Ascultă Radio Antena Satelor Live

MEȘTERUL de biciclete din lemn și RECORDUL lui ABSOLUT

"Eu, nu că am inventat bicicleta de lemn... Ea a fost făcută înaintea mea, dar eu am făcut în aşa fel încât procentajul de lemn al bicicletei să fie cât mai mare. Eu am zis că o să construiesc o bicicletă care va fi şi mai tare, pentru că voi face şi lanţul din lemn”...

22 Iunie 2015, 15:40

Îl cheamă Şandor Ţiriac şi nu e rudă cu celebrul tenisman român. Nici n-a ţinut măcar o dată racheta de tenis în mână. În schimb, poate fi considerat campion de talie mondială la ciclism. Zicem bine? Oarecum, pentru că septuagenarul despre care vorbim nu participă la curse, ci doar confecţionează biciclete. Şi nu de orice fel.

Şandor Ţiriac face biciclete de lemn. Cam două pe an. Chiar dacă nu a inventat vehiculul pe două roţi, marele său merit este de a fi făcut cel mai performant lanţ de bicicletă din lume. Lanţul său din lemn de corn merge fără să se rupă mai mult de 1000 de kilometri.

L-am întâlnit şi noi la Cluj Napoca, oraşul unde locuieşte, oprindu-l, în trafic, pentru a-i admira bijuteria tehnică 100% din lemn, dacă exceptăm cauciucurile de la roţi. Aveam să îl reîntâlnim într-un eveniment de promovare turistică a judeţului, prilej să-l "luăm la întrebări” şi să primim răspunsuri.

"Eu, nu că am inventat bicicleta de lemn... Ea a fost făcută înaintea mea, dar eu am făcut în aşa fel încât procentajul de lemn al bicicletei să fie cât mai mare. Eu am zis că o să construiesc o bicicletă care va fi şi mai tare, pentru că voi face şi lanţul din lemn. Am lucrat cam 5 luni pentru lanţ. Am reuşit să fac un tip de lanţ care nu există în lume. Clicheţii care acţionează roata din spate, cu lanţ cu tot, şi aceia sunt o invenţie a mea. Am folosit cel mai tare lemn care se găseşte la noi, lemn de corn. Eu am făcut ştifturile, şi am făcut nişte ineluşe pentru partea cealaltă, şi am făcut în aşa fel încât să am patru roţi dinţate: într-o parte două şi în cealalteă parte încă două”, ne explică, aşa cum se pricepe el mai bine, baci Şandor.

"Acest lanţ este unicat. Am mai văzut cum au făcut alţii şi nu era ceva care să poată să folosească omului. Eu am zis că, dacă fac, să fac în aşa fel încât să pot să şi circul cu bicicleta mea. Am dat o viaţă la bicicleta asta”. Şi a reuşit. Cu bicicleta lui, îl afli în trafic, în Cluj, şi-n afara oraşului. "Eu foarte mult am umblat cu ea: până la Câmpeni, la Baia de Arieş, până la Târgu-Mureş. Eu am calculat în aşa fel încât lemnul să fie 7-8 ani uscat. Pentru că lemnul ăla nu lucrează mult. Lucrează un pic, dar nu mult. Dacă ei lemn uscat doar 2 sau 3 ani, în a treia sau a patra lună începe deja să se încovoaie”.

De unde cunoaşte aşa de bine calităţile lemnului? Să fi fost baci Şandor Ţiriac tâmplar, ori dogar? Ori sculptor în lemn? Meşterul de biciclete din lemn are, de fapt, altă profesie. Mecanica fină a maşinăriilor din fier l-a inspirat să plăsmuiască maşinării din lemn, care l-au transformat implicit, într-un artizan ingenuu, de felul acelora care sculptează obiecte de tehnică populară în satele noastre din Transilvania.

În numai cinci zile, cu bicicleta lui, Şandor Ţiriac a parcurs 420 de kilometri. A mers câte 12 ore pe zi, de la 7 dimineaţa la 7 seara. Cum îl priveau şoferii pe neobişnuitul lor "partener de trafic”? "Să ştiţi că m-au respectat şoferii...”, ne răspunde imediat. "Însă nu se poate merge cu ea peste dâmburi. Acolo unde sunt coline, se merge pe jos până la drumul plat. Eu am ales partea asta pentru că de la Alejd se poate merge până în Budapesta pe şes. Acum am zis că vreau să mă duc cu băiatul meu, că el concurează la Mountain Bike, şi vreau să merg până la Târgu-Mureş şi la Sighişoara. Acolo sunt nişte concursuri şi merg şi eu. Cu bicicleta ar dura două zile, şi s-ar putea să mă duc eu singur. Deja m-am obişnuit şi merg vreo 50 de kilometri fără oprire. Merg cu 14-15 kilometri la oră, atunci e cel mai bun mers”. Apoi ne priveşte îngândurat: "De fapt, aici am o problemă şi mă gândesc cum să o rezolv: dacă prind mai mult, 20 de kilometri la oră, sau am de făcut o coborâre mai rapidă, cu 20-25 km/h, se blochează. Dilatarea lemnului e cel puţin de zece ori mai mare decât cea a metalului. Aşa că trebuie să stea omul până se răceşte, apoi să meargă mai departe. Eu am păţit asta. Am dat unui prieten axul şi el era să-l arunce. Eu şi când şlefuiam, câteodată, mă ardea degetul prin şmirghel...”

Biciclete de lemn au făcut, pe vremuri şi fraţii Aurel şi Ion Vlaicu (asta înainte ca Aurel să devină inginerul de mai târziu)... De la bicicleta de lemn la avionul de lemn n-ar putea fi, deci, cale prea lungă. Meşterul Şandor Ţiriac visează, adesea, să sculpteze şi pasărea cu elice care să-l ducă peste mări şi ţări. Visele sale ar putea fi deocamdată, subiect pentru un film de anticipaţie. Într-o zi, însă, cine ştie?...

Pasiunea ardeleanului Şandor Ţiriac de a confecţiona biciclete de lemn (a făcut două mari, pentru sine – una mai perfecţionată decât cealalată - dar şi una mai mititică, de care se bucură din plin nepoata sa) nu este una singulară. Există şi alte locuri în lume în care, de-a lungul timpului, au fost confecţionate astfel de vehicule din lemn. Unele – funcţionale, altele – decorative. O astfel de maşinărie de lemn, construită în urmă cu aproximativ un secol, este păstrată într-un muzeu al bicicletei din emisfera sudică, la Kalgoorlie, în vestul Australiei. Bicicleta din imagine este considerată de către organizatorii muzeului un precursor al vestitei mărci... Cervelo. Ei, n-o fi chiar aşa, dar trebuie remarcat faptul că ea a fost construită folosindu-se o esenţă de lemn foarte rezistentă, cu calităţi deosebite, dintr-o specie de arbore specifică pentru marea insulă-continent Australia, al cărei nume este "mulga”. Exponatul din imagine nu are însă lanţ (care s-a pierdut), aşa că nu poate fi testat la drum. Pe de altă parte, putem presupune că drumurile lungi şi netede ca-n palmă ale zonei semideşertice australiene nu ar fi pus nicidecum probleme ciclistului care a folosit, cu un secol în urmă, acest vehicul mai puţin obişnuit. Poate cel mult... cangurii să-l fi privit cu neîncredere pe omul călare pe "calul” lui de lemn, care se încumeta să străbată drumurile prăfoase, ridicând în urmă-i nori de pulbere roşietică.

Pentru că tot am abordat tema aceasta a bicicletelor de lemn, ce-ar fi să scriem şi despre "vehiculele” de atârnat la gât sau la urechi. Un meşter artizan din Austria, Hans Gunther, a devenit celebru în târgurile de mărunţişuri tocmai datorită pandativelor şi cerceilor săi din lemn sculptat şi pirogravat care înfăţişează biciclete. În montură delicată de argint, aceste bijuterii mai puţin obişnuite pot fi un cadou ingenios... Mai ales dacă iubita dv. adoră mersul pe bicicletă!

Sursa foto: www.freerider.ro

Etichete : top reportaj
Zi de Înălțare și de recunoștință: România își cinstește eroii cu rugăciune, tradiție și port popular
Interviuri si reportaje 29 Mai 2025, 15:37

Zi de Înălțare și de recunoștință: România își cinstește eroii cu rugăciune, tradiție și port popular

29 mai 2025 - o zi cu dublă însemnătate pentru sufletul românesc: Înălțarea Domnului și Ziua Eroilor. În zeci de sate și...

Zi de Înălțare și de recunoștință: România își cinstește eroii cu rugăciune, tradiție și port popular
Copiii noștri, între vis și vulnerabilitate: Apelul Asociației Telefonul Copilului către părinți
Interviuri si reportaje 28 Mai 2025, 12:29

Copiii noștri, între vis și vulnerabilitate: Apelul Asociației Telefonul Copilului către părinți

Ziua Internațională a Telefonului Copilului, marcată în fiecare an în luna mai, a adus din nou în atenția publicului una...

Copiii noștri, între vis și vulnerabilitate: Apelul Asociației Telefonul Copilului către părinți
Deschidem Școala! Un proiect de sprijin educațional pentru sute de elevi din mediul rural
Interviuri si reportaje 26 Mai 2025, 18:34

Deschidem Școala! Un proiect de sprijin educațional pentru sute de elevi din mediul rural

De peste cinci ani, Asociația Plan B desfășoară un amplu program educațional dedicat copiilor din comunități vulnerabile. În...

Deschidem Școala! Un proiect de sprijin educațional pentru sute de elevi din mediul rural
Radio România, simbol al contribuției culturale și informative, premiat cu titlul Superbrands
Interviuri si reportaje 23 Mai 2025, 13:15

Radio România, simbol al contribuției culturale și informative, premiat cu titlul Superbrands

Radio România a fost recunoscut ca Superbrand în România. Instituția devine astfel un simbol nu doar al tradiției, ci și al...

Radio România, simbol al contribuției culturale și informative, premiat cu titlul Superbrands
Satul românesc, între tradiție și inovație: Cum arată viitorul rural în era digitală
Interviuri si reportaje 08 Mai 2025, 15:03

Satul românesc, între tradiție și inovație: Cum arată viitorul rural în era digitală

În România, satul tradițional se află astăzi într-o transformare profundă, iar ideea de „sat inteligent” capătă tot mai mult...

Satul românesc, între tradiție și inovație: Cum arată viitorul rural în era digitală
De ce nu mai iubesc copiii școala și cum îi putem readuce aproape?
Interviuri si reportaje 05 Mai 2025, 17:35

De ce nu mai iubesc copiii școala și cum îi putem readuce aproape?

Într-o lume în care informația circulă mai repede decât oricând, capacitatea unui copil de a înțelege, interpreta și folosi...

De ce nu mai iubesc copiii școala și cum îi putem readuce aproape?
Realități și soluții pentru salvarea agriculturii românești
Interviuri si reportaje 02 Mai 2025, 15:50

Realități și soluții pentru salvarea agriculturii românești

România se confruntă cu un paradox dureros: în timp ce resursele naturale și potențialul agricol sunt uriașe, veniturile...

Realități și soluții pentru salvarea agriculturii românești
Preotul de țară, "stâlpul tăcut", dar esențial, al comunității românești
Interviuri si reportaje 01 Mai 2025, 13:42

Preotul de țară, "stâlpul tăcut", dar esențial, al comunității românești

Într-o lume care aleargă neobosită după sens, rezultate și explicații, preotul de țară rămâne, adesea, ultimul punct de...

Preotul de țară, "stâlpul tăcut", dar esențial, al comunității românești