Ascultă Radio Antena Satelor Live

MEȘTERUL de biciclete din lemn și RECORDUL lui ABSOLUT

"Eu, nu că am inventat bicicleta de lemn... Ea a fost făcută înaintea mea, dar eu am făcut în aşa fel încât procentajul de lemn al bicicletei să fie cât mai mare. Eu am zis că o să construiesc o bicicletă care va fi şi mai tare, pentru că voi face şi lanţul din lemn”...

22 Iunie 2015, 15:40

Îl cheamă Şandor Ţiriac şi nu e rudă cu celebrul tenisman român. Nici n-a ţinut măcar o dată racheta de tenis în mână. În schimb, poate fi considerat campion de talie mondială la ciclism. Zicem bine? Oarecum, pentru că septuagenarul despre care vorbim nu participă la curse, ci doar confecţionează biciclete. Şi nu de orice fel.

Şandor Ţiriac face biciclete de lemn. Cam două pe an. Chiar dacă nu a inventat vehiculul pe două roţi, marele său merit este de a fi făcut cel mai performant lanţ de bicicletă din lume. Lanţul său din lemn de corn merge fără să se rupă mai mult de 1000 de kilometri.

L-am întâlnit şi noi la Cluj Napoca, oraşul unde locuieşte, oprindu-l, în trafic, pentru a-i admira bijuteria tehnică 100% din lemn, dacă exceptăm cauciucurile de la roţi. Aveam să îl reîntâlnim într-un eveniment de promovare turistică a judeţului, prilej să-l "luăm la întrebări” şi să primim răspunsuri.

"Eu, nu că am inventat bicicleta de lemn... Ea a fost făcută înaintea mea, dar eu am făcut în aşa fel încât procentajul de lemn al bicicletei să fie cât mai mare. Eu am zis că o să construiesc o bicicletă care va fi şi mai tare, pentru că voi face şi lanţul din lemn. Am lucrat cam 5 luni pentru lanţ. Am reuşit să fac un tip de lanţ care nu există în lume. Clicheţii care acţionează roata din spate, cu lanţ cu tot, şi aceia sunt o invenţie a mea. Am folosit cel mai tare lemn care se găseşte la noi, lemn de corn. Eu am făcut ştifturile, şi am făcut nişte ineluşe pentru partea cealaltă, şi am făcut în aşa fel încât să am patru roţi dinţate: într-o parte două şi în cealalteă parte încă două”, ne explică, aşa cum se pricepe el mai bine, baci Şandor.

"Acest lanţ este unicat. Am mai văzut cum au făcut alţii şi nu era ceva care să poată să folosească omului. Eu am zis că, dacă fac, să fac în aşa fel încât să pot să şi circul cu bicicleta mea. Am dat o viaţă la bicicleta asta”. Şi a reuşit. Cu bicicleta lui, îl afli în trafic, în Cluj, şi-n afara oraşului. "Eu foarte mult am umblat cu ea: până la Câmpeni, la Baia de Arieş, până la Târgu-Mureş. Eu am calculat în aşa fel încât lemnul să fie 7-8 ani uscat. Pentru că lemnul ăla nu lucrează mult. Lucrează un pic, dar nu mult. Dacă ei lemn uscat doar 2 sau 3 ani, în a treia sau a patra lună începe deja să se încovoaie”.

De unde cunoaşte aşa de bine calităţile lemnului? Să fi fost baci Şandor Ţiriac tâmplar, ori dogar? Ori sculptor în lemn? Meşterul de biciclete din lemn are, de fapt, altă profesie. Mecanica fină a maşinăriilor din fier l-a inspirat să plăsmuiască maşinării din lemn, care l-au transformat implicit, într-un artizan ingenuu, de felul acelora care sculptează obiecte de tehnică populară în satele noastre din Transilvania.

În numai cinci zile, cu bicicleta lui, Şandor Ţiriac a parcurs 420 de kilometri. A mers câte 12 ore pe zi, de la 7 dimineaţa la 7 seara. Cum îl priveau şoferii pe neobişnuitul lor "partener de trafic”? "Să ştiţi că m-au respectat şoferii...”, ne răspunde imediat. "Însă nu se poate merge cu ea peste dâmburi. Acolo unde sunt coline, se merge pe jos până la drumul plat. Eu am ales partea asta pentru că de la Alejd se poate merge până în Budapesta pe şes. Acum am zis că vreau să mă duc cu băiatul meu, că el concurează la Mountain Bike, şi vreau să merg până la Târgu-Mureş şi la Sighişoara. Acolo sunt nişte concursuri şi merg şi eu. Cu bicicleta ar dura două zile, şi s-ar putea să mă duc eu singur. Deja m-am obişnuit şi merg vreo 50 de kilometri fără oprire. Merg cu 14-15 kilometri la oră, atunci e cel mai bun mers”. Apoi ne priveşte îngândurat: "De fapt, aici am o problemă şi mă gândesc cum să o rezolv: dacă prind mai mult, 20 de kilometri la oră, sau am de făcut o coborâre mai rapidă, cu 20-25 km/h, se blochează. Dilatarea lemnului e cel puţin de zece ori mai mare decât cea a metalului. Aşa că trebuie să stea omul până se răceşte, apoi să meargă mai departe. Eu am păţit asta. Am dat unui prieten axul şi el era să-l arunce. Eu şi când şlefuiam, câteodată, mă ardea degetul prin şmirghel...”

Biciclete de lemn au făcut, pe vremuri şi fraţii Aurel şi Ion Vlaicu (asta înainte ca Aurel să devină inginerul de mai târziu)... De la bicicleta de lemn la avionul de lemn n-ar putea fi, deci, cale prea lungă. Meşterul Şandor Ţiriac visează, adesea, să sculpteze şi pasărea cu elice care să-l ducă peste mări şi ţări. Visele sale ar putea fi deocamdată, subiect pentru un film de anticipaţie. Într-o zi, însă, cine ştie?...

Pasiunea ardeleanului Şandor Ţiriac de a confecţiona biciclete de lemn (a făcut două mari, pentru sine – una mai perfecţionată decât cealalată - dar şi una mai mititică, de care se bucură din plin nepoata sa) nu este una singulară. Există şi alte locuri în lume în care, de-a lungul timpului, au fost confecţionate astfel de vehicule din lemn. Unele – funcţionale, altele – decorative. O astfel de maşinărie de lemn, construită în urmă cu aproximativ un secol, este păstrată într-un muzeu al bicicletei din emisfera sudică, la Kalgoorlie, în vestul Australiei. Bicicleta din imagine este considerată de către organizatorii muzeului un precursor al vestitei mărci... Cervelo. Ei, n-o fi chiar aşa, dar trebuie remarcat faptul că ea a fost construită folosindu-se o esenţă de lemn foarte rezistentă, cu calităţi deosebite, dintr-o specie de arbore specifică pentru marea insulă-continent Australia, al cărei nume este "mulga”. Exponatul din imagine nu are însă lanţ (care s-a pierdut), aşa că nu poate fi testat la drum. Pe de altă parte, putem presupune că drumurile lungi şi netede ca-n palmă ale zonei semideşertice australiene nu ar fi pus nicidecum probleme ciclistului care a folosit, cu un secol în urmă, acest vehicul mai puţin obişnuit. Poate cel mult... cangurii să-l fi privit cu neîncredere pe omul călare pe "calul” lui de lemn, care se încumeta să străbată drumurile prăfoase, ridicând în urmă-i nori de pulbere roşietică.

Pentru că tot am abordat tema aceasta a bicicletelor de lemn, ce-ar fi să scriem şi despre "vehiculele” de atârnat la gât sau la urechi. Un meşter artizan din Austria, Hans Gunther, a devenit celebru în târgurile de mărunţişuri tocmai datorită pandativelor şi cerceilor săi din lemn sculptat şi pirogravat care înfăţişează biciclete. În montură delicată de argint, aceste bijuterii mai puţin obişnuite pot fi un cadou ingenios... Mai ales dacă iubita dv. adoră mersul pe bicicletă!

Sursa foto: www.freerider.ro

Etichete : top reportaj
Comuna Buturugeni - Un exemplu de comunitate vie
Interviuri si reportaje 28 Aprilie 2025, 13:22

Comuna Buturugeni - Un exemplu de comunitate vie

Comuna Buturugeni, este situată în județul Giurgiu, în partea de sud a României. Aproape de București (la circa 30–35 km),...

Comuna Buturugeni - Un exemplu de comunitate vie
Când tradiția devine lecție de arhitectură și identitate rurală
Interviuri si reportaje 24 Aprilie 2025, 13:54

Când tradiția devine lecție de arhitectură și identitate rurală

Într-o perioadă în care dezvoltarea turistică se extinde rapid, adesea fără control, identitatea peisajului rural românesc...

Când tradiția devine lecție de arhitectură și identitate rurală
Moștenirea noastră, responsabilitatea noastră: Conservarea patrimoniului natural și cultural în România rurală
Interviuri si reportaje 02 Aprilie 2025, 12:50

Moștenirea noastră, responsabilitatea noastră: Conservarea patrimoniului natural și cultural în România rurală

Într-o nouă ediție a emisiunii Viața la țară, realizatoarea Violeta Anghel a adus în atenție o temă esențială pentru...

Moștenirea noastră, responsabilitatea noastră: Conservarea patrimoniului natural și cultural în România rurală
Povestea apicultorului Dumitru Buzilă, omul care readuce gustul autentic pe mesele românilor
Interviuri si reportaje 27 Martie 2025, 12:42

Povestea apicultorului Dumitru Buzilă, omul care readuce gustul autentic pe mesele românilor

În satul Forăști din județul Suceava, într-un colț de natură unde timpul pare să curgă mai încet, trăiește un om care și-a...

Povestea apicultorului Dumitru Buzilă, omul care readuce gustul autentic pe mesele românilor
În inima Sibiului, copiii învață despre carte și credință
Interviuri si reportaje 25 Martie 2025, 12:52

În inima Sibiului, copiii învață despre carte și credință

În satul Roșia Cașolț din județul Sibiu, educația și credința se împletesc într-un efort comun de a oferi copiilor mai mult...

În inima Sibiului, copiii învață despre carte și credință
Lectura, o punte spre educație: Cum îi ajută profesorii pe elevi să redescopere bucuria cititului
Interviuri si reportaje 14 Februarie 2025, 14:29

Lectura, o punte spre educație: Cum îi ajută profesorii pe elevi să redescopere bucuria cititului

Într-o lume în care tehnologia oferă acces rapid la informație, dar înțelegerea profundă a textului devine tot mai rară,...

Lectura, o punte spre educație: Cum îi ajută profesorii pe elevi să redescopere bucuria cititului
Radioul, o sursă de informare rapidă și accesibilă în lupta cu schimbările climatice
Interviuri si reportaje 13 Februarie 2025, 14:27

Radioul, o sursă de informare rapidă și accesibilă în lupta cu schimbările climatice

Pe 13 februarie, a fost adus în prim-plan un subiect de maxim interes pentru agricultori: rolul radioului în informarea...

Radioul, o sursă de informare rapidă și accesibilă în lupta cu schimbările climatice
Sanremo 2025: Festivalul Florilor și al Muzicii, o lecție pentru România
Interviuri si reportaje 12 Februarie 2025, 17:22

Sanremo 2025: Festivalul Florilor și al Muzicii, o lecție pentru România

Festivalul de la Sanremo nu este doar un eveniment muzical de prestigiu, ci și o sărbătoare a florilor, tradiției și pasiunii...

Sanremo 2025: Festivalul Florilor și al Muzicii, o lecție pentru România