Orădenii au acces la buletinul electronic, începând din această săptămână
Locuitorii municipiului Oradea pot, începând de joi, 8 mai 2025, să solicite cartea de identitate electronică, în cadrul programului național de modernizare a actelor de identitate.
Articol de Petruț Mazilu, 08 Mai 2025, 12:43
Primăria Oradea a informat lansarea procesului de emitere a noilor cărţi electronice de identitate, anunţat de Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, municipiul Oradea devenind astfel unul dintre centrele pilot ale acestui proiect major de digitalizare, care urmăreşte să eficientizeze relaţia dintre cetăţeni şi instituţiile statului şi să contribuie la modernizarea accesului la servicii publice în format digital.
Noua carte de identitate electronică are multiple funcţionalităţi, precum accesul securizat la servicii publice la distanţă (înmatriculări, plăţi, cazier judiciar etc.); posibilitatea utilizării unei semnături electronice calificate; validarea vârstei fără a dezvălui alte date personale; un grad ridicat de securitate, prin criptarea completă a informaţiilor personale.
Documentul conţine două certificate digitale (pentru autentificare şi semnătură) şi poate fi utilizat prin intermediul unei aplicaţii dedicate, disponibilă în prezent pentru Windows, urmând să fie lansate şi versiuni compatibile cu alte sisteme de operare.
Procedura de solicitare este complet digitalizată. Cererea se completează online, iar documentele necesare sunt obţinute prin interconectarea cu bazele de date ale altor instituţii.
Sunt preluate, de asemenea, date biometrice (imagine facială şi amprente), care sunt stocate temporar până la emiterea actului.
După depunerea cererii, cetăţenii primesc notificări automate privind procesarea şi livrarea documentului.
Cartea de identitate electronică are o valabilitate de: 5 ani pentru persoanele cu vârste între 14 şi 18 ani; 10 ani pentru adulţi; nelimitată pentru persoanele de peste 70 de ani.
Durata de viaţă a suportului digital este, însă, garantată pentru o perioadă de 10 ani, ceea ce poate impune preschimbarea documentului în cazul unei utilizări frecvente.
Pentru primele 5 milioane de cărţi electronice de identitate, costul de 67 de lei este acoperit integral din fonduri PNRR.
La nivel naţional, au fost deja emise peste 8.000 de astfel de documente.