lume în care informația circulă mai repede decât oricând, capacitatea unui copil de a înțelege, interpreta și folosi...

De ce nu mai iubesc copiii școala și cum îi putem readuce aproape?
Realități și soluții pentru salvarea agriculturii românești
Interviuri si reportaje 02 Mai 2025, 15:50

Realități și soluții pentru salvarea agriculturii românești

România se confruntă cu un paradox dureros: în timp ce resursele naturale și potențialul agricol sunt uriașe, veniturile...

Realități și soluții pentru salvarea agriculturii românești
Preotul de țară, "stâlpul tăcut", dar esențial, al comunității românești
Interviuri si reportaje 01 Mai 2025, 13:42

Preotul de țară, "stâlpul tăcut", dar esențial, al comunității românești

Într-o lume care aleargă neobosită după sens, rezultate și explicații, preotul de țară rămâne, adesea, ultimul punct de...

Preotul de țară, "stâlpul tăcut", dar esențial, al comunității românești