Ascultă Radio Antena Satelor Live

Protestul transportatorilor şi fermierilor va continua; discuţiile de la Ministerul Finanţelor s-au încheiat fără rezultat

Protestul transportatorilor şi fermierilor va continua după ce discuţiile purtate duminică, timp de peste trei ore, la Ministerul Finanţelor, s-au încheiat fără rezultat.

Protestul transportatorilor şi fermierilor va continua; discuţiile de la Ministerul Finanţelor s-au încheiat fără rezultat
Foto: pixabay

15 Ianuarie 2024, 02:46

'Nu s-a ajuns la niciun acord, motivând legislaţia europeană, prin acorduri asumate de România la Comisia Europeană. Nu s-au găsit soluţii pentru reducerea cheltuielilor bugetare în toate domeniile. În concluzie, protestul nostru va continua la nesfârşit până când aceste autorităţi vor înţelege că neputinţa dumnealor de a gestiona o ţară este reală. Din lista de revendicări nu s-a acceptat decât o singură revendicare, aceea cu profituri investite în fermă şi în transport. Aşa înţelege domnul ministru să susţină economia românească, neputând justifica incompetenţa statului de a gestiona banul public. Totul se motivează pe Comisia Europeană. Domnul ministru (Marcel Boloş, ministrul Finanţelor, n.r.) ne trimite la cei care au scris PNRR şi PNS şi toate celelalte', a declarat reprezentantul fermierilor, Dănuţ Andruş, la ieşirea de la discuţii.

Acesta a subliniat că la nivel naţional fermierii şi transportatorii ies în stradă pentru că protestul este singura formă prin care aceştia îşi pot arăta nemulţumirile.

'Din păcate, o mare parte din mass-media nu văd ce se întâmplă la nivel naţional. Dar lumea iese în stradă, fermierii şi transportatorii, pentru că nu-şi mai pot continua jugul. Aşa ceva nu se mai poate. Vom protesta pentru că este singura noastră formă de a striga necazul acestor două clase sociale şi al multora care sunt în România. Ministerul Finanţelor avea măsuri concrete pe care putea să le ia în calcul', a spus reprezentantul agricultorilor.

El a subliniat, în context, că protestatarii nu cer bani ci intervenţia statului prin cadre legislative, menţionând că problemele lor nu sunt legate doar de agricultură sau de transporturi, ci de toate instituţiile statului, inclusiv Banca Naţională.

'Sunt reguli făcute, pe care nu le mai putem suporta, reguli la care noi nu mai suntem bancabili, nu mai avem posibilitatea să ne desfăşurăm activitatea în ţară, suntem pribegi în ţara noastră. Nu se poate aşa ceva. Totul ţine de bani. Ori toate bugetele primesc bani prin Ministerul de Finanţe. Prin decizii greşite, instituţiile statului sifonează bani. Statul trebuie să oprească robinetul. Banii se duc pe agenţii naţionale care nu au nicio treabă, nu lucrează nimeni, dar primesc salarii pe acea economie subterană gestionată tot de stat', a subliniat acesta.

Potrivit lui Andruş, printre măsurile solicitate autorităţilor se numără reducerea impozitului pe profit de la 3% la 1% şi reîntoarcerea capitolului pe masa monetară, respectiv limitarea cash-ului la forma veche. De asemenea, protestatarii solicită ca inputurile să fie exonerate de TVA.

'Se fac tot felul de maşinaţiuni pentru a ne denigra. La ora actuală avem peste 30.000 de fermieri în faliment. Am cerut ca inputurile să fie exonerate de TVA. Statul se foloseşte de banii noştri. Plătesc acciza la motorină ca să mi-o dea în jumate înapoi, plătesc TVA la inputuri şi la îngrăşăminte ca să-mi dea înapoi, prin întoarcere de TVA. Deci noi nu suntem sponsorii statului român. Repet, un stat eşuat trebuie să schimbe ceva. Suntem la limita exasperării şi nu mai putem duce acest joc. Dacă plugul nu ară, camionul nu cară, pâinea se gată. Nu sunt anarhist, nu vreau să provoc pe nimeni, dar noi nu ne mai putem continua activităţile. Oamenii ăştia nu stau de drag de şase-şapte zile în stradă. Au probleme mari', a mai spus Dănuţ Andruş.

Pe de altă parte, reprezentanţii transportatorilor au prezentat lista de revendicări pentru acest sector. Aceştia cer tratament fiscal identic pentru public şi privat şi creşterea beneficiilor neimpozabile pentru angajaţii din transporturi, în cuantum de 265 lei; creşterea valorii zilnice acceptabile pentru masa angajaţilor delegaţi sau detaşaţi neimpozabilă, în valoare de 50 euro pe zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro pe zi, în limita căruia se poate acorda indemnizaţia; recuperarea unui procent din acciză direct de la pompă pentru toate firmele de transport rutier de mărfuri licenţiate; revenirea la sistemul RO-eTransport eSigiliu doar la mărfurile cu risc ridicat; revenirea la 5% la impozitul pe dividende şi eliminarea dublei impozitări CASS; revenirea la plafonul numerar la forma veche a legii şi să nu se instituie sancţiuni pentru transportatori pentru nerespectarea de către beneficiarul transportului a tuturor condiţiilor de declarare a mărfurilor cu risc ridicat.

'Imaginaţi-vă că în momentul în care intră în România, prin Vama din Siret sau dintr-o vamă din UE, un camion încărcat cu cereale, o benă, i se aplică un sigiliu, dar acel sigiliu nu funcţionează, nu este ermetic cum funcţionează pentru sticlă de apă. Se pot face anumite sisteme pe unde se descarcă o parte din cantitate şi la beneficiar ajunge numai cu 24 de tone. Sunt foarte multe camioane care intră în România cu cantitate de peste 40, deci undeva la 35-36 de tone din Ucraina, intră pe teritoriul României în zona de nord, descarcă într-un depozit diferenţa de marfă până la 24 tone şi cu acea cantitate de 20 de 24 tone se ajunge în Portul Constanţa. Diferenţa de la 36 tone la 24 tone rămâne la negru în România, cantitate care pune o presiune pe preţurile cerealelor româneşti. ANAF-ul trebuie să-şi asume, să cântărească camionul când a intrat pe teritoriul României cu 24 tone şi acel camion trebuie să ajungă în Portul Constanţa în controlul ANAF tot cu 24 tone. Dacă se intră în ţară cu 24 tone şi să iese din ţară cu 24 tone, nu avem nevoie de sigiliu', a explicat reprezentantul transportatorilor la discuţiile de la Ministerul Finanţelor.

Reprezentanţii transportatorilor şi ai fermierilor au intrat duminică în a cincea zi de proteste, nemulţumiţi de rezultatul discuţiilor purtate cu autorităţile. Aceştia au mers la Ministerul Finanţelor, după ce sâmbătă au discutat cu oficiali din Ministerul Agriculturii, Ministerul Transporturilor şi Autoritatea de Supraveghere Financiară. Protestatarii sunt nemulţumiţi de accizele mari la motorină, preţurile RCA, dar şi de schimbările legislative intrate în vigoare de la 1 ianuarie. Ei au plecat pe drumurile din ţară cu camioane şi tractoare, cu viteză redusă, îndreptându-se spre Bucureşti, iar traficul a fost blocat pe mai multe şosele inclusiv pe Şoseaua de centură a Capitalei. AGERPRES

Bogdan Ivan: Mecanismul adoptat de Guvern acoperă până la finalul anului salariile angajaţilor de la Salina Praid
Social 02 Iunie 2025, 16:38

Bogdan Ivan: Mecanismul adoptat de Guvern acoperă până la finalul anului salariile angajaţilor de la Salina Praid

Mecanismul de ajutor adoptat de Guvern luni, care va fi acordat SALROM, cuprinde şi acoperirea salariilor angajaţilor care...

Bogdan Ivan: Mecanismul adoptat de Guvern acoperă până la finalul anului salariile angajaţilor de la Salina Praid
Persoanele care nu restituie un bun găsit în termen de 10 zile riscă dosar penal și chiar închisoare
Social 02 Iunie 2025, 11:30

Persoanele care nu restituie un bun găsit în termen de 10 zile riscă dosar penal și chiar închisoare

Conform legislației în vigoare, orice persoană care găsește un bun pierdut este obligată să îl predea autorităților sau...

Persoanele care nu restituie un bun găsit în termen de 10 zile riscă dosar penal și chiar închisoare
Studiu: Fericirea copiilor de la sat, în declin. Doar 1 din 5 copii se simte împlinit
Social 02 Iunie 2025, 10:41

Studiu: Fericirea copiilor de la sat, în declin. Doar 1 din 5 copii se simte împlinit

Un studiu recent realizat de organizația World Vision România relevă o realitate îngrijorătoare: doar 1 din 5 copii din...

Studiu: Fericirea copiilor de la sat, în declin. Doar 1 din 5 copii se simte împlinit
1 Iunie - o zi de poveste pentru copiii din centrele de zi DAS Oradea
Social 01 Iunie 2025, 16:35

1 Iunie - o zi de poveste pentru copiii din centrele de zi DAS Oradea

Săptămâna trecută, Direcţia de Asistenţă Socială Oradea a organizat o activitate dedicată Zilei Internaţionale a Copilului,...

1 Iunie - o zi de poveste pentru copiii din centrele de zi DAS Oradea
Modificări în circulaţia feroviară din cauza lucrărilor la infrastructură. Află care sunt trenurile afectate
Social 30 Mai 2025, 14:05

Modificări în circulaţia feroviară din cauza lucrărilor la infrastructură. Află care sunt trenurile afectate

CFR Călători a anunțat modificări temporare în circulația mai multor trenuri de călători pentru datele de 11 și 13 iunie, ca...

Modificări în circulaţia feroviară din cauza lucrărilor la infrastructură. Află care sunt trenurile afectate
Cinci gări din rețeaua CFR rămân inaccesibile persoanelor cu handicap locomotor
Social 29 Mai 2025, 14:39

Cinci gări din rețeaua CFR rămân inaccesibile persoanelor cu handicap locomotor

CFR Călători a anunțat că, în prezent, cinci stații feroviare din rețeaua națională nu dispun de infrastructura necesară...

Cinci gări din rețeaua CFR rămân inaccesibile persoanelor cu handicap locomotor
Copiii români, printre cei mai vulnerabili riscului de sărăcie şi excluziune socială din UE
Social 28 Mai 2025, 12:35

Copiii români, printre cei mai vulnerabili riscului de sărăcie şi excluziune socială din UE

Un nou raport publicat de Eurostat arată o realitate dură: copiii din România, Bulgaria și Spania sunt cei mai expuși...

Copiii români, printre cei mai vulnerabili riscului de sărăcie şi excluziune socială din UE
Doi angajați sub influența substanțelor psihoactive, responsabili de incidentul feroviar din stația Mărășești
Social 26 Mai 2025, 14:26

Doi angajați sub influența substanțelor psihoactive, responsabili de incidentul feroviar din stația Mărășești

Ancheta desfășurată de autoritățile feroviare și poliție în cazul incidentului produs în stația CFR Mărășești a scos la...

Doi angajați sub influența substanțelor psihoactive, responsabili de incidentul feroviar din stația Mărășești